اردیبهشت ماه سال جاری۳۸ هزار و ۲۲۸ پرواز در فرودگاه‌های کشور انجام شده که این تعداد نسبت به ماه پیش از آن ۷ درصد کاهش داشته است. همچنین این آمار نشان می‌دهد سهم پروازهای داخلی از کل پروازها رشد داشته است.
کد خبر: ۶۲۱۳۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶ 20 June 2018

 

مطالعه آمار منتشر شده توسط گروه آمار هوانوردی و فرودگاهی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نشان می‌دهد در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ مجموعا ۳۸ هزار و ۲۲۸ پرواز در فرودگاه های ایران انجام شده است و ۴ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۵۷۵ مسافر و ۴۲ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۶۲۴کیلوگرم بار در این فرودگاه‌ها اعزام و پذیرش شده‌اند. این آمار نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۹، ۱۳ و ۱۲ درصد کاهش  و نسبت به فروردین به ترتیب ۷، ۸ و ۲۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در اردیبهشت ماه سال جاری، فرودگاه مهرآباد با ۱۱ هزار و ۵۸۵ سورتی پرواز و اعزام و پذیرش ۱ میلیون و ۳۷۷ هزار و ۷۱۵ مسافر در رتبه اول فرودگاه‌های کشور ایستاده است. آمار پرواز و اعزام و پذیرش مسافر در این فرودگاه نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۶ و ۱۲ درصد کاهش اما نسبت به فروردین به ترتیب ۲ و ۶ درصد افزایش داشته است. در مجموع ۳۰.۳ درصد کل پروازهای اردیبهشت ماه از فرودگاه مهراباد انجام شده است.

فرودگاه مشهد با ۵ هزار و ۲۵۵ پرواز و اعزام و پذیرش ۷۶۱ هزار و ۹۲۷ مسافر و با رشد منفی ۱۶ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته در تعداد پروازها و ۱۷ درصدی در اعزام و پذیرش مسافر در رتبه دوم قرار دارد. همچنین تعداد پروازها و آمار اعزام و پذیرش مسافر در این فرودگاه نسبت به فروردین به ترتیب ۶ و ۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. در مجموع ۱۳.۷ درصد کل پروازهای کشور در این فرودگاه انجام شده است.

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) نیز با ۴ هزار و ۲۴ پرواز و اعزام و پذیرش ۵۹۹ هزار و ۸۳۴ مسافر و با رشد منفی ۱۰ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته در تعداد پروازها و ۱۴ درصدی در اعزام و پذیرش مسافر در رتبه سوم قرار دارد. همچنین تعداد پروازها و آمار اعزام و پذیرش مسافر در این فرودگاه نسبت به فروردین به ترتیب ۳۰ و ۳۳ درصد کاهش نشان می‌دهد. در مجموع ۱۰.۵ درصد کل پروازهای کشور در این فرودگاه انجام شده است.

فرودگاه های، شیراز و اصفهان به ترتیب با ۳ هزار و ۲۳ و هزار و ۹۵۹پرواز در جایگاه‌های چهارم و پنجم میان پر رفت و آمد ترین فرودگاه‌های کشور ایستاده‌اند. بر اساس آمار در مجموع ۸۰ درصد پروازهای کل کشور در اردیبهشت در ۸ فرودگاه مهرآباد، مشهد، امامخمينی، شيراز، اصفهان، اهواز ،کيش و تبریز انجام گرفته است.

افزایش سهم پروازهای داخلی

آمار نشان می‌دهد که مجموعا ۸۳.۹ درصد پروازهای اردیبهشت ماه داخلی، ۱۳.۱ درصد خارجی و ۳ درصد به مقصد عتبات عالیات بوده است. سفرهای زیارتی به ترتیب به مقاصد نجف، بغداد، دمشق و بصره انجام شده‌اند. 

در این ماه ۳۲ هزار و ۶۲ پرواز داخلی انجام شده است که نسبت به فروردین  ۲ درصد کاهش و نسبت به اردیبهشت سال گذشته ۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین ۶ هزار و ۱۶۶ پرواز خارجی صورت گرفته که نسبت به فروردین ۲۵ درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱۳ درصد کاهش داشته است

فرودگاه مهرآباد با در اختیار گرفتن ۳۶.۱۳ درصد از کل پروازها در صدر اعزام و پذیرش پروازهای داخلی قرار دارد. بعد از مهرآباد فرودگاه‌های مشهد، شیراز، اهواز و کیش به ترتیب در رتبه‌های ۲ تا ۵ قرار دارند. ۸۰ درصد از پروازهای داخلی به ترتیب در هشت فرودگاه مهرآباد، مشهد ، شيراز، اهواز، کيش ،اصفهان، تبریز و بندرعباس صورت گرفته است.

بیشترین پروازهای خارجی در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) انجام شده که ۶۴.۱۴ درصد کل پروازها را شامل می‌شود. رتبه‌های دوم تا پنجم نیز به ترتیب در اختیار فرودگاه‌های مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز است. در این ماه در مجموع از ۲۱ فرودگاه کشور پروازهای بین‌المللی انجام شده است، اما ۸۰ درصد از این پروازها در سه فرودگاه امام خمینی (ره)، مشهد و شیراز بوده‌اند.

آمار تجمعی دو ماهه نیز نشان می‌دهد در دو ماهه نخست سال ۹۷ مجموعا ۷۲ هزار و ۱۰۱ پرواز در فرودگاه های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد کاهش داشته است.

همچنین بر اساس آمار تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد کاهش داشته است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار