بهترین گزینه ها برای باز کردن روزه، شیر گرم و آب جوشیده ولرم است.
کد خبر: ۶۱۰۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸ 24 May 2018

تابناک فارس به نقل از برنا: کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، با توصیه به باز کردن روزه با یک نوشیدنی، بهترین گزینه ها را شیر گرم و آب جوشیده ولرم عنوان کرد و گفت: سوپ رقیق جو یا سوپ غلات که با آب مرغ یا آب گوشت بدون چربی تهیه شده نیز برای آغاز افطار مناسب است.
"آیدا نجفی" افزود: مایعات به سرعت قوای بدن را به آن باز می گردانند و دستگاه گوارش را آماده دریافت مواد غذایی می کنند، اما باید توجه داشت که به هیچ عنوان از نوشیدنی های سرد استفاده نکنیم؛ نوشیدنی های سرد پس از مدت طولانی گرسنگی، می توانند دستگاه گوارش و اندام های داخلی بدن را دچار مشکلات گوناگون کنند.
وی با اشاره به اینکه چای غلیظ آب بدن را دفع می کند، توصیه کرد: در ایام روزه داری از چای غلیظ کمتر استفاده شود.
استفاده از شیربرنج و فرنی که با قطعات میوه های خشک و خلال بادام پر شده یا نان سنگگ به همراه پنیر و گردو، دیگر توصیه های این کارشناس ارشد تغذیه، بود.
خداحافظی با نوشابه و نوشیدنی های گازدار در ماه مبارک رمضان
"نجفی" تاکید کرد: البته باید آرام خوردن غذا و زیاده روی نکردن در مصرف آن نیز مورد توجه قرار گیرد؛ همچنین سعی کنیم در ماه رمضان، نوشابه و تمامی نوشیدنی های گازدار را فراموش کنیم؛ این نوشیدنی ها نیاز به معده ای فعال برای هضم شدن دارند اما زمانی که معده به خاطر روزه داری کم کار شده، هضم نوشابه دشوار می شود.
این کارشناس ارشد تغذیه، "خرما" را بهترین ماده غذایی هنگام افطاری عنوان کرد و توضیح داد: روزه دار پس از ساعت ها تشنگی و گرسنگی با خوردن خرما می تواند کمبود شدید ویتامین ها، مواد غذایی و کاهش قند خون را جبران کند.
وی با توصیه به اینکه هنگام افطار از مواد غذایى استفاده شود که به طور ناگهانى به دستگاه گوارش فشار وارد نشود، افزود: برای سلامت گوارش، باید مقدار غذا را به تدریج اضافه کنیم، از مواد غذایی رقیق شروع کرده، به غلیظ برسیم و غذا را به خوبی و به آهستگی بجویم.
توصیه به مصرف افطار، شام، پس از شام و سحری در ماه مبارک رمضان
نجفی همچنین اضافه کرد: برخی از افراد به ویژه در مهمانی‌های افطاری، شام و افطار را یک جا صرف می‌کنند؛ اما توصیه می شود تغذیه در ماه رمضان، به صورت وعده‌های تقسیم شده شامل افطار، شام، پس از شام و سحری باشد، حذف هر یک از این وعده‌ها اشتباه است و هیچ‌کدام نباید حجیم و همراه با زیاده‌روی باشد.
توصیه این کارشناس ارشد تغذیه برای وعده غذایی پس از شام، صرف میوه بود و یادآور شد: فاصله میان شام تا سحر، بهترین فرصت برای تامین آب موردنیاز بدن است.
وی از روزه‌داران خواست، دو تا سه ساعت پس از افطار، چند عدد میوه متوسط میل کنند و گفت: آب موجود در سبزی ها، به صورت ژل، در دستگاه گوارش باقی می ماند و به تدریج آب موردنیاز بدن را در مدت روز تامین می کند، منابع دارای فیبر مانند غلات، حبوبات، انواع سالادها و سبزی های تازه که با روغن زیتون و آب‌لیموی تازه تهیه شده نیز برای تامین ریزمغذی ها و حفظ شادابی در هنگام روزه داری مفید است.
کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی افزود: مصرف مواد قندی مانند زولبیا، بامیه، حلوا و شله زرد گاهی بسیار بیشتر از نیاز بدن است و این مساله باعث می شود افراد از مزایای روزه‌داری برای سلامت بدن محروم شوند و علاوه بر کاهش توان بدن، با افزایش مواردی مانند قند خون و اوره مواجه شود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار