اگر فشار خون بیش از حد کم باشد، می تواند بر روی جریان خون در سراسر بدن اثر بگذارد و فرد احساس سرگیجه یا ناپایداری کند.
کد خبر: ۶۰۹۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 22 May 2018

تابناک فارس به نقل از صداو سیما: کارشناس قلب و عروق معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: علت فشار خون پایین همیشه روشن نیست و ممکن است به علت بارداری، مشکلات هورمونی مانند کم کاری غده تیروئید (هیپوتیروئیدیسم)، تیروئید پر کار (هیپرتیروئیدیسم)، دیابت و یا قند خون پایین (هیپوگلیسمی)، استفاده از بعضی داروها، مصرف بیش از حد داروی فشارخون بالا، نارسایی قلبی، آریتمی قلبی (ضربانات نامنظم قلبی)، اتساع عروق خونی، گرمازدگی و بیماری های کبدی رخ دهد.

سارا جوادپور با هشدار نسبت به این موضوع که افت ناگهانی فشار خون می تواند تهدیدی برای زندگی باشد ، یادآور شد: علت های ایجاد این نوع افت فشار خون می تواند شامل از دست دادن خون، درجه حرارت پایین بدن، درجه حرارت بالای بدن، آسیب عضله قلبی در نتیجه نارسایی قلبی، عفونت خون، کم آبی شدید به دلیل استفراغ، اسهال یا درجه حرارت بالا، واکنش به دارو یا الکل و واکنش آلرژیک شدید باشد.
فشار خون پایین اغلب با فشار خونی که به طور مداوم کمتر از 60/90 میلی متر جیوه باشد، تشخیص داده می شود.
وی با بیان اینکه برخی از افراد به طور طبیعی دارای فشار خون پایین هستند که هیچ علامتی ندارد، توضیح داد: اگر فشار خون بیش از حد کم باشد، می تواند بر روی جریان خون در سراسر بدن اثر بگذارد و فرد احساس سرگیجه یا ناپایداری کند.
جوادپور افزود: افت ناگهانی فشار خون اغلب در فردی که از وضعیت نشسته می خواهد بایستد، رخ می دهد که این نوع فشار خون پایین، به عنوان افت فشارخون وضعیتی شناخته می شود.
این کارشناس سلامت، ادامه داد: افت فشارخون وضعیتی به عنوان یک عیب در سیستم عصبی خودکار، یعنی بخشی از سیستم عصبی که اقدامات حیاتی غیرارادی، مانند ضربان قلب را کنترل می کند، در نظر گرفته می شود تا به تغییرات ناگهانی واکنش های مناسب نشان دهد.
او اضافه کرد: به طور معمول، هنگامی که فردی می ایستد، مقداری خون در اندام تحتانی جمع می شود که این امر باعث افت فشار خون می شود، اما بدن به طور معمول به قلب پیام ارسال می کند که سریع تر بتپد تا رگ های خونی منقبض شوند و افت فشار خون را جبران کند؛ اگر این اتفاق نیافتد و یا به آرامی اتفاق بیافتد، باعث ایجاد افت فشارخون وضعیتی می شود.
این کارشناس سلامت، گفت: خطر ابتلا به فشار خون پایین و فشار خون بالا به طور معمول با افزایش سن بالا می رود و برآورد شده است که ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال، دارای افت فشار خون وضعیتی هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار