محمد صادقی، معاون معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان فارس، با اشاره به اینکه هفت و نیم میلیون تن محصولات زراعی و سه و نیم میلیون و تن محصولات باغی در فارس تولید می شود، گفت: حدود 11 میلیون تن محصولات کشاورزی در فارس تولید می شود.
کد خبر: ۶۱۷۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۴ 10 June 2018

محمد صادقی، معاون معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان فارس، با اشاره به اینکه هفت و نیم میلیون تن محصولات زراعی و سه و نیم میلیون و تن محصولات باغی در فارس تولید می شود، گفت: حدود 11 میلیون تن محصولات کشاورزی در فارس تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه در سال 85، محصولات ما بیشتر بود و به دلیل اقلیمی که خشک تر شد و بارندگی کمتر، کاهش محصول را شاهد بودیم ولی اکنون در حالت پایدار قرار داریم، اضافه کرد: سابق 2 میلیون و 180 هزار تن تولید گندم در فارس شاهد بودیم و امروز یک میلیون تن تولید می کنیم چرا که سطح زیر کشت کمتر از نصف است.

 

این معاون جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه میزان تولید برنج از 800 هزار تن محصول به حدود 300 هزار تن رسیده است، تاکید کرد: از 300 هزار هکتار به 27 هزار هکتار رسیدیم که قرار است به صفر برسانیم و از 60 هزار تن به هشت هزار تن رسیده است.

 

صادقی با یادآوری این مطلب که بخش کشاورزی بار اشتغال استان را به دوش می کشد، افزود: اگر کارگر کشاورزی در صنعت بیمه شود به طور حتم این بخش را رها می کند ولی متاسفانه شغل وجود ندارد و رها کردن یک شغل و جایگزینی آن با مشاغل دیگر بسیار سخت است.

 

وی با اشاره به اینکه متوسط میزان کشاورزی در دنیا روی 15 درصد است اما در فارس حدود 10 درصد از میانگین دنیا بیشتر هستیم و به همین میزان هم وابستگی به آب بیشتر است، اظهار داشت: امسال 67 درصد در درازمدت کاهش بارش داشته ایم.

 

صادقی با یادآوری این مطلب که در برنج به خاطر نیاز مردم مماشات می کنیم به سمت برنج کیفی رفته ایم، چون هم نقد خریده می شود و هم طرفدار بیشتری دارد، یادآور شد: 150 هزار تن برنج کیفی در 27 هزار هکتار تولید می شود.

 

وی با اشاره به اینکه کاهش آب های زیرزمینی باعث نگرانی شده است، اضافه کرد: نگاه سازمان به تغییر الگوی کشت است و باید اقدام محتوایی و فنی در این خصوص شکل گیرد و تغییر نگاه الگوی کشت یک نگاه مطالعاتی و بررسی شده است.

 

این معاون سازمان جهاد کشاورزی فارس با تاکید بر اینکه برنج و صیفی بهترین گزینه است ولی اگر به بحث اب بنگریم این 2 مورد آخر جدول است، اضافه کرد: اگر بخواهیم برنج را حذف کنیم باید چهار هزار و 320 میلیارد ریال هزینه کنیم که میزان به جیب دولت همخوانی ندارد و اجرایی نمی شود.

 

وی اظهار داشت: از سال 92 تا کنون میزان تولید کلزا در فارس از صفر کلزا به 15 هزار هکتار رسیده است و توان آن داریم که روغن مصرفی فارس و یکی از استان های مجاور را بدون پالم تامین کنیم.

الالزبب

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار