عضو هیئت مدیره نظام مهندسی فارس معتقد است: ساخت هتل و ساختمان بلندمرتبه در محل باغ فدک باعث سرعت بخشی به روند تخریب باغات شیراز در محدوده بلوار شهید چمران می‌شود.
کد خبر: ۶۲۵۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰ 02 July 2018

تابناک فارس به نقل از صما:علی سلطانی با بیان اینکه رشد فیزیکی شهر و تغییر کاربری با تحریک تقاضا ارتباط مستقیم دارد می‌گوید در صورت تغییر کاربری باغ فدک در بلوار چمران بیم آن وجود دارد که باغات واقع در اطراف بلوار و منطقه همجوار در مدت زمان کمتری دچار اضمحلال شوند.
به گفته سلطانی از نظر دانش و منطق شهرسازی، توسعه عمودی شهرها و ساخت بناهای بلندمرتبه به دلیل صرفه جویی ناشی از مقیاس دارای مزایای زیادی از جمله کاهش هزینه‌های انرژی، تاسیسات، مدیریت و نگهداری بوده و چه بسا می‌توانند به عنوان نمادهای هویتی یک شهر سیما و منظر شهری را تقویت کنند.

استاد شهرسازی دانشگاه شیراز تأکید می‌کند موضوع در صورتی مفید و مثمر به ثمر خواهد بود که این بناها در مکان‌های مناسب و برخوردار از ظرفیت بارگذاری ترافیکی واقع شوند و با بافت پیرامون و بستر محیط پیوند قوی برقرار نمایند.

سلطانی یادآور می‌شود پیش از مکان‌یابی و برنامه‌ریزی برای استقرار یک ساختمان بلندمرتبه باید انطباق و هارمونی آن با زمینه و بافت موجود بررسی شود و علاوه بر آن، پیامدهایی که این ساختمان در درازمدت در ابعاد زیست محیطی، ترافیکی، بصری، اجتماعی و مالی ایجاد می‌کند به صورت تفصیلی مورد مطالعه و کنکاش قرار گیرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در مورد اینکه آیا در خصوص پروژه باغ فدک چنین مطالعات علمی و همه جانبه ای صورت گرفته است، تردید وجود دارد تصریح می‌کند: در نگاه اول، به دلیل قرارگیری سایت این پروژه در محل تقاطع ورودی شهرک نیایش با بلوار چمران و به خاطر جذب سفر بالایی که این پروژه پس از بهره برداری خواهد داشت سطح سرویس شبکه ترافیک افت خواهد داشت.

از نظر سیما و منظر شهری نیز، همانند هتل چمران، این بنا، در آینده تبدیل به یک لکه ناموزون در امتداد محور چمران و در پهنه سبز نیایش و محمودیه خواهد شد و تعادل و هارمونی بصری را بر هم خواهد زد.

سلطانی اما نگرانی اصلی اجرای این پروژه را موضوع دیگری می‌داند و می‌گوید: ساخت این بنا بر اساس شنیده‌ها و مشخصات پروژه، نقش کاتالیزور و تسریع کننده قوی در تغییر کاربری باغات اطراف خود بازی و صدمات زیست محیطی جبران ناپذیری برای شهر شیراز در بلند مدت ایجاد خواهد کرد.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس در ادامه خواستار شفاف سازی شهرداری شیراز به عنوان نهاد مسئول صدور پروانه ساخت در مورد این پروژه شد.

به گفته سلطانی این حق طبیعی شهروندان است که اطلاعات و آگاهی لازم در مورد پروژه هایی که سرنوشت شهر و مکان زیست آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، داشته باشند.

مسئولیت سازمان راه و شهرسازی و استانداری فارس به عنوان دستگاه های دولتی که در تصویب چنین پروژه‌هایی در کمیسیون ماده پنج طرح تفصیلی دخیل و دارای صلاحیت و اختیار هستند نیز بسیار سنگین است.

وی خاطر نشان می‌کند در ماه‌های اخیر بسیاری از شهرسازان، معماران، مهندسان و دغدغه مندان شهر شیراز، اعتراض و انتقاد خود را در مورد ساخت این بنا به روش‌های مختلف بیان کرده اند ولی متاسفانه تاکنون کمترین سطح از شفاف سازی و پاسخگویی از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مسئول را در این زمینه شاهد بوده ایم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار