شیراز یکی از محبوب ترین شهرهای گردشگری ایران است و آثار تاریخی اش آنقدر معروفه که حتی گردشگران خارجی هم برای بازدید آن ها از نقاط مختلف دنیا خودشان را به شیراز می رسانند. شیراز مخصوصا در اردیبهشت یکی از جذاب ترین شهرهای ایران می شود و عطر بهار نارنج های آن هوش از سر از همه می برد. مطمئنا در جایی مثل شیراز رفتن به رستوران و خوردن غذاهای محلی یکی از جذاب ترین و به یاد ماندنی ترین بخش های سفرتان است.
کد خبر: ۶۰۹۷۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱ 22 May 2018


۱- دوپیازه آلوی شیرازی

تابناک فارس به نقل از الی گشت:یکی دیگر از غذاهای محلی شیراز دوپیازه آلو است که هم خیلی راحت درست می شود و هم خیلی خوشمزه است. کافیست مقداری سیب زمینی، گوجه فرنگی و پیاز داشته باشید تا با اضافه کردن مقداری رب و ادویه به آن ها بعد از چند دقیقه یکی از خوشمزه ترین غذاهای محلی شیراز را درست کرده باشید. گاهی در این غذا گوشت خرد شده هم ریخته می شود که آن را پر از پروتئین می کند. شیرازی ها این غذا را معمولا شب ها با مقداری نان تازه می خورند.

دوپیازه آلوی شیرازی

دو پیازه الوی شیرازی


۲- شیرازی پلو
شیراز پلوهای متنوعی دارد که برای درست کردن آن ها از مواد تازه و مقوی زیادی استفاده می شود و به همراه سبزی خوردن، ترشی یا سالاد شیرازی سرو می شوند. شیرازی پلو یکی از معروف ترین پلوها و غذاهای شیراز است، یک غذای شکیل و خوش عطر و بو که طرفداران زیادی دارد و کاملا اشتها برانگیز است . مواد لازم برای درست کردن این غذا برنج، مرغ، زرشک، زعفران، بادمجان و ماست است. شیرازی پلو از آن دست غذاهایی است که نمی شود به شیراز رفت و آن را امتحان نکرد.

شیرازی پلو

شیرازی پلو


۳- شکر پلو
تعداد زیادی از غذای شیراز شیرین اند و این به خاطر اینه که مردم از وجود طعم شیرین در غذا لذت می برند. اگر شما هم غذاهای شیرین را دوست دارید و خوردن این جور غذاها انرژی تان را چند برابر می کند به سراغ شکر پلو بروید. مواد لازم برای درست کردن این غذا برنج، شکر، پسته، بادام، پوست نارنگی و زعفران است. رنگ، ظاهر و طعم این غذا اشتهایتان را آنقدر باز می کند که نمی توانید در مقابل بشقاب دوم مقاومت کنید.

شکر پلو

شکر پلو


۴- قورمه به
باز هم یک غذای شیرین دیگر که این بار به همراه شکر، میوه ی «به» هم مسئولیت این طعم شیرین را به عهده گرفته است! به جز شکر و «به» مواد دیگری مثل گوشت، زعفران، پیاز و ادویه هم در این غذا به کار می رود. طعم «به» پخته در غذا منحصربفرد و خوشمزه است و مطمئنا از طعم بینظیر آن خوشتان می آید.

قورمه به

قورمه به


۵- لوبیا پلو
وقتی اسم از لوبیا پلو می آید شاید برنج به همراه لوبیا سبز را تصور کنید اما لوبیا پلوی شیرازی ها فرق دارد و با لوبیا چشم بلبلی درست می شود. مواد لازم برای درست کردن این غذا برنج، لوبیا چشم ‌بلبلی، شوید، زعفران، دارچین و گوشت است. گاهی در این غذا به جای تکه های گوشت از گوشت چرخ کرده هم استفاده می شود که از نظر بعضی ها خوشمزه تر می شود.

لوبیا پلو

لوبیا پلو


6-کلم پلو
یک غذای محلی که با اینکه از غذاهای سنتی شیراز است اما در شهرهای دیگر هم درست می شود. مواد لازم برای درست کردن این غذا کلم قمری، برنج، پیاز، آرد نخود چی، گوشت چرخ‌ کرده و سبزی است. عطر این غذا از سبزی های معطر آن می آید که شامل شوید، تره، ریحان و ترخون است. در این غذا مواد مقوی زیادی به کار می رود که آن را از سالم ترین غذاها کرده و اگر از طرفداران غذاهای سالم و مقوی هستید می توانید با خیال راحت آن را میل کنید. دستور پخت این غذا خیلی راحته می توانید به راحتی آن را در خانه درست کنید و از عطر و طعم بینظیرش لذت ببرید به خصوص اینکه خوردن این غذا به ماست و سبزی خوردن خیلی می چسبد.

کلم‌ پلو

کلم‌ پلو


۷- اشکنه شیرازی
با اینکه اشکنه در شهرهای زیادی پخته می شود ولی روش های پخت زیادی دارد. مواد لازم برای تهیه ی اشکنه شیرازی تخم مرغ، پیاز، نعناع خشک و شنبلیله است و از آن جایی که غذای سبکی است و خیلی زود آماده می شود معمولا در وعده ی شام خورده می شود.

اشکنه شیرازی

اشکنه شیرازی


۸- کوفته هلوی شیرازی
با اینکه این که شکل و شمایل این کوفته مثل کوفته های دیگر ایران است اما طعم و مزه ی متفاوتی دارد که آن را منحصربفرد و خاص کرده است. برای درست کردن این غذا گوشت چرخ ‌کرده، آرد نخودچی، تخم‌ مرغ، پیاز، هویج یا نرگسی با هم ترکیب و در مقداری از آن ها پیاز داغ یا کشمش گذاشته می شود. مواد به شکل گلوله های کوچک در می آید و در روغن سرخ می شود.

کوفته هلوی شیرازی

کوفته هلوی شیرازی


۹- یخنی نخود
این غذا مثل آبگوشت است و برای درست کردن آن از گوشت، سیب‌زمینی، نخود، پیاز، نمک و زردچوبه استفاده می شود. با اینکه این غذا منتسب به شیراز است اما در بیشتر جاهای ایران آبگوشت را به همین روش درست می کنند. خوردن این غذا به همراه نان تازه و ترشی یکی از به یاد ماندنی ترین تجربه های شکم گردی در شیراز است.

یخنی نخود

یخنی نخود


۱۰- رب پلو
در این غذا گوشت استفاده نمی شود و گیاهخواران به راحتی می توانند آن را استفاده کنند. مواد لازم برای تهیه ی این غذای سنتی برنج، رب انار، گردو، کشمش، شکر و پیاز است و با اینکه به نظر ساده می آید اما گردو به همراه رب انار آن را مقوی و مفید کرده است. در سر سفره ی شیرازی ها با این غذا سالاد شیرازی و سبزی خوردن هم گذاشته می شود.

غذاهای شیراز

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار