مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان فارس گفت: پرونده نخستین سیلوی گندم استان فارس برای ثبت در فهرست آثار ملی به شورای ثبت آثار کشور ارسال شده است.
کد خبر: ۶۱۰۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰ 23 May 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:مصیب امیری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان فارس گفت: پرونده نخستین سیلوی گندم استان فارس واقع در شیراز، تکمیل و به شورای ثبت آثار کشور ارسال شد و در حال حاضر این پرونده مراحل نهایی ثبت در فهرست آثار ملی را طی می‌کند.

این مقام مسئول به ویژگی‌های خاص بنا نیز اشاره کرد و افزود: علاوه بر قدمت، این بنا نخستین سازه دوره صنعتی شیراز است که نخستین آسانسور در آن به کار رفته است.

وی افزود: این بنا متعلق به دوره پهلوی است و نخستین سیلوی گندم استان فارس محسوب می‌شود که در روند صنعتی شدن کشور تاثیر بسزایی داشته و یادگاری از آغاز نمود و مظهر مدرنیته، نظم و قانون در ایران است.

مصالح اصلی بنا نیز از بتن مسلح است که خود یکی دیگر از ارزش‌های این اثر است. بتن مسلح یکی دیگر از دستاورد‌های انقلاب صنعتی بوده و سیلوی شیراز جزو اولین بنا‌هایی است که در ایران با کمک این دستاورد ساخته و همچنان استوار و پا برجا مانده است.
گفتنی است، ظرفیت ذخیره سازی این سیلو ۱۶ هزار تن در سال بوده و در حال حاضر از انبار‌ها و سایر فضا‌های اداری آن استفاده می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار