کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: برخی نانوایی‌ های این شهرستان به سفارش مشتری به نان، سبوس اضافه می‌کنند که پاشیدن سبوس به صورت جداگانه بر روی نان کاری غیر بهداشتی و اشتباه است.
کد خبر: ۶۱۸۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹ 12 June 2018


تابناک فارس به نقل از ایرنا:دانیال فرهیخته سه شنبه افزود: برای تولید نان سبوس‌ دار استاندارد باید سبوس آن در کارخانه به آرد اضافه شود.
این کارشناس بهداشت گفت: تعدادی از نانوایان سبوس فله‌ای از کارخانه های آرد خریداری و به آرد مصرفی اضافه می‌کنند که این کار به هیچ عنوان بهداشتی نیست زیرا ممکن است هنگام جداسازی سبوس، آلودگی‌ های شیمیایی، میکروبی و قارچی برای سبوس ایجاد شود.
فرهیخته بیان کرد: میزان سبوس‌ گیری از آرد در کارخانه‌های آرد باید کاهش یابد و سبوس باید طبق استانداردهای مشخص‌ شده در نان‌ها وجود داشته باشد.
همچنین متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه مصرف نان سفید بدون سبوس استقبال از انواع سرطان ها است گفت : نان سفید بدون سبوس منجر به سرطان های پروستات، سینه، خون و صفرا می شود.
دکترموسی صالحی اظهار داشت: با مصرف نان سفید و برنج سفید و البته کیک وکلوچه و شیرینی قنادی و بیسکویت و ماکارونی و قند و شکر و آنچه به صورت قند بدون ویتامین های گروه B مصرف می کنیم به استقبال سرطان رفته ایم .
وی اضافه کرد : قند گلوکز از طریق خون وارد بافت ها و سپس وارد سلول و در نهایت وارد میتو کندری می شود. نخست گلوکز به استیل کوآنزیم آ تبدیل می شود و سپس به کمک ویتامین های گروه B به انرژی تبدیل می شود در صورتی که اکسیژن هم باشد اکسیژن توسط هموگلوبین از طریق خون به میتوکندری آورده شده و در صورت وجود ویتامین های گروه B با استیل کوآنزیم آ ترکیب شده و سوخت لازم برای عملکرد سلول ها یعنی انرژی تولید می کند.
این متخصص تغذیه ادامه داد: با مصرف نان سفید مثل نان سنگک و نان بربری و نان تافتون و نان لواش که همه این ها با آرد سفید 18 درصد سبوس گرفته شده تولید می شوند و برنج سفید ویتامین های گروه B در کارخانه های آرد و برنج از بین می روند و متاسفانه لقمه ایرانی از نظر ویتامین های گروه B بسیار فقیر است.
متخصص تغذیه و رژیم درمانی به برخی از تصورات نادرست درباره مصرف سبوس اشاره کرد و با بیان اینکه مصرف سبوس به تنهایی عوارض ناخوشایند دارد اظهار داشت : متاسفانه در باره نان و برنج سبوس دار اشتباه بزرگی رخ داده که حتی برخی متخصصین پزشکی هم مثل مردم عادی گرفتار این اشتباه هستند.
صالحی متخصص تغذیه اظهار داشت: در مصرف نان و برنج ما به دنبال تامین سبوس نیستیم. ما نمی خواهیم سبوس مورد نیاز ما از طریق نان و برنج تامین شود. مردم ایران در غذای خود کمبود سبوس ندارند.این که اصرار می کنیم نان کامل باشد. یعنی گندم را سفید نکنند و آرد سفید به نانوا ندهند. مردم نان سفید و برنج سفید نخورند.
این متخصص تغذیه اضافه کرد: آنچه مردم ما در سفره غذایی کم دارند و به شدت هم کم دارند، سبوس نیست بلکه ویتامین های گروه B است. ویتامین های گروه B هم بیشتر و عمدتا در پوست گندم و پوست طلایی رنگ برنج به مقدار فراوان وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار