امام‌جمعه شیراز گفت:در سال حداقل 150 هزار توریست خارجی داریم و معلوم نیست که چگونه باید به حرم دسترسی داشته باشند درحالی‌که حرم می‌تواند بزرگ‌ترین مرکز جلب گردشگر باشد.
کد خبر: ۶۱۷۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 11 June 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: آیت‌الله لطف‌الله در دیدار شهردار شیراز با وی با اشاره به بافت تاریخی و مسائلی که در خصوص آن مطرح می‌شود، اظهار داشت: در بافت تاریخی باید بررسی شود که آیا تمام خانه‌ها و محل‌هایی که به این عنوان مطرح است، نگهداری شود یا نه؟ و یا ما به چه اندازه به حفظ این بافت نیاز داریم؟ که این را کارشناسان باید تبیین و مشخص کنند.

وی افزود: هدف ما از بافت تاریخی این است که می‌خواهیم القا کنیم که در گذشته یک تمدن بزرگ بوده‌ایم و شهرسازی ما به نیازهای مردم پاسخ می‌داده است که اصل حرف درست، اما کمیت کار تبیین نشده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس همچنین گفت: در کنار بافت تاریخی، قبرستان دارالسلام را داریم که تبدیل به یک معضل شده باوجودآنکه چهره‌های بزرگ علمی در آن مدفون است اما در حال حاضر و با شرایط فعلی این قبرستان به شما القا نمی‌کند که مکان بزرگی است چراکه دچار مشکلات بسیاری از تبدیل به محل آسیب‌های اجتماعی تا تخریب و زباله ریزی است.

دژکام افزود: در اصفهان نیز بافت قدیم را در حد نیاز نوسازی کرده‌اند و هر جا هم که نیاز بوده تخریب کرده و بافت را زنده کرده‌اند اما معلوم نیست که چرا ما نمی‌توانیم این کارها را در شیراز صورت دهیم.

امام‌جمعه شیراز بابیان اینکه یک سری افتخارات تاریخی ما در بافت تاریخی است و امروز نیز می‌تواند منبع درآمد برای نسل جدید شود، به موضوع دسترسی به حرم در این بافت اشاره کرد و اظهار داشت: 4 امام‌زاده بزرگوار در این منطقه مدفون هستند اما دسترسی زائر به آن‌ها کم است.

وی ادامه داد: در سال حداقل 150 هزار توریست خارجی داریم و معلوم نیست که چگونه باید به حرم دسترسی داشته باشند درحالی‌که حرم می‌تواند بزرگ‌ترین مرکز جلب گردشگر باشد.

دژکام با بیان اینکه برای حفظ بافت تاریخی باید تلاش شود اما در مورد حل مشکلات آن نیز باید فکر کرد، بیان داشت: برخی منافعشان به شکل فعلی بافت‌ها گره‌خورده و همین وضع در شیراز نیز دیده می‌شود، منافعی که گاهی بسیار ناچیز است.

امام‌جمعه شیراز افزود: قفل شدن دسترسی به حرم به خاطر منافع حقیر است نه به خاطر ارزش‌های تاریخی و فرهنگی وگرنه آنان که اهل فکر و کارشناسی فرهنگی هستند با بررسی دقیق این موضوع حتماً به یک نقطه مشترک خواهند رسید که مشکل را حل کنند به‌طوری‌که عزم همگانی نیز در آن باشد.

وی با تأکید بر محوریت سومین حرم اهل‌بیت (ع) در برنامه‌ریزی‌های شهری نیز گفت: محوریت کارها با حرم سوم اهل‌بیت است و شما هرگونه گردشگری راه بیندازید شیراز را بدون حرم اهل‌بیت (ع) نمی‌توان معرفی کرد.

دژکام افزود: شهر شیراز در اطراف حرم رشد پیداکرده و نمی‌توان گفت ما شیراز را معرفی می‌کنیم اما حرم اهل‌بیت (ع) را نه چراکه وجود 25 مدرسه علمیه در اطراف شاه‌چراغ (ع) نشانه این است که اینجا محور بوده است.

امام‌جمعه شیراز در ابتدای این دیدار نیز با تأکید بر نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی صحیح به مردم خاطرنشان کرد: رسانه‌های شیراز با قلم خود همان‌گونه که حافظ گفته باید فیض روح قدسی ببخشند.

وی افزود: گاهی مسائلی در رسانه‌ها از جلسات با مسؤولان منتشر می‌شود که صحیح نیست گرچه برای پیشبرد مسائل استان گاهی ممکن است از یکدیگر انتقاد کنیم.

دژکام خاطرنشان کرد: گاهی قلمی حرکت می‌کند و ذهنی درگیر می‌شود که این حرکت به نفع نظام و شهر و استان ما نیست لذا باید در رسانه‌ها فضایی سالم برای پیشبرد اهداف شهر و استانمان ایجاد شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار