مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس: عرصه های منابع طبیعی فارس به سبب کم بودن بارش های زمستانه و بهاره کاملا خشک شده و مستعد حریق هستند و با توجه به فرا رسیدن فصل گرما احتمال آتش سوزی در این عرصه ها وجود دارد اما در کنار اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده برای جلوگیری از آتش سوزی در مراتع و جنگل های استان، مشارکت و همکاری مردم در این زمینه نقش بسیار اساسی دارد.
کد خبر: ۶۱۸۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰ 13 June 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا: مهرزاد بوستانی، در آیین معارفه معاون جدید آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی فارس در شیراز افزود: فعالیت های قابل توجهی در حوزه آبخیزداری در این استان صورت گرفته و رمز موفقیت و نتیجه بخش بودن این فعالیت ها به سبب مشارکت های مردمی است.
وی بیان داشت: برای توسعه طرح های آبخیزداری و افزایش فعالیت ها در این عرصه باید از تمام ظرفیت ها در حفاظت از منابع به ویژه آب و خاک بهره گیریم و از سوی دیگر از حمایت و هم افزایی دستگاه های پشتیبان و همچنین مشارکت خیران حوزه آبخیزداری برخوردار شویم.
فرسایش خاک به معنای فرسودگی و از بین رفتن مداوم خاک سطح زمین به وسیله آب یا باد است. فرسایش فرآیندی است که طی آن ذرات خاک از بستر خود جدا شده و به کمک یک عامل انتقال دهنده به مکانی دیگر حمل می‌شوند. این پدیده نه تنها موجب متروک شدن مزارع شده و از این طریق زیان های جبران ناپذیری را به جا می گذارد، بلکه با رسوب مواد در آبراهه ها، مخازن سدها و کاهش ظرفیت آبگیری آنها موجب خسارت می شود.
بوستانی در بخش دیگری از سخنان خود، به عواقب ناشی از تغییرات اقلیمی، افزایش دما و ادامه روند خشکسالی در استان فارس اشاره و اظهار کرد: با توجه به این مسایل، مراقبت و حراست از عرصه های منابع طبیعی به عنوان شکننده ترین زیست بوم (اکوسیستم) در برابر خشکسالی و گرمای شدید، بسیار حائز اهمیت است.
او گفت: خشکسالی های پی در پی و کمبود آب سفره های زیر زمینی، تشدید حساسیت پذیری برای وقوع حریق در عرصه های منابع طبیعی و پدیده ریزگردها را به دنبال دارد.
وی ادامه داد: بسیاری از عرصه های منابع طبیعی فارس به سبب کم بودن بارش های زمستانه و بهاره کاملا خشک شده و مستعد حریق هستند و با توجه به فرا رسیدن فصل گرما احتمال آتش سوزی در این عرصه ها وجود دارد اما در کنار اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده برای جلوگیری از آتش سوزی در مراتع و جنگل های استان، مشارکت و همکاری مردم در این زمینه نقش بسیار اساسی دارد.
بوستانی، تنها راه حفاظت از منابع طبیعی را مشارکت مردمی و تلاش برای ارتقای فرهنگ استفاده از این منابع دانست.
در ادامه این آیین، علی جواهری به عنوان معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان فارس معرفی شد.
استان فارس با وسعت 12میلیون و 400 هزار هکتار نزدیک به 5 . 7 درصد مساحت کل کشور را داراست و از این رقم بیش از 10 میلیون و 200 هزار هکتار آن به عرصه منابع طبیعی تعلق دارد که 2 میلیون و 200 هزار هکتار از آن را جنگل تشکیل می دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار