رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز):شدیدترین فرونشست مربوط به منطقه ایج استهبان است.
کد خبر: ۶۰۹۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱ 22 May 2018

تابناک فارس به نقل از مهر:پدیده فرونشست زمین طی چند سال اخیر و در بخش‌های مختلف استان فارس و به‌دنبال تشدید اثرات خشکسالی و افت سطح آب‌های زیرزمینی و افزایش سطح برداشت آب از چاه‌های کشاورزی و برداشت‌های بی‌رویه و بدون برنامه، آغاز شده و مدام در حال افزایش است.

در این مدت شاهد اعلام گزارشهای متعددی پیرامون وضعیت فرونشست در روستاهای مختلف استان بوده ایم به گونه ای که سازمان زمین شناسی استان وضعیت این پدیده را در برخی از روستاهای استان از جمله سفید کوه داراب، ایج استهبان و ششده فسا را بحرانی گزارش داده اند.

در جدیدترین گزارش زمین شناسی اعلام کرده که همچنان وضعیت این دشت ها نگران کننده است و باید تدابیری برای کنترل این پدیده انجام شود.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز)  در خصوص آخرین وضعیت فرونشست در ایج استهبان گفت: بزرگترین فروچاله استان فارس مربوط به این منطقه است که عمق آن ۸۰ متر است.

طهمورث یوسفی بابیان اینکه باید از استفاده بی‌رویه منابع طبیعی به‌ویژه آب جلوگیری شود، بیان کرد: پدیده فرونشست ممکن است به‌صورت نشست تدریجی یا ناگهانی سطح زمین و به هر دو علت طبیعی یا براثر فعالیت انسان ایجاد شود.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز) با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر در دشت‌های مختلف کشور به‌ویژه در دشت‌های استان فارس شاهد وقوع گسیختگی زمین بوده‌ایم، افزود: در این راستا دشت‌های مرودشت، بیضا، داراب، فسا و استهبان علاوه بر رخ‌دادن پدیده فرونشست دچار گسیختگی زمین نیز شده‌اند و در دریاچه مهارلو شیراز، ارژن، سورمق و حال در «ایچ» استهبان همراه با فرونشست فروچاله‌های انحلالی - ریزشی ایجادشده است.

وی گفت: شدیدترین فرونشست مربوط به منطقه ایج استهبان است.

یوسفی پیرامون وضعیت فرونشست در روستای دیندارلو شهرستان فسا نیز بیان کرد: با بهینه کردن مصرف آب می‌توان از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کرد و با توجه به برداشت‌های فصلی آب در این منطقه احتمال تکرار این‌گونه فروچاله‌ها بسیار زیاد است.

وی تاکید کرد: با توجه به ایجاد این فروچاله طی چند مدت اخیر در روستای دیندارلو اقدامات خوبی برای ساخت و ساز منازل مسکونی انجام شد و سعی شده از رفتن آب در این شکافها جلوگیری شود.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز) روستای سیفدکوه داراب را یکی دیگر از روستاهایی عنوان کرد که با این پدیده مواجه است و گفت: فرونشست زمین از استهبان به سمت دشت‌های داراب پیشروی داشته و سبب شده که شکاف‌های عمیقی درروستای سفیدکوه ایجاد شود که در این راستا نیز باید تدابیری اتخاذ شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار