ایران پر از جاذبه های گردشگری و بناهای تاریخی، فرهنگی یا طبیعی مشهور است. معماری ایران بسیار تحت تاثیر سلسله‎های حاکم و عناصر پیش و پس از اسلام قرار دارد. شاید این بناها به نظر ما عادی باشند اما وقتی یک گردشگر با تور پا به کشور ما می‎گذارد با جهانی تازه روبه‌رو می‎شود.
کد خبر: ۶۲۲۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۶ 23 June 2018

تهران: برج آزادی

 

برج آزادی تنها نماد تهران نیست و نماد کل ایران محسوب می‎شود. این برج در سال 1971 توسط دانشجوری معماری حسین امانت طراحی شد و ترکیبی از معماری دوران پیش از اسلام و اسلامی است. اسکلت پنجاه متری برج با کاشی‌های مرمر سفید اصفهان پوشیده شده است. برج آزادی در زمینی به مساحت 50000 متر مربع به سبک باغ‌های ایرانی بنا شده است. این برج شاهد خاموش بسیاری از حوادث مهم تاریخ ایران بوده و خواهد بود.

 

 

 

کاشان: خانه تاریخی بروجردی

 

کاشان به داشتن خانه‌های تاریخی متعدد مشهور است که برخی از آنها تبدیل به هتل‎ بوتیک‎های لوکس و مجلل شده‎اند. اما بدون شک زیباترین خانه، خانه تاریخی بروجردی است که گنبد مرتفع آن در آسمان کاشان خودنمایی می‎کند. این خانه در سال 1875 توسط استاد علی مریم معمار به سفارش همسر یک تاجر ثروتمند بنا شده است. خانه به سبک سنتی با دو حیاط اندرونی و بیرونی بنا شده است. این شاهکار عصر قاجار با گچ‌بری‌ها و نقاشی‌های دیواری استاد کمال الملک تزئین شده و گفته می‎شود که تکمیل آن 18 سال زمان برده است.

 

نشانی: ایران، کاشان، خیابان علوی، خانه تاریخی بروجردی

 

 

زنجان: گنبد سلطانیه

 

امکان ندارد وارد زنجان شوید و این گنبد عظیم فیروزه‌ای را نبینید. گنبد آجری دو لایه سلطانیه در قرن 14 ساخته شده و به عنوان نمونه‌ای از معماری ایرانی اسلامی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. هشت مناره سر به فلک کشیده پیرامون این گنبد هشت ضلعی را فرا گرفته‎اند. نمای داخلی گنبد با خوش‎نویسی‎های پیچیده و ظریف ایرانی و اسلامی تزئین شده است. آرتور اوفام پوپ (1969 – 1881) ایران شناس خبره آمریکایی به گنبد سلطانیه لقب «تاج محل ایران» را داده بود.

 

نشانی: ایران، استان زنجان، سلطانیه، گنبد سلطانیه

 

 

 

اصفهان: مسجد امام

 

اگر با تور اصفهان سفر کرده باشید می‌دانید که انتخاب یک بنا در این شهر با سی و سه پل و 10 پل دیگر، قصرهای قاجاری، مساجد باشکوه و بازارهای سنتی بزرگ کار دشواری است. اما میدان نقش جهان چهار بنای مشهور اصفهان را در خود جای داده است که بدون شک در میان آنها مسجد امام در ضلع جنوبی میدان مانند نگینی می‎درخشد (سه بنای دیگر عالی قاپو، مسجد شیخ لطف‎الله و سردر قیصریه هستند). مسجد امام با خطاطی‎های اسلامی، ایوان‎های باز، طاق‎های متقارن و گنبدهای رفیع، یکی از بهترین نمونه‌های معماری ایران است و فضایی معنوی در اطراف آن موج می‎زند. یکی از ویژگی‎های جالب معماری مسجد، فضای آکوستیک داخلی آن است که به نحوی طراحی شده تا صدای معمولی خطیب مسجد به گوش تمام نمازگذاران برسد.

 

نشانی: ایران، اصفهان، میدان نقش جهان، مسجد امام

 

 

 

یزد: مسجد جامع

 

مسجد جامع یزد با دو مناره سر برافراشته، به همراه گنبدهای کاشی‌کاری شده با تزئینات ظریف فیروزه‎ای، در آسمان این شهر کویری می‎درخشد. این مناره‎ها با 48 متر ارتفاع بر روی دروازه بلند و مستحکم قرار دارند که با طرح‏‌های پیچیده هندسی و خطاطی‌های ظریف تزئین شده است. این مسجد در قرن پانزدهم در محل یک آتشکده قدیمی ساخته شد و با کاشی‌های کندو شکل (ظاهراً به منظور دفع پشه‎ها و حشرات موذی)، کتیبه‎های به خط کوفی، کاشی‎های لعابی و نمادهای سواستیکا (بیکرانگی، ابدیت، تولد و مرگ) تزئین شده است. بازدید از این شاهکار تاریخی را در تور یزد از دست ندهید.

 

نشانی: ایران، یزد، خیابان مسجد جامع، مسجد جامع

 

 

 

شیراز: مسجد نصیرالملک

 

مسجد نصیرالمک در یک کلام، شاهکار معماری است. این مسجد که به عنوان زیباترین مسجد ایران شناخته می‎شود، به خاطر کاشی‎های گلبهی به کار رفته در آن به «مسجد صورتی» مشهور است. این مسجد در دوره قاجار به دستور میرزا حسن علی حاکم وقت شیراز بین سال‌های 1876 تا 1888 بنا شد. سحرگاهان مسجد به اوج زیبایی می‎رسد؛ زمانی که نور خورشید از میان شیشه‌های رنگی پنجره‎ها به درون مسجد می‎تابد و روی دیوارهای کاشی‌کاری شده و قالی‎های پرنقش و نگار ایرانی اشکال هندسی رنگی می‎سازد. تور شیراز بدون بازدید از این مسجد زیبا کامل نمی‌شود.

 

نشانی: ایران، شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، مسجد نصیرالملک

 

 

 

تبریز: مجموعه بازار تاریخی

 

شهر تبری از دیرباز یکی از مراکز تجاری مهم با موقعیتی استراتژیک در طول جاده ابریشم بوده است. بازار تاریخی تبریز یکی از قدیمی‎ترین بازارهای خاورمیانه است. هرچند سنگ بنای بازار هزار سال پیش نهاده شده است اما قدمت بخش عمده بناها به قرن 15 بازمی‌گردد. هر کدام از این حجره‎های آجر قرمز متصل به یکدیگر، به عرضه یک محصول از طلا و جواهرات گرفته تا قالی و قالیچه و ادویه‌جات، اختصاص دارند. همچنین در این هزارتوی 7 کیلومتر مربعی راهروهای سر پوشیده با گنبدهای متعدد و چند کاروانسرا تاریخی قرار دارند که به جاذبه‏‌های این بازار قدیمی اما سرزنده می‎افزایند.

 

نشانی: ایران، تبریز، بازار تبریز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار