مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با بیان اینکه یک میلیون و ۱۰۰ هکتار از اراضی فارس مستعد تبدیل به بیابان هستند، گفت: به منظور بیابان‌­زدایی از اراضی فارس طرح‌­های درختکاری، بذر و بوته‌‌کاری و ترسیب کربن اجرا می‌شود.
کد خبر: ۶۱۸۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۱ 13 June 2018


تابناک فارس به نقل از تسنیم:مهرزاد بوستانی با بیان اینکه یک میلیون و 100 هکتار از اراضی فارس مستعد تبدیل به بیابان هستند، اظهار داشت: این اراضی در 17 شهرستان با سطح‌­های متفاوت وجود دارد که به طور عمده شهرستان‌­های نی‌ریز، زرین‌دشت، آباده، نورآباد و لارستان را در برمی­‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در تصریح اقدامات انجام شده به منظور بیابان‌­زدایی از اراضی فارس، از طرح‌­های درختکاری، بذر و بوته‌‌کاری و ترسیب کربن یاد کرد که در شهرهای مستعد بیابان‌زدایی به اجرا در آمده است.

بوستانی با اشاره به شهرستان زرین‌دشت به عنوان یکی از شهرستان‌­هایی که میزان بالایی از اراضی در معرض بیابانی شدن را در خود جای داده است، گفت: سال گذشته مساحتی برابر با 2 هزار و هشتصد هکتار از این اراضی درختکاری شده است که با استفاده گونه‌­های مستعد برای طرح بیابان‌­زدایی، از طرح‌­های موفق در این زمینه بوده است.

وی از کاشت 120 هکتار «کنار» در شهرستان گراش به منظور بیابان‌­زدایی از اراضی این شهرستان در سال گذشته خبر داد و بیان کرد: طرح‌­های درختکاری، بذر و بوته‌­کاری در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس همچنین از اجرای طرح ترسیب کربن در 85 هزار هکتار از اراضی شهرستان نورآباد خبر داد و عنوان کرد: در اجرای این طرح بین‌المللی محوریت با مشارکت مردم است و با افق بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم در جوامع محلی در حال انجام است.

بوستانی با اشاره به کاشت 120 هکتار کنار، 300 هکتار بذر و بوته و نیز مدرسه دوکلاسه در روستای ماهور میلاتی با مشارکت خیرین در شهرستان ممسنی، افزود: اجرای این طرح با هدف توسعه پایدار روستایی انجام می‌­شود و به نحوی است که مردم در این جوامع محلی خود توسعه و حفاظت از پوشش گیاهی را برعهده­‌ دارند.

لازم به ذکر است به جذب دی اکسید کربن اضافی جو توسط اندام هوایی و زیرزمینی گیاهان مرتعی، ترسیب کربن گفته می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس از تعطیلی ایستگاه‌­های مقابله با بیابان‌­زایی در آباده و نیریز و توقف طرح ترسیب کربن به دلیل نبود بودجه خبر داد و ابراز امیدواری کرد با تخصیص اعتبارات از بودجه استانی این طرح­‌های مهم ادامه یابد.

بوستانی با اشاره به اهمیت نام­گذاری 17 ژوئن مصادف با بیست و هفتم خرداد ماه به عنوان روز جهانی بیابان‌­زدایی، بر عزم اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در اجرا و ادامه طرح‌­های بیابان‌زدایی از اراضی فارس با اقدامات کارشناسی شده تاکید کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس به همین مناسبت از برگزاری همایشی در بیست و هشتم خردادماه در محل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با حضور اساتید این حوزه خبر داد.

وی به همچنین از برگزاری همایشی به همین مناسبت در شهرستان زرین دشت در بیست و نهم خرداد ماه خبر داد و هدف از برگزاری این همایش را بررسی ابعاد و نتایج طرح­‌های بیابان­‌زدایی در این شهرستان عنوان کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار