نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز گفت:نیاز اساسی جامعه امروز را نشاط اجتماعی دانست و اظهار کرد: برای تحقق این هدف باید یادآور شد که برخی مبانی بین ما و سایر جریان هایی که به فکر ایجاد نشاط در جامعه هستند، متفاوت است
کد خبر: ۶۲۳۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰ 25 June 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا:آیت الله لطف الله دژکام، در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: توصیف وضعیت موجود جامعه، مقدمه تصمیم گیری است، اما برخی از مسئولان، مدیران و نمایندگان، در توصیف وضع موجود متوقف شده و تنها به صورت مداوم آن را تکرار می کنند و این امر موجب شده در جامعه احساس تغییر و حرکت چندانی دیده نشود.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه امروز با برخی افراد مواجهیم که ارزش های انقلاب اسلامی را برای خودشان مهم نمی دانند، اظهار داشت: افراد بعضا در گذر زمان تغییر می کنند و موارد بسیاری نیز وجود دارد که عده ای در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی بسیار انقلابی بودند اما اکنون دیگر در این مسیر نیستند و این خود یک امتحان الهی است.
وی افزود: کسانی که در امتحانات الهی، مردود می شوند شاید خودشان متوجه این موضوع نشوند چرا که آنها فقط دنیا را می بینند و این وظیفه ماست که تذکر دهیم و تلنگر بزنیم، اما باز هم اختیار افراد دست خود آنهاست و ما هیچگاه نمی توانیم حق انتخاب را از مردم سلب کنیم زیرا هر زمان اجبار وارد کار شده، نتیجه بخش نبوده است.
امام جمعه شیراز ادامه داد: باید باور داشته باشیم که مردم برای تعیین سرنوشتشان می توانند انتخاب کنند و در مقابل انتخابشان نیز از جانب پروردگار مزد خواهند گرفت.
وی افزود: نظام اسلامی توسط مردم ایجاد شده و در برابر فشارها تا امروز ایستاده است، اما نظام اسلامی از مجموعه ای از انسان ها تشکیل شده است و انسان ها نیز انتخاب گر هستند و اگر این حق انتخاب از آنها گرفته شود، به سمت سوی جبر حرکت می کنند.
آیت الله دژکام ادامه داد: ما نه جبری می اندیشیم و نه دیگران را به انجام کاری مجبور می کنیم، در واقع بر این باوریم که هر چه منطقمان قوی تر باشد و قدرت اقناع بیشتری داشته باشیم، مردم نیز واقعیت این امر و صداقت را در رفتار ما ببینند، علاقه به این منش و تفکر زیاد می شود و تجربه هم نشان داده دین را با ابزار غیر خدایی نمی توان پیش برد.
وی با بیان اینکه، مدیر و مسئول هم همانند دیگر انسانها در جامعه انتخاب گر است و ممکن است اشتباه کند، گفت: ما ساختارگرایی به سبک های غیر اسلامی را قبول نداریم، چراکه در ساختار و نظامی که بر پایه عدل بنا نهاده شده، مدیر و مسئول بد هم پیدا می شود و در ساختاری که بر پایه ظلم و کفر بنیان گذاشته شده نیز ممکن است آدم خوب پیدا شود بنابراین ما اصالت فرد را قبول داریم نه جبر ساختار را.
آیت الله دژکام، خطاب به اعضای شورای اسلامی شهر شیراز بیان داشت: شما که اغلب از لیست امید به این نهاد راه یافته اید، باید در مسیر امیدبخشی به مردم گام بردارید و از ایجاد فضای یاس و ناامیدی بپرهیزید و امید به آینده بهتر را فراموش نکنید چرا که اداره این عالم به دست پروردگار است و در اوج ناامیدی باید به لطف خداوند امیدوار باشیم.
وی رهبر معظم انقلاب را در جامعه امروز امیدوارترین فرد دانست و گفت: در حالیکه ایشان خیلی بهتر از من، شما و بقیه مسئولان، به مشکلات جامعه آگاه هستند، امیدوارترین اند که این امید به معنای تکیه به عنایت و کمک های خداوند متعال است، از این رو ما هم باید به پروردگار اطمینان داشته باشیم.
آیت الله دژکام، نیاز اساسی جامعه امروز را نشاط اجتماعی دانست و اظهار کرد: برای تحقق این هدف باید یادآور شد که برخی مبانی بین ما و سایر جریان هایی که به فکر ایجاد نشاط در جامعه هستند، متفاوت است.
وی افزود: ما در شیراز، شهری که به هنر و ادبیات اشتهار دارد و در این زمینه در جهان مطرح است، زندگی می کنیم اما باید توجه داشت که در مورد فلسفه هنر و ادبیات چقدر کار کرده و به تولید علم پرداخته ایم و در فقه هنر نیز چه چیزی برای عرضه داریم؟
امام جمعه شیراز ادامه داد: متاسفانه در بسیاری از حوزه ها، با عقب ماندگی هایی مواجه هستیم و همین عقب ماندگی بعضا موجب اختلاف نظر شده و باعث می شود به نتیجه مطلوبی دست پیدا نکنیم، بنابراین در باب ایجاد شادی و نشاط در جامعه، باید از تبیین صحیح مبانی شروع کنیم.
آیت الله دژکام، موضوع ورزش را از همین دست دانست و بیان کرد: ممکن است همزمان با برگزاری جام جهانی که اذهان مردم را به خود مشغول می کند، در گوشه ای از دنیا همانند یمن جنایت های بسیاری اتفاق بیفتد که این سوء استفاده قدرت ها از ورزش و رویدادهای بزرگ جهانی یا سوء استفاده از پدیده هایی است که مورد نیاز جامعه است یا مورد توجه عموم مردم قرار می گیرد.
امام جمعه شیراز افزود: این موضوع قابل تعمیم به برگزاری کنسرت های موسیقی نیز هست، بنابراین افزون بر ماهیت یک پدیده، باید به جنبه چگونگی بهره برداری از آن نیز توجه شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار