مدیرکل محیط‌زیست استان فارس گفت: تغییرات اقلیمی و کمبود باران در 10 سال گذشته تاکنون تبدیل به بحران شماره یک دراستان فارس شده است.
کد خبر: ۶۱۷۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۰ 11 June 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: سعید محمودی ظهر امروز در میزگرد بررسی مسائل زیست‌محیطی استان فارس که با حضور جمعی از اعضای تشکل‌های زیست‌محیطی در سالن اجتماعات اظهار داشت: برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی، حفر هزاران چاه غیرمجاز، تزریق در حد صفر و برداشت تا بیشترین حد، زیستگاه‌ را با چالش جدی روبه‌رو کرده است.

وی با اشاره به اینکه در 10 سال اخیر تاکنون 50 درصد افت بارشی و نیز در 100 سال اخیر معادل 2 درصد از نرم جهانی که نیم درصد است شاهد افت 4 برابری هستیم، افزود: مدیریت غلط استفاده از منابع آب‌های زیرزمینی، شرایط بد طبیعی ونیز ارائه صدور مجوز احداث سد بدون مطالعه دقیق کارشناسی از دیگر عوامل کاهش آب‌های زیرزمینی است.

این مسؤول با بیان اینکه آبی که در پشت سد‌ها نمی‌ماند چگونه حقابه کشاورزی را می‌توان تأمین کرد، گفت: مجوز احداث سدها کار منطقی نیست و هرگز در دستور کار محیط‌زیست قرار ندارد.

محمودی تصریح کرد: آبگیری سد در شرایط نرمال نباید تهدیدی برای چاه‌ها باشد ولی در این راستا به دلیل ضعف مدیریت در استحصال آب‌ خشکی‌ چاه‌ها افزایش یافته و مشکل بسیاری را برای کشاورزان ایجاد کرده است.

وی بیان داشت: وجود پالایشگاه در آلایندگی محیط‌زیست تأثیری چندانی نداشته چراکه تمامی مدل‌ها، فیلترینگ و دیگر دستگاه‌هایی که در آلودگی هوا تأثیر داشته باشد موردبررسی دقیق قرار می‌گیرد و تنها نگرانی محیط‌زیست استان فارس استفاده بی‌رویه از منابع آبی به‌ویژه چاه‌ها و آب‌های زیرزمینی است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست اضافه کرد: معدن‌کاوی در بیرون از منطقه حفاظت‌شده بهرام گور و پارک ملی صورت می‌گیرد و اگر باعث آلودگی هوا و تاثیرمنفی در محیط‌زیست داشته باشد برابر قانون با آن برخورد می‌شود.

محمودی از تلف شدن 4 قلاده گور آسیایی در استان فارس خبر داد و افزود: جمعیت گور آسیایی به هزار گونه رسیده و باوجود کنترل و مراقبت شدید از سوی محیط‌بانان به علت ازدیاد این نوع گونه آسیایی از زیستگاه موجود احتمال تلفات وجود دارد.

وی در مورد انتشار ریز گردها ابراز داشت: کانون‌های داخلی هوا روی کیفیت هوای استان تأثیر آن‌چنانی نداشته ودراین راستا دریاچه بختگان کانون گردوغبار در حد خیلی کم است و جای نگرانی وجود ندارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار