با وجود فارغ التحصيلي تعداد زيادي از دانشجويان داروسازي در شيراز، اين كلان شهر برخلاف اصفهان، تبريز، مشهد و رشت فاقد كارخانه اي وسيع براي توليد دارو است!
کد خبر: ۶۲۱۳۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲ 20 June 2018

تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:كارخانه داروسازی در استان حلقه مفقوده اي بوده كه نه سرمايه داران و نه صاحبان نفوذ گامي براي به سرانجام رساندن آن برداشته اند! به طوري كه كلنگ زني در زمان استاندار پيشين فارس هم كمكي به اين ماجرا نكرد و هنوز هم با وجود فارغ التحصيلي تعداد زيادي از دانشجويان داروسازي در شيراز، اين كلان شهر برخلاف اصفهان، تبريز، مشهد و رشت فاقد كارخانه اي وسيع براي توليد دارو است!
به گفته برخي كارشناسان، وقتي مي توان به شيراز عنوان يك قطب پزشكي قوي را داد كه در آن توليد دارو توسعه يافته باشد.
نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي در اين باره مي گويد: داروسازي و توليد اقلام مختلف دارو در فارس و شيراز پا به پاي پزشكي رشد نكرده و با وجود اين كه در زمينه هاي مختلف علم پزشكي قطب هستيم اما در حوزه توليد دارو عقب مانده ايم.
مسعود رضايي مي افزايد: متاسفانه فارس، پزشكي را بيشتر و حتي صرفا در طبابت و داشتن پزشكان حاذق مي داند و مسایلي مانند توليد دارو كمتر مدنظر است.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس يادآور مي شود: هنگامي كه شيراز در زمينه توليد دارو و اقلام مربوط به آن پيشرفت كند مي توانيم اين كلان شهر را به عنوان قطب پزشكي قوي معرفي نماييم، حتي به طب قديم هم كه بر مي گرديم علم داروسازي در كنار پزشكي اهميت دارد و اين در حالي است كه به توليد دارو در فاس كمتر توجه شده و در اين باره رشد چنداني نداشته ايم.
عضو هيات مديره انجمن داروسازان ايران و فارس هم مي گويد: با وجود اينكه شيراز قطب پزشكي است و 30 سال از قدمت دانشكده داروسازي دانشگاه علوم پزشكي شيراز مي گذرد، در زمينه ساخت كارخانه داروسازي بسيار عقب هستيم و اگر چه يكي دو مورد توليد داروهاي گياهي انجام مي گيرد اما صنعتي نيست و توجه به اين حوزه بسيار اهميت دارد.
دكتر محمد منفرد با اشاره به زدن كلنگ كارخانه داروسازي مي افزايد: عدم وجود كارخانه داروسازي كه صنعت دارو را در فارس توسعه دهد حلقه مفقوده اي است كه تا كنون نه سرمايه داران به آن رغبت داشته اند و نه صاحبان نفوذ براي آن كاري كرده اند.
وي يادآور مي شود: چرا اصفهان، تهران، رشت، تبريز و مشهد چند كارخانه توليد دارو دارند اما شيراز با وجود اين همه فارغ التحصيل داروسازي، همچنان از اين صنعت محروم است و هيچ پيشرفتي در اين باره نداشته است.
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي شيراز هم در اين باره مي گويد: راه اندازي يك كارخانه خصوصي داروسازي كه سال گذشته كلنگ آن به زمين زده شد، فعلا در مرحله نصب دستگاه ها است كه البته زمان راه اندازي آن هنوز مشخص نيست.
دكتر حسين نيك نهاد مي افزايد: ايجاد يك كارخانه توليد دارو معمولا از آغاز كار تا راه اندازي 3 سال طول مي كشد و در هر صورت پيگيري آن در اولويت ها است.
وي يادآور مي شود: البته عمده كارخانه هاي داروسازي در تهران است و تنها 10 درصد آن در ساير شهرها فعال است به طوري كه از 80 مورد تنها 9 كارخانه در مناطقی غير از تهران برنامه ريزي شده است.
دكتر نيك نهاد مي گويد: در حال حاضر تنها كارخانه داروسازي شيراز سرم و يك كارخانه توليد داروهاي گياهي در استان فعال است. يك كارخانه ديگر توليد داروهاي گياهي نيز با 50 درصد پيشرفت در مرودشت در حال ساخت است.
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي شيراز مي افزايد: اگر چه فعاليت هايي در حوزه توليد دارو در فارس جريان يافته اما اگر دهه هاي قبل به اين موضوع مي پرداختيم از وضعيت فعلي خيلي جلوتر بوديم.
دكتر نيك نهاد يادآور مي شود: 7 درصد كل داروي توليدي و وارداتي كشور وارد فارس مي شود و سهم استان از برخي داروها مانند پيوندي بيشتر است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار