ورزش استان فارس در خاک انبوهی از مشکلات مالی و غیر مالی قرار گرفته است. این روزها فریادرسی نیز برای بازگردادن این استان به روزهای خوبی ورزشی اش وجود ندارد.
کد خبر: ۶۱۸۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 13 June 2018

تابناک فارس به نقل از مهر: هنوز مدت زمان زیادی از روزهایی که استان فارس یکی از قطب های ورزش کشور بود، نگذشته است. روزهایی که این استان زیبا در سطح اول ورزش اقدام به سرمایه گذاری و بسیاری از ورزشکاران را به دنیای حرفه ای معرفی می کرد. به عنوان مثال در فوتبال، بسکتبال، والیبال و... همیشه جزو مدعیان ورزش کشور بود. روزها یکی پس از دیگری گذشت و استان فارس از تکاپو برای قهرمان پروری افتاد.

همین چندسال پیش بود که فجرسپاسی و برق شیراز دو نماینده فوتبال فارس در لیگ برتر بودند اما حضور فجر در لیگ دسته اول ۵ ساله شد و تیمی با قدمت ۷۰ ساله برق نیز از لیگ دسته سوم هم سقوط کرد. فوتسال هم شرایط خوبی ندارد، ارژن تنها نماینده این استان در لیگ برتر در هفته های پایانی، بقای خود را جشن گرفت! والیبال و بسکتبال هم به رغم سابقه و استعدادهای درخشان ولی نماینده ای در لیگ برتر ندارند.

البته تیم نیروی زمینی تهران، امتیازش به شیراز واگذار شد تا این تیم بسکتبال از فصل آینده در لیگ برتر حضور داشته باشد.

در کشتی و به خصوص فرنگی، استعدادهای خوبی در استان وجود دارد که با حمایت و سرمایه گذاری می توان چندین نماینده در تیم ملی داشت. این مردم، افتخارآفرینی عبدالرضا رستگار، باقر زارع و علیرضا جعفرنژاد را روی تشک کشتی فراموش نکرده اند.

 

البته نباید منکر درخشش آقایان و بانوان در رشته هندبال بود و پرچم هندبال در استان فعلا بالاست، ضمن اینکه در رشته های انفرادی ورزشکارانی در استان وجود دارند که در سطح ایران و حتی جهان قهرمان شدند که این قهرمانی ها بیشتر به واسطه تمرینات انفرادی خودشان بوده است.

تیم هندبال کازرون نایب قهرمان لیگ برتر که جواز حضور در باشگاه های آسیا را کسب کرده به دلیل کمبود بودجه، حضورش در این رقابت های بین المللی در هاله ای از ابهام قرار دارد، این اتفاقات در حالی رخ داده که در چندکیلومتری استان، اصفهانی ها روزهای پرشکوهی را پشت سر می گذارند.

کاش می شد نگاه ها را تغییر داد و ورزش را به عنوان یک صنعت نگاه کرد، صنعتی که می تواند علاوه بر درآمدزایی به افزایش نشاط اجتماعی در استان نیز کمک کند. صنایع وکارخانجات معتبر در سطح استان، پتانسیلی است که باید از آن استفاده کرد.

استان پهناور فارس، صنایع و برندهای قابل ملاحظه ای دارد اما بعضی وقت ها همین صنایع به جای سرمایه گذاری در ورزش استان، اسپانسر یک تیم تهرانی می شوند که قابل تامل است. البته باید مسئولان ورزش به همراه مسئولان سیاسی استان، همین صنایع را ترغیب به سرمایه گذاری در ورزش فارس کنند.

تجربه ثابت کرده که سرمایه گذاری در ورزش نه تنها زیان آور نیست بلکه می تواند منجر به تبلیغات وسیع برندها در سطح کشور شود. استان فارس، صنعت و کارخانه های معتبری دارد که می تواند بازوی محرکی برای ورزش باشد و انقلابی در ورزش ایجاد کند.

با نگاهی دلسوزانه به جوانان این استان می توان از آنها قهرمانان ملی ساخت، کافی است اندکی برای سرمایه گذاری رایزنی کرد. سهم این ورزشکاران از صنایع استانشان کمی توجه بیشتر است.در حال حاضر ورزش فارس نیازمند انقلاب صنعتی- ورزشی است تا دوباره به روزهای اوج بازگردد، روزهایی که چندان دور نیست.

در این میان نماینده مردم شیراز رد مجلس شورای اسلامی با توجه به وضعیت نگران کننده ورزش استان فارس گفت: استان فارس در حوزه ورزش دارای ظرفیتهای زیادی است که متاسفانه مغفول مانده است.

 

علی اکبری با اشاره به اینکه استان فارس با وجود داشتن تیمهایی به قدمت ۷۰ سال اما هیچ تیمی در لیگ برتر ندارد، افزود: متاسفانه در حوزه ورزش استان فارس هیچ اسپانسری نیست که سرمایه گذاری کند از این رو عدم وجود اسپانسر باعث ایجاد مشکلاتی در ورزش استان شده است.

وی با اشاره به حضور برخی از بازیکنان شیرازی در تیمهای ورزشی استانهای دیگر بیان کرد: به عنوان نمونه حسینی دروازه بان تیم استقلال، شیرازی است در حالی که اگر در استان تیمی وجود داشت می توانست در استان بماند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی به تیمهای ذوب آهن و فولاد و نفت اشاره کرد و ادامه داد: ظرفیتهای صنعتی خوبی که در اصفهان و یا دیگر استانها وجود دارد از تیمهایشان پشتیبانی می کنند در حالی که در فارس اینگونه نیست و با وجود حضور برخی از صنایع هیچ کس در این حوزه سرمایه گذاری نمی کند.

اکبری گفت: استان فارس در حوزه ورزش نباید جایگاهش اینگونه باشد و باید مسئولان ملی و تربیت بدنی استان فارس به عنوان وظیفه ذاتی شان مطالبه گر بوده و از سرمایه گذاران برای ورزش استان کمک بخواهند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر استان فارس هیچ تیمی در لیگ برتر ندارد از این رو باید چاره اندیشی کرد تا در فوتبال یک تیم استان در لیگ برتر باشد.

به گفته وی سرمایه گذاری در حوزه ورزش درآمد زیادی دارد از این رو باید از ظرفیتها در این حوزه استفاده کرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار