كاخ نشيمن شیراز یا كاخ اختصاصی كوروش در شمال غربی كاخ بار كوروش قرار گرفته است. این كاخ با مساحت ۳۴۲۷ مترمربع از وسیع‌ترین كاخ‌های پاسارگاد به شمار می‌رود.
کد خبر: ۶۱۹۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸ 16 June 2018

تابناک فارس به نقل از سیری در ایران:تالار مركزی این كاخ سی ستون از سنگ سفید دارد. ته ستون‌های چهارگوش زیبای آن با كف‌سازی عالی تالار، سلیقه و استادی فراوان بنیان‌گذاران كاخ را نشان می‌دهند.كف بندی در اين كاخ قابل توجه است می توانيم مرمت های دوره هخامنشی را ببينيم به طوري كه هرجا رگه ای در سنگ بوده تعمير كرده اند و وصله های هخامنشی تا كنون باقی مانده اند. زير ستون ها همه مكعبی دوپله ای هستند.هريك از درگاه هاي اصلي را از يك تخته سنگ سياه خوب تراشيده درآورده و به نقوش برجسته مزين شده اند. در این بنا، انبوهی از سنگ‌های سیاه و سفید به كار رفته است. درگاهی‌های تالار كاخ از سنگ سیاه مجهز به نقش‌های برجسته و خطوط میخی مزین به نام كوروش است كه قطعاتی از آن كشف شده است.

استفاده از ماده‌‌ای قرمز رنگ برای درزگیر سنگ‌ها و قطعات گل با سفیدكاری نازك گچ و آجرهای قرمز رنگ به ابعاد ۵/۵×۳۲×۴۵ سانتی‌متر، از مشخصات دیگر این بنا است.
یكی از ویژگی‌های كاخ پاسارگاد، نهرهای سنگی و سفیدی هستند كه در محوطه كاخ احداث شد‌ه‌اند. در امتداد هر نهر، حوضچه‌های سنگی سفید به ارتفاع ۳۵ سانتی‌متر قرار دارد كه در خاكبرداری‌های سال ۱۳۲۹، قسمت‌هایی از آن در محوطه وسیع شرق كاخ اختصاصی كوروش كشف شد كه برای حفظ آن‌ها، مجدداً با خاك پوشانیده شده‌اند.
وضعیت نهرها نشان می‌دهند محوطه پاسارگاد به صورت پاركی بسیار وسیع بوده كه نهرها و حوضچه‌ها آن را آبیاری می‌‌كرده‌اند تنها جرز جنوب غربي تالار بر جای مانده است كه مانند جرز كاخ بارعام دارای كتيبه ای سه زبانی در چهار سطر به خط ميخی همه در بردارنده معنای«من، كوروش، شاه هخامنشی» هستند.
ته ستونهای چهار گوش سی تا ستون سفید سنگی این کاخ کافیه تا هر توریستی رو برای دیدن این اثر ارزشمند به شیراز بیاره. اینجا یکی از بزرگ ترین کاخهای پاسارگاده و۳۴۲۷ مترمربع مساحت داره. تو این کاخ بی نظیر که کف سازی و نهرهای سنگی و سفیدش در سراسر کاخ کشیده شده و کنار هر نهر هم حوضچه های سنگی سفیدی داره. شالوده اصلی کاخ با هزاران قطعه سنگ سیاه و سفید ساخته شده.تو ورودی تالار کاخ هم نقش برجسته ای از سنگ سیاهه که اسم کورش به خط میخی روش حک شده.و یه سنگ نوشته میخی دیگه هم به سه زبان پارسی باستان، عیلامی و بابلی اینجا کشف شده که روش نوشته: من هستم کورش، شاه هخامنشی.
آدرس: ایران – فارس – شیراز ۱۵ کیلومتری شمال غرب کاخ بار کوروش

کاخ نشیمن شیراز

کاخ نشیمن شیراز

کاخ نشیمن شیراز

کاخ نشیمن شیراز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار