مشکلات اضطرابی جزو اختلالات درون نمود است که بیش از آن که اطرافیان را آزار دهد؛ موجب رنجش کودک می شود. ویژگی اصلی اضطراب، نگرانی و دلواپسی بیش از حد درباره موقعیت های دارای پیامدهای نامطمئن است. این مشکل می تواند وضعیتی را برای فرد به وجود آورد که او را در معرض اعتیاد و دیگر آسیب های اجتماعی قرار دهد.
کد خبر: ۶۱۰۸۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹ 24 May 2018

تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:همين كه تصميم مي گيريد كودكتان را به مهد كودك يا مدرسه بفرستيد يا حتي براي چند ساعت پيش يكي از اقوام بگذاريد،‌ شروع مي شود؛ كودك به هر كاري متوسل مي شود تا شما را از اين كار منصرف كند. گريه مي كند، داد مي زند، حتي سردرد و سرگيجه به سراغش مي آيد تا شما او را رها نكنيد. شايد در اين مواقع با خودتان بگوييد كه «داره خودشو لوس مي كنه» و بدون توجه به علايمي كه نشان مي دهد او را در موقعيت رها كنيد،‌ اما واقعيت اين است كه او دچار اضطراب شده و نمي تواند كنترلي بر اين اضطراب داشته باشد. اگر فكر مي كنيد استرس و اضطراب فقط به دنياي بزرگترها تعلق دارد اشتباه مي كنيد.
اضطراب يك احساس ناخوشايند و مبهم هراس همراه با منشايي شناخته يا ناشناخته است كه با عدم اطمينان،‌ درماندگي و برانگيختي فيزيولوژيك در برابر موقعيتي كه استرس زا بوده اتفاق مي افتد. اضطراب جزيي جدايي ناپذير از زندگي طبيعي دوران كودكي است و گاهي حتي به رشد كودك آسيب مي زند و موجب بروز اختلال در او مي شود.
معاون امور توسعه پيشگيري بهزيستي فارس در اين خصوص مي گويد: طي 2 سال گذشته 9 هزار كودك در فارس تحت غربالگري اضطراب قرار گرفته اند و اين برنامه 14 شهرستان استان را تحت پوشش قرار داده است.
محمود رضا عرب مي افزايد: اگرچه ميزان غربالگري اضطراب 20 درصد در فارس رشد داشته اما اعتبارات پاسخگو نيست و هدف ما پوشش همه كودكان 5 تا 6 ساله است.
اين مسئول بهزيستي فارس يادآور مي شود: ‌مسئولاني كه دم از اجراي برنامه هاي پيشگيرانه مي زنند بايد در اين زمينه ها بيشتر فعاليت كنند،‌ اين مساله كه درصد قابل توجهي از بودجه ها به سمت درمان مي رود نيز نگران كننده است و با شعارهايي كه برخي مي دهند تناقض دارد.
عرب مي گويد:‌طبق آمار موجود يك هزار و 650 كودك از 5 هزار فرد تحت غربالگري مشكوك به اختلالات اضطرابي بوده اند كه از اين تعداد براي 852 كودك يعني تقريبا نيمي از آن ها اختلال اضطرابي تشخيص داده شده است.
معاون امور توسعه پيشگيري بهزيستي فارس ادامه مي دهد: عدم غربالگري و درمان اين كودكان در آينده مي تواند آنها را دچار آسيب كند و جدي گرفتن اين مساله ضروري است.
عرب يادآور مي شود: طبق يك مطالعه كه در فارس انجام شده يكي از عوامل اصلي كه افراد را به سمت مواد مخدر مي كشاند اختلالات اضطرابي است كه از سوي برخي والدين جدي گرفته نمي شود.
اين مسئول بهزيستي فارس مي گويد:‌ انجام غربالگري اضطراب يكي از طرح هاي بنيادي است كه از هزينه هاي مادي و معنوي كه در آينده مي تواند براي خانواده ها ايجاد كند پيشگيري مي كند.
عرب ادامه مي دهد: كودكان دچار اختلالات اضطرابي اگر تحت درمان قرار نگيرند موفقيت هاي تحصيلي كمتري خواهند داشت و دچار مشكل عدم ارتباط موثر با همسالان و كاهش توانمندي هاي اجتماعي مي شوند.
وي مي گويد:‌ اين وضعيت به نحوي است كه كودكان دچار اختلالات اضطرابي رويدادهاي منفي بيشتري را نسبت به ساير همسالان تجربه مي كنند و همين مساله خطر ابتلا به اعتياد و مشكلات روحي رواني را براي آنها به همراه دارد.
عرب يادآور مي شود:‌ اختلال در تمركز و بي توجهي، كم اهميتي نسبت به مسايل و رويدادها، ‌اختلال در حافظه، نگراني، ‌زود رنجي و كمال گرايي از جمله علايم اختلالات اضطرابي در كودكان است.
اين مسئول بهزيستي فارس مي گويد:‌ تهوع، ‌استفراغ، اسهال، ‌اختلال در حل مساله، كناره گيري و گوشه گيري از جمع،‌ رفتار شتاب زده، تند و زياد صحبت كردن،‌ كندن موهاي خود،‌ تعريق و افزايش ضربان قلب و تنفس از ديگر علايم اختلالات اضطرابي در كودكان است.
عرب مي افزايد: طبق آمار موجود 8 تا 12 درصد كودكان فارس از اختلالات اضطرابي رنج مي برند و بسته به ميزان همكاري خانواده ها و شدت مشكل، مدت زمان درمان اختلال نيز تغيير مي كند.
وي يادآور مي شود: عدم پيگيري براي رفع اضطراب كودك عوارضي مانند اعتياد به مواد مخدر و ساير آسيب هاي اجتماعي از جمله خودكشي و بروز مشكلات ارتباطي و رواني اجتماعي را به همراه دارد.
اين مسئول بهزيستي فارس مي گويد: روان درماني، ‌آموزش به والدين،‌ درمان هاي شناختي رفتاري و ايجاد تغيير در تفكر،‌ رفتارهاي ناسازگارانه،‌ پرخاشگري و اختلالات اضطرابي را در كودكان كاهش مي دهد.
عرب مي افزايد: امسال نيز اگر اعتبارات مطلوبي به برنامه غربالگري اضطراب در كودكان 5 تا 6 سال استان اختصاص داده شود زمينه شناسايي به موقع افراد مبتلا به نحو موثري فراهم مي شود.
****شيوع اختلالات اضطرابي در كودكان
رواشناس و عضو هيات علمي دانشگاه آزاد مرودشت هم مي گويد: ‌اختلالات اضطرابي در بين كودكان شايع بوده و شناسايي به موقع آن مي تواند زمينه كاهش بروز عوارض را فراهم كند.
دكتر نادره سهرابي در گفت و گو با خبرنگار «خبرجنوب» مي افزايد:‌ درصد بسياري از مشكلات اضطرابي در كودكان به خاطر فضاي موجود با اختلافات خانوادگي و ارتباط نامطلوب پدر و مادر به وجود مي آيد.
وي يادآور مي شود: هنگامي كه كودك ساعات كمتري از روز را در كنار مادر باشد و به دليل گذراندن ايام با عمه،‌ خاله و يا پرستار با تعدد منابع دلبستگي مواجه باشد به طوري كه نتواند روي آن منبع حساب كند دچار دلبستگي نا ايمن و اضطراب مي شود.
دكتر سهرابي مي گويد: مادران مضطرب نيز عامل ديگر اضطراب كودكان هستند و جدي گرفتن اين قضيه نيز از سوي والدين ضروري است. علاوه بر اين فيلم ها و انيميشن ها مي تواند اضطراب را براي كودكان به همراه داشته باشد.
وي مي افزايد:‌ برخي پدر و مادرها كه كودك را از چيزهاي مختلف مانند گرگ مي ترسانند،‌ والدين بي مسئوليتي هستند كه اضطراب را به او انتقال مي دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار