معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش فارس از وجود تعداد 480 هزار بی‌سواد مطلق در این استان خبر داد.
کد خبر: ۶۱۷۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴ 11 June 2018

تاباک فارس به نقل از فارس:عیسی ملک‌پور امروز اظهار داشت: 53 درصد از دانش‌آموزان به دلایل اقتصادی، 35 درصد اجتماعی، طلاق و اعتیاد والدین، 7 درصد ناتوانی جسمانی و 5 درصد به دلایل آموزشی موفق به حضور در مدارس ابتدایی نیستند.

وی با اشاره به اینکه برای ریشه‌ای عمل کردن معضل مقابله با ترک تحصیل دانش‌آموزان مقطع ابتدایی علاوه بر حل مشکل اقتصادی و اجتماعی نیاز به سرمایه‌گذاری است، افزود: در کنار جمعیت 8 میلیون بی‌سواد مطلق بیش از 10 میلیون کم‌سواد در حد ابتدایی معضل بزرگ فرهنگی و اجتماعی را در کشور به وجود آورده است.

معاون سوادآموزی فارس گفت: عمده‌ترین دلایلی که کودکان 6 سال را نمی‌توان به‌طور کامل زیرپوشش برد موارد قانونی است، گفت: تمام قوانین ناظر بر رایگان بودن آموزش است اما ناظر بر اجباری بودن نیست.

وی ادامه داد: در قانون اجبار افراد برای ثبت‌نام در دوره ابتدایی وجود ندارد و در این راستا همه‌ساله تعدادی به‌عنوان بازمانده از تحصیل به بی‌سوادان جامعه اضافه می‌شود.

ملک‌پور خاطرنشان کرد: همه‌ساله در کشور 2 درصد از واجدین شرایط در دوره ابتدایی بازمانده از تحصیل می‌شوند و در این مورد هنگامی‌که می‌گوییم آموزش اجباری شود به معنای این است که قانون مجازات در حقوق فردی و اجتماعی اعمال شود که هم‌اکنون این بستر وجود ندارد.

معاون سوادآموزی فارس تصریح کرد: قانون حمایت از کودکان، تحصیل را حق کودک دانسته و اگر والدین از رفتن فرزندشان به مدرسه ممانعت کند باید تحت تعقیب قرارگیرید.

ملک‌پور بیان داشت: نهضت سوادآموزی علاوه بر سیستم کاملاً رایگان آموزش از طریق تأمین آموزش‌دهنده، کتاب و نوشت‌افزار به‌صورت رایگان در خدمت بی‌سوادان و افراد باقیمانده از تحصیل است.

وی اضافه کرد: برای تشویق افراد آموزش‌دهنده و فراگیران، نهضت سوادآموزی به ازای قبولی هر نفر فراگیر حدود 810 هزار تومان و 140 هزار تومان به افراد فراگیر به‌عنوان هدیه نقدی می‌پردازد.

معاون سوادآموزی فارس ابراز داشت: در سطح کشور 65 هزار نفر و در فارس 5 هزار آموزش‌دهنده وجود دارد که از این تعداد 85 تا 100 درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد به بالا بوده و تمام فعالیت‌های سوادآموزی از طریق برون‌سپاری به موسسه‌ها و تشکل‌های طرف قرارداد انجام می‌‌شود.

ملک‌پور اظهار داشت: در سطح کشور حدود 570 موسسه و در فارس 50 موسسه طرف قرارداد اداره‌های آموزش پرورش مشغول فعالیت‌های آموزشی هستند.

این مسؤول با اشاره به اینکه بر اساس سرشماری سال 55 حدود 47.5 درصد باسواد در کشور وجود داشته که این رقم در سال 95 به 87.6 افزایش‌یافته است، خاطرنشان کرد: این رقم در استان فارس به 88.7 درصد معادل 1.1 درصد و بالاتر از میانگین کشوری بوده است.

وجود 480 هزار بی‌سواد مطلق در فارس

وی با بیان اینکه تعداد بی‌سوادان در سال 55 حدود 14 میلیون و 200 هزار نفر و در سال 95 نیز این رقم به 8 میلیون و 790 هزار نفر رسیده است، گفت: این میزان دراستان فارس 480 هزار نفر است.

ملک‌پور بیان داشت: از تعداد 8 میلیون و 790 هزار بی‌سواد مطلق در کشور در سال 95 بیش از 2 میلیون و 850 هزار نفر زیر 50 سال و 5 میلیون و 860 هزار نفر بالای 50 سال سن دارند که دراستان فارس 131 هزار بی‌سواد بین 10 تا 49 سال جامعه هدف سوادآموزی را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته تعداد 21 هزار و 938 نفر در 3 دوره سواد، انتقال و تحکیم زیرپوشش سوادآموزی رفته که 30 درصد آنان در امتحانات پایانی شرکت و مابقی درحال تحصیل یا ترک تحصیل هستند.

معاون سوادآموزی فارس ابراز داشت: در سال جاری حدود 29 هزار نفر در سه دوره سواد، انتقال و تحکیم از تیرماه سال جاری به‌صورت فراگیر در سطح کشور و استان جذب و فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار