استاندار فارس گفت: چاه‌های غیرمجاز در استان فارس بیداد می‌کند و نصب کنتورهای حجمی بر روی چاه‌های مجاز نیز یکی از ضرورت‌ها در مدیریت مصرف آب است، افزود: اگر بر روی چاه‌ها کنتور هوشمند نصب شود کشاورز براساس ظرفیتی که در پروانه بهره‌برداری آن ثبت شده آب برداشت می‌کند و اگر بیشتر برداشت کند جریمه می‌شود.
کد خبر: ۶۲۰۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱ 17 June 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم:اسماعیل تبادار ظهر امروز در جلسه شورای کشاورزی استان فارس با بیان اینکه نگاه به اقتصاد کشاورزی نگاه جامعی است البته باید مدیریت بحران آب در ابعاد مختلف مورد توجه باشد، اظهار داشت: اگر به کشاورز ممنوعیت کشت برنج اعلام می‌شود باید برای کشت جایگزین نیز برای آن برنامه‌ریزی کرد.

وی بیان کرد: در کشت جایگزین پهنه‌بندی خیلی مهم است و نباید همان نسخه‌ای که برای مناطق مرکزی و شمالی فارس تجویزمی‌شود برای مناطق جنوبی هم اعمال شود زیرا به طور مثال عملکرد هر هکتار کلزا در لار 1.2 تن بوده است در حالی که این عملکرد در مناطق اطراف شیراز و مرودشت به 5 تن در هر هکتار رسیده است.

تبادار با بیان اینکه برنامه‌ها زمانی اصالت و معنی دارد که عملیاتی شود و صرفا در حد تئوری باقی نماند به طور مثال برنامه‌هایی که در زمینه توسعه شیلات فارس براساس ظرفیت موجود باید بررسی شود که قابلیت عملیاتی شدن دارد و یا اینکه در حد تئوری و حرف باقی می‌ماند، افزود: باید دید چه موانعی وجود داشته که حتی یک سالن کوچک برای پرورش زالو به صورت صنعتی در استان فارس ایجاد نشده است.

وی با بیان اینکه 3 ماه از سال گذشته و هنوز تدوین سند راهبردی به نتیجه نرسیده است بنابراین باید در اسرع وقت سند راهبردی و نگاه مشترک به مقوله آب در بخش صنعت، کشاورزی و شرب در شورای کشاورزی استان تکمیل و به عنوان مبنای کار در نظر گرفته شود، گفت: مراحل کاشت، داشت و برداشت مهم‌ترین موضوع در کشاورری است که کارشناسان باید بر این فرایند نظارت کنند.

استاندار فارس با بیان اینکه به کرات در جلسات مختلف در مورد لزوم فرآوری محصولات و پرهیز از خام‌فروش سخن گفته شده و بر این نکته که جزیره‌ای عمل کردن معنا ندارد و سازمان صنعت، معدن و تجارت برای توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی باید در کنار جهاد کشاورزی باشند تاکید شده است، گفت: به طور حتم ما در فراهم کردن ارزش افزوده در بخش‌های مختلف مشکل داریم.

وی با بیان اینکه چاه‌های غیرمجاز در استان فارس بیداد می‌کند و نصب کنتورهای حجمی بر روی چاه‌های مجاز نیز یکی از ضرورت‌ها در مدیریت مصرف آب است، افزود: اگر بر روی چاه‌ها کنتور هوشمند نصب شود کشاورز براساس ظرفیتی که در پروانه بهره‌برداری آن ثبت شده آب برداشت می‌کند و اگر بیشتر برداشت کند جریمه می‌شود.

تبادار با بیان اینکه گزارش شده برخی از گلخانه‌های شهرستان جهرم تعطیل شده است که باید هرچه سریع‌تر این موضوع بررسی شود، خاطرنشان کرد: باید در بخش کشاورزی حلقه‌ای متصل به هم داشته باشیم و نگاه برنامه‌ای ما باید در همه بخش‌ها جامعیت داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار