مدیرکل زندان های فارس گفت: استان فارس در آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد یکی از رتبه‌های برتر کشوری را طی سال های متوالی به خود اختصاص می دهد.
کد خبر: ۶۲۵۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۳ 02 July 2018

تابناک فارس به نقل از مهر:سیدحشمت الله حیات الغیب پیرامون آموزش زندانیان در حوزه سوادآموزی گفت: در مدرسه یادگیری محلی بصیرت (عادل آباد) ۷۲ نفر و در سایر زندان ها ۶۹نفر در دوره های آموزشی انتقال و سوادآموزی مشغول تحصیل هستند و در هنرستان تزکیه و راه دور عادل آباد نیز تعداد۱۴۲ نفر از زندانیان در مقاطع مختلف متوسطه اول۳۸ نفر، متوسطه دوم۷۰ نفر و پیش دانشگاهی ۳۴نفر و در سایر زندانها۱۴۳نفر در آموزش و پرورش ادامه تحصیل می دهند.

وی افزود: جمعا در استان فارس، ۴۲۶ نفر از زندانیان در مقاطع مختلف سوادآموزی و آموزش و پرورش و ۱۱ نفر نیز در مقطع آموزش عالی ادامه تحصیل می دهند و این اداره کل در حوزه سوادآموزی سال گذشته به عنوان دستگاه برتر شناخته شده است.

مدیرکل زندان های فارس اظهار کرد: توجه به ورزش و برنامه‌های ورزشی یکی از راهکارهای مؤثر در پیشگیری از آسیب رفتارهای پرخطر در زندان‌ها است وسال گذشته المپیاد ورزشی زندانیان زن و مرد همزمان با زندان های سراسر کشور باحضور۴۰درصدی زندانیان استان برگزار شده است.

این مسئول در زندان ها یادآور شد: در جشنواره تئاتر زندان های سراسر کشور در استان تهران؛ ۱۴ اثر نمایشی از استان ارسال و ۲ اثر رتبه برتر در تئاتر شورایی و تئاتر خیابانی و ۲ مقام اول در بازیگری و مقام دوم در کارگردانی را کسب کردند و با برگزاری دهمین جشنواره تئاتر استانی با حضور۲۳ اثر از نمایش زندانیان زندان های استان، زندانیان هنرمند برتر در این حوزه معرفی شدند.

وی گفت: تفاهم نامه همکاری با دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص تهیه و تحویل تجهیزات پزشکی برای زندان های تابع و تأمین پرسنل متخصص به صورت رایگان منعقد شده و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی طرح دیده وری و بیماریابی در زندان های مرکزی شیراز، بازداشتگاه و مجتمع حرفه آموزی و کاردرمانی شیراز انجام و ۱۰هزار دوز واکسن مننژیت در زندان های شیراز و داراب تزریق شده است.

مدیرکل زندان های فارس ادامه داد: یک دستگاه آمبولانس پیشرفته و مجهز با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دانشگاه علوم پزشکی شیراز جهت اعزام زندانیان اورژانسی در اختیار مجتمع حرفه آموزی و کاردرمانی شیراز قرار گرفته است.

حیات الغیب با اشاره به برگزاری دوره های آموزش فنی و حرفه ای برای زندانیان گفت: تعداد۳۳۷ دوره آموزشی فنی و حرفه ای در قالب۷۴عنوان رشته و با حضور۸۰نفر مربی برای زندانیان در سطح زندان‌های استان برگزار می شود.

وی یادآور شد: سال گذشته تعداد هشت هزار و۲۱۱ نفر از زندانیان در دوره‌های آموزشی فنی و حرفه ای، میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی ثبت نام و هفت هزار و۳۶۶ نفر در آزمون های پایان دوره موفق به کسب نمره قبولی و دریافت گواهینامه مهارت فنی شده اند.

مدیرکل زندان های فارس افزود: زمینه اشتغال مولد و درآمدزا به طور میانگین برای یک هزار و ۸۴۹ نفر از زندانیان زندان های استان فراهم شده و از این تعداد ۱۲۱۷نفر در کارگاه‌های اشتغال داخل زندان ها مشغولند و ۶۳۲ نفر در سطح استان به شرکت ها و مؤسسات در بیرون از زندان ها اعزام شده اند و برای کلیه زندانیان در سطح زندان های استان نیز بیمه نامه حوادث صادر شده است.

وی ادامه داد: تعداد شش کارگاه اشتغال مولد و درآمدزا برای زندانیان در زمینه رشته های صنایع از قبیل چرم دوزی، گوهرتراشی، قلم زنی روی مس و صنایع چوب در زندان های مرکزی، مرودشت و مجتمع حرفه آموزی و کاردرمانی شیراز راه اندازی شده است.

حیات الغیب اضافه کرد: تعداد۳ کارگاه اشتغال و حرفه آموزی به متراژ۱۰۰۰مترمربع در زندان های کازرون، فسا و کانون اصلاح و تربیت شیراز احداث و راه اندازی شده است و کارگاه اشتغال زندان داراب به مساحت۵۰۰ مترمربع در حال ساخت است.

مدیرکل زندان های فارس یادآور شد: سال گذشته، بیش از۲۲هزار مترمربع فضای آسایشگاهی و کارگاهی در زندان‌های استان مورد بازسازی و بهسازی قرار گرفته است و بیش از ۱۶هزار مترمربع به فضای موجود اضافه شده است.

وی با اشاره به روحیه خدمتی سربازان وظیفه و ایجاد انگیزه در بین آنان گفت: به منظور حفظ کرامات و ارتقای عزت نفس در بین سربازان به آسایشگاه و رفاهیات آنان توجه ویژه ای می شود .

به گفته وی علاوه براینکه آسایشگاه‌های سربازان وظیفه در زندان ها طی ۳ سال گذشته، احداث، بازسازی و بهسازی شده و سال گذشته نیز در مجتمع حرفه آموزی و کاردرمانی شیراز، آسایشگاه و سالن غذاخوری سربازان احداث، تجهیز و مورد بهره برداری و اندرزگاه قرنطینه و واحد قضایی آن مرکز با تغییر کاربری مورد بازسازی اساسی قرار گرفته است.

وی افزود: آسایشگاه سربازان وظیفه و سالن غذاخوری در زندان های مرکزی شیراز و آباده تجهیز و در زندان شماره دو شیراز احداث و راه اندازی شده است.

حیات الغیب اضافه کرد: همزمان با دهه مبارک فجر سال گذشته و در راستای رعایت حقوق شهروندی و حفظ کرامت انسانی زندانیان، دو اندرزگاه مجزا با متراژ ۲۴۵۰مترمربع و ظرفیت ۵۵۰نفر در زندان مرکزی شیراز احداث، تجهیز و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

این مسئول در زندان ها گفت: پروژه زندان جدید۵۰۰ نفره لارستان به مساحت ۶۰۰۰ مترمربع سال گذشته افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته و این پروژه بزرگ‌ترین زندان در جنوب استان محسوب می شود که با راه اندازی این مرکز، مشکلات قضایی کلیه حوزه های شهرستان های لار، گراش، خنج، مهر و لامرد مرتفع شده است.

مدیرکل زندان های فارس و نائب رییس هیأت امنای ستاد دیه استان ادامه داد: سال گذشته در زمینه آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد، ۷۰۹نفر مرد و۴۱ نفر زن از زندان های استان آزاد شدند که جرم ۶۳۵ نفر از آنان مالی و ۱۱۵نفر مربوط به دیه بوده و در کل۷۵۰نفر از زندانیان با همت خیرین و کمک های ستاد دیه از زندان های استان آزاد شدند.

به گفته وی استان فارس در آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد یکی از رتبه‌های برتر کشوری را طی سال های متوالی به خود اختصاص می دهد.

حیات الغیب افزود: جمع کلی بدهی زندانیان آزاد شده ۷۳ میلیارد تومان، آورده زندانی ۸۴۰میلیون تومان، پرداختی ستاد دیه کشور شش میلیارد و ۱۸۰میلیون تومان، گذشت شاکی۴۴ میلیارد و ۵۸۰میلیون تومان بوده و از این مبلغ۱۱میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان توسط صندوق خسارت های بدنی پرداخت شده است.

مدیرکل زندان های فارس ادامه داد: ۸ میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان وام توسط بانک‌های عامل به زندانیان واجدشرایط پرداخت شده و مبلغ دو میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان کمک های مردمی جذب شده که بیشترین کمک های مردمی و جشن‌های گلریزان پس از کلان شهر شیراز، مربوط به شهرهای جهرم، کازرون و مرودشت بوده و این استان در جمع آوری کمک‌های مردمی در جشن های گلریزان نیز یکی از رتبه‌های برتر کشور را به خود اختصاص داده است.

وی یادآور شد: سال گذشته آمار موجودی تصادف به دلیل اجباری شدن قانون بیمه شخص ثالث و اصلاح این قانون ۹درصد کاهش داشته و اکنون نیز ۵۴نفر به جرم تصادف منجر به فوت و جرح در زندان های استان تحمل کیفر می کنند.

حیات الغیب اظهار داشت: بیشترین آمار جرایم غیرعمد در کشور مربوط به استان فارس با بیش از ۱۲۹۰ زندانی است که محکومیت مالی ۸۵۰نفرو مهریه با ۳۴۳نفر، نفقه۱۱ نفر و عدم پرداخت دیه حوادث کارگاهی و...تعداد ۳۴ نفر است که استان فارس در محکومیت مالی و مهریه در کشور بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری نیز با همت خیرین و ستاد دیه استان زمینه آزادی۲۰۰نفر با بیش از ۱۳میلیارد تومان بدهی و با پرداختی بیش از ۶میلیارد تومان توسط ستاد دیه و ۷ میلیارد تومان گذشت شکات فراهم شده است.همچنین از ابتدای تأسیس ستاد دیه در سال۸۱ تاکنون تعداد ۸۳۰۷ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد از زندان های استان آزاد شدند.

مدیرکل زندان های فارس گفت: در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان ها، رسیدگی به مشکلات زندانیان و در تعامل مطلوب با مجموعه قضایی، مقامات قضایی تعداد۱۰هزار و ۹۳ مورد بازدید از زندانهای استان داشته اند و در زمینه بازدید هدفمند قضات دادگستری استان فارس همیشه رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

وی اضافه کرد: بنابراین تعداد یک هزار و ۴۲۰ نفر از تسهیلات اعطای عفو مقام معظم رهبری و رییس قوه قضاییه، تعداد چهار هزار و ۴۳۵ نفر مرخصی پایان حبس، تعداد ۱۰۴۳نفر آزادی مشروط برخوردار شدند.

حیات الغیب یاد آور شد: به منظور اجرای برنامه های کاهش آسیب های اجتماعی با عنایت به منویات مقام معظم رهبری، تعداد۹۷نفر از همسران زندانیان در دوره پیشگیری از اعتیاد،۲۷۵نفر در دوره پیشگیری از طلاق، و ۲۷۵نفر از همسران و فرزندان زندانیان در دوره آموزشی ارتقاء سطح مهارت های اخلاقی شرکت کردند.

وی با اشاره به برگزاری جشن ملی نسیم مهر به منظور حمایت از خانواده زندانیان گفت: با حضور مسئولین قضایی و تعدادی از خیرین و خانواده زندانیان، جشن نسیم مهر در شیراز و شهرستان ها برگزار و مبلغ ۴۰۰میلیون تومان و ۵جهیزیه کامل برای فرزندان زندانیان تحت پوشش توسط انجمن حمایت شیراز جمع آوری شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار