تولید اسانس گل محمدی، در کشور ما از ظرفیت‌های ناشناخته‌ای محسوب می‌شود که به حمایت و معرفی بیشتر نیاز دارد.
کد خبر: ۶۲۲۴۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴ 23 June 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:در حال حاضر در استان فارس ۸ هزار هکتار سطح زیرکشت گل محمدی وجود دارد که از این میزان، بیش از ۲۰ هزار لیتر گلاب تولید می‌شود.در این استان ۱۱۷ کارگاه سنتی تولید عرقیات و ۳۳ کارخانه فرآوری وجود دارد.بزرگترین دشت گل دیم ارگانیک کشور و جهان در شهرستان داراب قرار دارد.این شهرستان دارای ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار گل محمدی است، که از این میزان ۵ هزار و ۱۲۰ هکتار آن به صورت دیم و مابقی به صورت آبی کشت می‌شود.

گل‌هایی که بوی آن نوازشگر اقتصاد کشور است

از ۲۰ فروردین برداشت گل در این شهرستان آغاز می شود.به سمت جنوب شرقی فارس حرکت می‌کنیم مقصد ما روستای لایزنگان در ۳۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز است. بعد از گذر از کوچه‌های لایزنگان از مسیری صعب العبور گذشتیم تا به دشت گل رسیدیم.

گل‌هایی که بوی آن نوازشگر اقتصاد کشور است

تا چشم کار می‌کند گل‌های صورتی رنگ گل محمدی دیده می‌شود گل‌هایی که بوی آن ها نوازشگر مشام هر گردشگری است.

چندین نفر مشغول چیدن گل در دشت هستند، در گپ و گفتی که با آن‌ها داشتم متوجه شدم این افراد از اهالی روستا هستند و از طریق کار در این مزارع امرار معاش می‌کنند و شغل آبا و اجدادی آن‌ها همین بوده است.

برپایی جشنواره گل و گلاب لایزنگان هر ساله گردشگران و طبیعت دوستان زیادی از گوشه و کنار کشور را به این منطقه می‌کشاند.

پتانسیل‌های محیطی برای توسعه گلستان‌های دیم، حضور نیروی انسانی ماهر و صرفه اقتصادی مناسب، امکان سرمایه‌گذاری در عرصه تولید گل‌محمدی و محصولات فرآوری شده را فراهم کرده و جهادکشاورزی نیز آماده تسهیل روند و حمایت از سرمایه‌گذاری در این منطقه است.

اشتغال بیش از 4 هزار نفر در عرصه برداشت و تولید و بهره وری از گل محمدی
صوابگر معاون جهاد کشاورزی داراب  اظهار کرد: بیش از ۴ هزار خانوار در زمینه کاشت، داشت، برداشت، گلابگیری و اسانس گیری گل محمدی فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه فرآورده‌های گل محمدی شامل گلاب، اسانس، گلبرگ و غنچه خشک است، افزود: این فرآورده‌ها در داخل و خارج از کشور از جمله کشور‌های اروپایی، حوزه خلیج فارس، چین، کره و آسیای میانه و ترکیه صادر می‌شود.

صوابگر اضافه کرد: بزرگترین دشت گل دیم ارگانیک کشور و جهان در داراب قرار دارد.

وی بیان کرد: مراکز عمده تولید گل محمدی در مناطق کوهستانی واقع شده است از جمله روستا‌های داراب لایزنگان، نوایگان، مروارید و شکرویه است.

معاون جهاد کشاورزی داراب تصریح کرد: به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و استفاده از آب باران، عطر و اسانس گل محمدی از مرغوبیت چشمگیری برخوردار است.

 

صوابگر گفت: در شهرستان داراب ۴ کارخانه صنعتی وجود دارد که در زمینه تولید گلاب و اسانس گیری فعالیت دارند و بیش از ۲۰ کارگاه سنتی در امر تولید گلاب و عرقیات گیاهی فعالیت دارند.

معاون جهاد کشاورزی داراب تصریح کرد: از آنجا که تبدیل گل محمدی به گلاب یکی از مشکلات کشور محسوب می شود لذا فعالیت در زمینه اسانس، ارزش افزوده بیشتری به همراه دارد و این سازمان مجوز‌هایی را در زمینه کارگاه و کارخانه‌های تولید اسانس می‌دهد.

ظهرابی تولیدکننده عرقیات سنتی با اشاره به اینکه از عصر که گل‌های محمدی به کارگاه می‌رسد شروع به پخت گل می‌کنیم، گفت: در اینجا روزانه هزار تا یک هزار و ۵۰۰ لیتر گلاب تولید می‌شود.

گل‌هایی که بوی آن نوازشگر اقتصاد کشور است

وی تصریح کرد: گلاب تولید شده به استان‌های کاشان، بندرعباس، کرمان و دیگر استان‌های سراسر کشور ارسال می‌شود.

خریداران بیشتر به دنبال غنچه‌های گل محمدی داراب
سیدی رئیس جهاد کشاورزی دار اظهار کرد: ۷۰ درصد از گل محمدی داراب به غنچه تبدیل می‌شود که دو ویژگی مهم و متمایز دارد یکی ویژگی ارگانیک بودن است که به همین دلیل متقاضیان خاصی در خارج از کشور دارد و دیگری بالا بودن میزان اسانس این گل است.

 Ú¯Ù„‌هایی که بوی آن نوازشگر اقتصاد کشور است

سفری که گل های محمدی برای رسیدن به دست خریداران طی می کنند
اما گل‌های محمدی داراب برای فرآوری و رسیدن به دست خریداران مسافتی طولانی را طی می‌کند.

غنچه‌های گل محمدی ابتدا از روستا‌های داراب از جمله لایزنگان، نوایگان و مروارید با فاصله‌های ۵۰ و ۹۰ کیلومتری خریداری شده و سپس به انبار انتقال داده می‌شوند.

در انبار، فرایند پاک کردن و بعد از آن بسته بندی انجام می‌شود، سپس گل‌های بسته بندی به انباری در شهرک صنعتی داراب انتقال داده می‌شود و در آنجا شیرین می‌شوند.

گل‌های محمدی پس از شیرین شدن، به کشور‌های مختلف از جمله حوزه خلیج فارس، چین و آسیای میانه صادر می‌شوند.

با بهره از صنایع تبدیلی، گل محمدی دیم داراب می‌تواند ارمغان بیشتری داشته باشد
ناصری تولیدکننده عرقیات صنعتی بیان کرد: یکی از مشکلات و معضلات صنعت عرقیات این است که در زمینه فرآوری محصول گل محمدی اقدام به تولید گلاب و عرضه آن به بازار می‌کنیم که از نظر اقتصادی به صرفه نیست، ولی اگر بتوانیم اقدام به تولید اسانس و صادرات آن به کشور‌های اروپایی کنیم ارزش افزوده بیشتری را بدست آورده و همچنین باعث رونق اقتصادی منطقه می‌شود.

وی ادامه داد: انجام اسانس گیری و فرآوری بر روی آن، قطعا می‌تواند هم به نفع گلکار شود و هم به نفع صنایع تبدیلی و فرآوری باشد.

ناصری بیان کرد: در زمینه عرقیات که صنعت بومی کشور است وجود صنایع بدون مجوز که بعضا از اسانس‌های سنتزی و شیمیایی استفاده می‌کنند لطمه بزرگی به این صنعت وارد کرده است.

 

این تولیدکننده عرقیات صنعتی افزود: در این زمینه سازمان‌های ذی ربط باید نظارت بیشتری داشته باشند تا واحد‌های بدون پروانه و مجوز نتوانند هر محصولی را به اسم این صنعت وارد بازار کنند.

ناصری ادامه داد: با استفاده از فرآوری اسانس می‌توانیم از هر ۴ تن گل منطقه یک کیلو اسانس بدست آوریم که قیمت جهانی بسیار بالایی دارد و ارزش افزوده آن نسبت به گلاب بیشتر است و باعث رونق این صنعت می‌شود.

صادقی مسئول گیاهان دارویی مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی گفت: گل محمدی یکی از گیاهان دارویی ارزشمند و اولویت دار در حوزه وزارت جهادکشاورزی و سازمان جهادکشاورزی استان فارس است.

وی ادامه داد: در قالب ستاد گیاهان دارویی به عنوان اولین اولویت انتخاب و بر روی آن تاکیدات زیادی شده است.

مسئول گیاهان دارویی مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی فارس با بیان اینکه در حال حاضر سطح زیر کشت گل محمدی در استان حدود ۸ هزار هکتار است، افزود: این استان بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی را نه تنها در کشور که در دنیا داراست.

صادقی گفت: بخش زیادی از این سطح زیر کشت به صورت دیم است و عمدتا در شهرستان‌های داراب و فیروزآباد قرار دارد.

گل‌هایی که بوی آن نوازشگر اقتصاد کشور است

وی تصریح کرد: یکی از محصولات ارزشمندی که در زمینه گل محمدی تولید می‌شود اسانس آن است که تاکید ما در زمینه فرآورده‌های گل محمدی، تولید اسانس است چرا که تولید گلاب برای تولیدکننده و صنایع فرآوری، ارزش افزوده زیادی ندارد و همچنین کشور‌های مقصد و متقاضی هم دیگر تمایلی به خرید گلاب ندارند.

مسئول گیاهان دارویی مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی فارس اضافه کرد: تاکید ما در زمینه توسعه گل محمدی و همچنین از آنجا که در حال حاضر سطح زیر کشت گل محمدی در حال افزایش است و با توجه به نیاز آبی پایین که در مقایسه با سایر گل‌های زراعی و یا باغی دارد این است که در کنار باغات گل محمدی صنایع فرآوری گل محمدی ساخته و توسعه پیدا کنند تا بتوانیم در زمینه اسانس فعالیت بیشتری داشته باشیم چرا که ارزش افزوده بیشتری دارد و زمینه اشتغال بیشتری را فراهم می‌کند و کشور‌های متقاضی هم در این زمینه رغبت و تمایل بیشتری دارند که اسانس گل محمدی را خریداری کنند.

مسئول گیاهان دارویی مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی فارس با اشاره به اینکه از گل محمدی اسانس‌های مختلفی با کیفیت‌های متفاوت بدست می‌آید، اظهار کرد: اسانس ابسولوت رز و اسانس کانکریت رز از آن جمله است.

وی بیان کرد: اسانس کانکریت رز از ارزش افزوده بیشتری دارد.

صادقی اضافه کرد: اکثر کشور‌ها از جمله بلغارستان و ترکیه در زمینه اسانس کانکریت در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: اسانس کانکریت در صنایع غذایی، دارویی و همچنین آرایشی – بهداشتی کاربرد دارد.

مسئول گیاهان دارویی مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی فارس گفت: در حال حاضر در استان فارس ۸ هزار هکتار سطح زیرکشت گل محمدی وجود دارد که از این میزان، بیش از ۲۰ هزار لیتر گلاب تولید می‌شود.

وی بیان کرد: در این استان ۱۱۷ کارگاه سنتی تولید عرقیات و ۳۳ کارخانه فرآوری وجود دارد.

حمایت و معرفی تولید اسانس گل محمدی
تولید اسانس گل محمدی، در کشور ما از ظرفیت‌های ناشناخته‌ای محسوب می‌شود که به حمایت و معرفی بیشتر نیاز دارد.

صادقی مسئول گیاهان دارویی مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی فارس گفت: تاکید ما این است که سرمایه گذاران را تشویق و حمایت‌های تسهیلاتی در اختیار آن‌ها قرار دهیم تا به سمت تولید اسانس گل محمدی و اسانس سایر گونه‌های گیاهان معطر بروند که می‌تواند ارزش افزوده بیشتری برای تولیدکننده، کشور و در زمینه صادرات داشته باشد.

گل‌هایی که بوی آن نوازشگر اقتصاد کشور است

 

همچنین صوابگر معاون جهادکشاورزی شهرستان داراب بیان کرد: در حال دنبال کردن وام‌های تولید اشتغال پایدار با سود ۶ درصد هستیم و مجوز‌های لازم را برای سرمایه گذاران صادر می‌کنیم.

صنایع تبدیلی می‌تواند مشوق خوبی برای کاشت گل محمدی دیم در بحران خشکسالی باشد.

تاسیس صنایع تبدیلی علاوه بر اینکه مانع خام فروشی می‌شود ارزآوری بیشتری هم بدنبال خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار