تولید ۱۰۹۸ تن زباله روزانه در شیراز فارغ از ۸۶ تن زباله ای که بازیافت می شود، آثار مخربی برای زیست محیط شیراز به بار می‌آورد.
کد خبر: ۶۱۲۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳ 28 May 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: استفاده مجدد از پسماندها و خلق ارزش از آن هدفی است که امروزه دنیا در کنار تلاش برای کاهش تولید زباله مد نظر دارد. فواید ساخت مواد خام اولیه، تولید کود آلی و تولید انرژی از ضایعات مواد مصرفی می‌تواند مضرات تولید زباله را به حداقل برساند اما با این وجود نباید از هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم تولید پسماند غافل بود، هزینه‌هایی که بر محیط زیست و شهرداری‌ها تحمیل می‌کند.

روح‌الله خوشبخت، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز با اشاره به تمامی تدابیری که این سازمان جهت بازیافت پسماندهای خشک و استفاده از پسماندهای تر اندیشیده است، باز از هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم تولید زباله در سطح خانواده‌ها گلایه می‌کند.

براساس آخرین آمار ثبت شده در سازمان مدیریت پسماند شیراز، سرانه تولید زباله برای هر شیرازی در روز 690 گرم است و در مجموع 1098 تن زباله در روز از سراسر این شهر جمع‌آوری می‌شود. 86 تن پسماند خشک و تفکیک شده است که بازیافت می‌شود و مابقی برای دفن یا تولید کود و برق به ریکاوری می‌رود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند در توضیح نحوه جمع‌آوری و بازیافت زباله‌های خشک، سه شیوه را توضیح می‌دهد: مراجعه به منازل برای جمع‌آوری زباله‌های تفکیک شده در منازل، تحویل زباله‌های خشک به ایستگاه‌های ثابت شهرداری در سطح شهر و تعبیه مخازن پسماندهای خشک در سطح شهر از راه‌های مدیریت پسماندهای خشک.

ارائه بیش از 250 هزار مخزن کارتون پلاست 90 لیتری، 240 لیتری و 660 لیتری به آپارتمان‌ها، خانه‌های ویلایی، آپارتمان‌های زیر 12 واحد و مجتمع‌های مسکونی بیشتر از دوازده واحدی و سپس جمع‌آوری هفتگی، یکی از راه‌هایی است که خوشبخت می‌گوید و برای همیاری شهروندان در تفکیک زباله‌ها اندیشیده است.

«ایجاد 57 ایستگاه ثابت جمع‌آوری پسماندهای قابل بازیافت در تمامی مناطق شیراز، تعبیه مخازن مخصوص این نوع پسماندها در معابر پر تردد شهر و ساماندهی دوره‌گردهایی که به جمع‌آوری پسماندها می‌پردازند از دیگر اقداماتی است که به مدیریت و بهره‌برداری بهینه از این سرمایه بالقوه می‌انجامد» این را خوشبخت می‌گوید.

عزم جزم سازمان مدیریت پسماند به همراه ترغیب و تشویق شهروندان برای تفکیک از مبدا می‌تواند تا میزان قابل توجهی مانع هدر رفت هزینه برای جمع‌آوری و تفکیک زباله‌ها در مراحل بعد شود. ارائه برخی محصولات بهداشتی در ازای تحویل پسماند به ایستگاه‌های ثابت یکی از سیاست‌های ترغیب شهروندان است. خوشبخت از آمادگی سازمان مدیریت پسماند برای تحویل مخازن تفکیک پسماند به متقاضیانی خبر داد که با روابط عمومی این سازمان تماس بگیرند.

به گفته وی علاوه بر تفکیک و جمع‌آوری پسماندهای خشک توسط شهرداری که سرتا سر شهر را پوشش می‌دهد، شیراز در دفن مهندسی، تولید برق از زباله و نیز تولید کود نیز از پیشروهاست.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز با بیان اینکه 2هزار و دویست هکتار فضای دفن مهندسی در جنوب شیراز وجود دارد از وجود دو خط جداسازی پسماندها در این مرحله خبر می‌دهد تا کمترین هدر رفت را در بازیافت طلای کثیف در شیراز شاهد باشیم.

خوشبخت همچنین از جریان یک مگاوات برق در شبکه برق شهر شیراز خبر داد که از زباله‌های دفن شده به روش مهندسی تولید می‌شود. وی می‌گوید: با استحصال گازهای بیوگاز از زباله‌های دفنی و ورود به نیروگاه برق، از بی‌استفاده‌ترین پسماندها شیراز انرژی ارزشمند برق به دست می‌آید.

وی امیدوار است با راه‌اندازی خط سوم از این فرآیند، شاهد کمترین هدر رفت هزینه و دفن محض پسماندها باشیم و به طور قطع در کشور پیشرو باشیم.

اما این پایان سرنوشت زباله‌های تولیدی شیراز نیست و با تولید کود سبز یا ورمی کمپوست، می‌تواند حیات‌بخش گیاهان باشد. این کود که از پسماند آلی و پسماند میوه و تره بار تولید می‌شود، فاقد بو و دارای بیشترین سازگاری با محیط زیست است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز، از تمرکز این سازمان بر این بخش از بازیافت و استفاده مجدد از زباله‌ها خبر داد و چنین می‌گوید: علاوه بر جداسازی پسماند آلی در مرحله ریکاوری، وسایل نقیله مخصوصی را به جمع‌آوری ضایعات میوه و تره بار از جلو فروشگاه‌های میوه و تره بار اختصاص داده‌ایم.

با این همه به هیچ وجه اسراف و تولید زباله دفاع کردنی نیست و شهروندان باید با توجه به توصیه‌های دینی مبنی بر عدم اسراف، در کاهش میزان زباله تولیدی شهر بکوشند. امری که این روزها بیش از پیش توجه مردم فهیم ایران را جلب کرده است و شرکت 44 هزار نفری شیرازی‌ها در جشنواره بازیافت، نشان دهنده این عزم همگانی است.

خوشبخت معتقد است با همه تلاش‌هایی که سازمان مدیریت پسماند دارد، بدون مشارکت شهروندان راه به جایی نخواهیم برد. تفکیک از مبدا، عدم استفاده از ظرف‌ها و سفره‌های یک بار مصرف و تلاش در جهت کاهش تولید زباله، خشک کردن زباله تر و جلوگیری از تولید شیرابه زباله از سوی خانواده‌ها علاوه بر حفظ سرمایه ارزشمند محیط زیست، به کاهش هزینه چندصد میلیونی هفتگی برای جمع‌آوری و تفکیک زباله می‌انجامد. سرمایهای که می‌تواند به عمران بیشتر شهرمان کمک کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار