استاندار فارس گفت: با توجه به اهمیت و سابقه تاریخی قلعه ایزدخواست آباده، طرح جامع احیای این اثر تاریخی و میراثی تدوین شود.
کد خبر: ۶۲۲۴۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۹ 23 June 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا: اسماعیل تبادار، شنبه در جریان بازدید از این اثر تاریخی افزود: علاوه بر این، بحث استحکام بخشی این بنا و همچنین ایجاد راه مناسب دسترسی گردشگران داخلی و خارجی برای رونق آن نیز در دستور کار قرار گیرد.
وی ادامه داد: در این مجموعه آثار بزرگ تاریخی، میراثی، فرهنگی، آداب و رسوم این منطقه نهفته است که باید از آن در جهت رونق گردشگری شهرستان آباده و شهر ایزدخواست بهره برد.
استاندار فارس افزود: مجموعه های معاونت عمرانی استانداری و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در کنار شورای شهر و شهرداری ایزدخواست باید تمام کوشش خود را برای بهبود وضعیت این بنای تاریخی به کار گیرند.
تبادار، قلعه تاریخی ایزدخواست را دروازه اصلی ورود به استان فارس دانست و بیان کرد: از مردم شهر ایزدخواست انتظار داریم که پیگیر روند احیای قلعه تاریخی ایزدخواست باشند.
 استاندار فارس همچنین در جریان بازدید از پروژه آزادراه شیراز – اصفهان، ابراز امیدواری کرد که با تخصیص بموقع اعتبارات و کوشش مضاعف پیمانکار، این پروژه امسال آماده بهره برداری شود.
تبادار افزود: هم اینک پروژه های عمرانی بسیاری در استان در دستور کار است که آزاد راه شیراز – اصفهان با توجه به کارکردهای مختلف به عنوان هدف اصلی با جدیت دنبال می شود.
او ادامه داد: در دیداری که هفته اخیر با وزیر راه و شهرسازی داشتم نیز نخستین بحثی که مطرح شد مربوط به پروژه آزادراه شیراز – اصفهان بود که وزیر راه و شهرسازی برای پرداخت اعتبارات قول مساعدت و همکاری داد.
وی ادامه داد: در مجموع امسال هشت پروژه بزرگ عمرانی و صنعتی با اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد تومان در استان در دست اجرا داریم.
دژ یا قلعه ایزدخواست که با نام های دیگری مانند قلعه سرسنگ یا قلعه کهنه از آن یاد می شود، از یادمان های تاریخی متعلق به دوره ساسانیان است و در 75 کیلومتری شمال آباده قرار دارد.
چهار طاقی درون این قلعه با شمار 376 در سال 1327خورشیدی به ثبت ملی رسید اما این مجموعه تاریخی با شماره 9800 در شهریورماه سال 82 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
سازندگان این دژ باستانی از عوامل طبیعی بیشترین بهره را برده‌اند و شهر خود را روی یک صخره رسوبی بزرگ بر پا ساخته‌ بودند. این قلعه از سه سو رو به پرتگاهی با بلندای 6 تا 15متر واقع شده بود و تنها از یک سو همسطح زمین بود و این ویژگی ها راه نفوذ دشمن را به این دژ سد می کرد.
درون این دژ خانه‌های بسیار کوچک با کوچه‌های بسیار تنگ و باریک وجود داشت.
سلسله ساسانیان که آخرین حکومت پادشاهی ایران قبل از ظهور اسلام است، از سال 224 تا 651 میلادی به مدت 427 سال بر ایران حکومت کردند.
شهرستان آباده در فاصله 274 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار