این رسم قشنگیست که ما ایرانی ها داریم، که هنگام سفر، پدران و مادرانمان ما را از زیر قرآن رد می کنند و پشت سرمان آب می ریزند. سال های سال است که این رسم در شهر علم و ادب، شیراز نیز اجرا می شود. پس اگر قصد ورود به این شهر را دارید، ابتدا وضو بگیرید و سپس از زیر دورازه قرآن آن عبور کنید تا با طهارت و پاکی وارد آن شوید.
کد خبر: ۶۱۳۵۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲ 30 May 2018

دروازه قرآن شیراز

تابناک فارس به نقل از الی گشت:شیراز شهر بهار نارنج هاست. این شهر افسانه ای جاذبه های تاریخی – فرهنگی بی شماری را درون خود جای داده است که تماشای آن ها شما را به قرن ها قبل باز می گرداند. مردم در گذشته برای ورود به اکثر شهرهای باستانی دنیا، باید از دروازه های آن ها عبور می کردند. دروازه هایی که هم برای نگهبانی از شهر ایجاد شده بودند و هم برای خوش آمدگویی به میهمانان. دروازه قرآن شیراز یکی از معروف ترین دروازه های شهری کشور است که در ورودی شهر زیبای شیراز قرار گرفته است. این بنا، که یکی از جاذبه های گردشگری معروف این شهر است، در سال ۷۵ با شماره ۱۸۰۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نمایی از دروازه قرآن شیراز

نمایی از دروازه قرآن شیراز


دروازه قرآن کجاست؟
دروازه قرآن، در مسیر تاریخی اصفهان به شیراز، در میان تنگه ای به نام “الله اکبر” که میان کوه های بلند بابا کوهی و چهل مقام ایجاد شده است، قرار دارد. این دروازه در کمربند شمالی شهر شیراز و در سمت شمال شرقی آن جای گرفته است. مردمی که قصد سفر از شیراز به مقصد مرودشت را داشتند، از دروازه قرآن شیراز عبور می کردند. در مجاورت این بنای تاریخی، مقبره یکی از بزرگان کشورمان به نام خواجوی کرمانی قرار دارد. بوستان جهان نما و مقبره حضرت حافظ هم فاصله چندانی از این دروازه ندارند. نزدیکی این بنا، با برخی دیگر از جاذبه های گردشگری شیراز، این منطقه را به جاذبه گردشگری معروفی برای بازدیدکنندگان تبدیل کرده است.

دروازه قرآن شیراز

 

تاریخچه دروازه قرآن شیراز
شهر تاریخی شیراز در گذشته شش دروازه داشته است که از میان آن ها فقط دروازه قرآن باقی مانده است. دروازه اصفهان، دروازه سعدی، دروازه قصابخانه، دروازه کازرون و دروازه شاه داعی الی اله دیگر دروازه های تاریخی این شهر بوده اند. البته اگر پای صحبت های کهنسالان این شهر بنشینید، با آب و تاب به محل قرار گیری سایر دروازه اشاره می کنند. این بنا در زمان سلسله آل بویه احداث شده است. دستور ساخت دروازه قرآن شیراز را امیر عضدالدوله دیلمی شاه آن زمان صادر کرده است. به دستور عضد الدوله در آن زمان قرآنی را در بالای این دروازه قرار دادند تا مسافران به سلامت از دروازه عبور کنند. علت نام گذاری این دروازه نیز، همین قرآن بالای آن است.

دروازه قرآن شیراز در طول تاریخ پر فراز و نشیبش بارها آسیب دیده و مرمت شده است. در دوره زندیه، به دستور کریم خان زند، که به آبادی شهر شیراز کمک بسیاری کرده است، این دروازه به کلی مرمت شد و شکل و شمایل تازه ای پیدا کرد. در این زمان اتاقکی بر روی دروازه ساخته شد و دو جلد قرآن نفیس معروف به “قرآن هفده من” درون این اتاقک قرار داده شدند.

تصویری زیبا از دروازه قرآن

تصویری زیبا از دروازه قرآن


به این بنا در دوران قاجار هم آسیب های زیادی وارد شد با درایت فردی به نام محمد زکی خان نوری مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. محمد زکی خان که یکی از وزرای ایالت فارس و از نزدیکان فتحعلی شاه بود، در آن زمان یک آب انبار و دو بنای دیگر را برای راحتی مسافران در مجاورت دروازه قرآن احداث کرد.

بنای دروازه قرآن شیراز در سال ۱۳۱۵ به منظور توسعه راه های ارتباطی جدید، با دینامیت به کلی ویران شد. سال ها بعد یعنی سال ۱۳۲۷ شخصی به نام حاج حسن ایگار، ملقب به اعتماد التجار دروازه قرآن کنونی شیراز را کمی آن طرف تر از دروازه قدیمی، احداث کرد. دلیل احداث دروازه جدید، نگرانی مردم شیراز از نبود دروازه ای در آن بخش از شهر عنوان شده است.

بنای دروازه قرآن

بنای دروازه قرآن


این دروازه جدید در واقع طاقیست که در ورودی شهر قرار گرفته و با آیاتی چند از کلام الله مجید و کاشی کاری هایی زیبا مزین گشته است. بر بلندای دروازه قرآن شیراز اتاقکی مستطیل شکل ساخته اند که محل قرار گیری قرآن های آن است.

این نسخه های خطی نفیس و ارزشمند را که در موزه پارس نگه داری می شوند، به ابراهیم سلطان پسر شاهرخ تیموری منسوب می کنند. شایعاتی نیز در رابطه با این موضوع وجود دارد که قرآن ها دست خط امام حسین (ع) و حضرت زین العابدین (ع) هستند. این قرآن ها برای مردم شیراز اهمیت ویژه ای داشته اند. می گویند که اول هر ماه قمری مردم برای متبرک شدن از زیر این دروازه و قرآن هایش عبور می کردند و دوباره به داخل شهر باز می گشتند. این قرآن ها به دلیل وزن زیادشان، به قرآن هفده من معروف شده بودند.

دروازه قرآن شهر شیراز

دروازه قرآن شهر شیراز


هارولد وستون ایران شناس معروفیست که در زمان قاجار به ایران سفر کرده بود. او در سفرش به شیراز از بنای این دروازه در آن زمان عکس هایی که گرفته است که تماشایش خالی از لطف نیست.

قدیمی ترین عکس های دروازه قرآن

قدیمی ترین عکس دروازه قرآن

قدیمی ترین عکس های دروازه قرآن


قدیمی ترین عکس دروازه قرآن
دروازه قرآن شیراز یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری شهر شیراز است که سالانه خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی از آن دیدن می کنند. در اطراف این بنای تاریخی و ارزشمند که امروزه یکی از تفرجگاه های مهم مردم شیراز محسوب می شود، آثار تاریخی و مکان های طبیعی- تفریحی زیادی وجود دارد. بوستان و مقبره کمال الدین ابو العطا محمد بن علی بن محمود کرمانی ملقب به خواجوی کرمانی که یکی از شاعران نامدار و مشهور ایران بوده است، باغ گیاه شناسی ارم، لونا پارک شیراز و مهم تر از همه محوطه حافظیه شیراز از آن جمله اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار