کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند از راهکار‌های مواجهه با مارگزیدگی و عقرب گزیدگی گفت.
کد خبر: ۶۲۸۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۸ 08 July 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: صادق عالیشوندی کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند با اشاره به وضعیت اقلیمی این شهرستان و خطر گزش جانوران زهردار، راهکار‌های مواجهه با این مشکل را عنوان کرد.

وی افزود: زهر جانورانی چون عقرب و مار، علاوه بر اینکه موجب درد و آزردگی شدید بویژه در کودکان می‌شود، جان افراد را نیز تهدید می‌کند و در صورت درمان نشدن، منجر به فوت می‌شود.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند با اشاره به اهمیت فراگیری کمک‌های اولیه در زمان عقرب گزیدگی، تاکید کرد: در زمان عقرب گزیدگی، نخست باید به فرد آرامش داد، چرا که آرامش فرد، باعث کند شدن سرعت جذب زهر می‌شود و در صورت امکان، عضو آسیب دیده را باید پایین‌تر از سطح بدن مانند آویزان کردن دست و پا قرار داد و آن را با آتل بی‌حرکت کرد.

عالیشوندی با توصیه به کمپرس با آب خنک یا یخ در زمان عقرب‌گزیدگی برای تسکین درد، گفت: این امر علاوه بر کاهش درد، باعث کند شدن سرعت جذب سم نیز می‌شود، پس عضو آسیب دیده نباید در معرض آفتاب قرار گیرد.

این کارشناس سلامت، افزود: ۳ تا ۵ سانتی‌متر بالاتر از محل گزش در دست و پا را باید با یک پارچه پهن بست؛ به طوری که یک انگشت به راحتی از زیر آن عبور کند و فشار دادن سریع اطراف موضع عقرب گزیده نیز برای خروج زهر پس از گزش تا حدودی موثر است.

وی با توصیه به دادن مایعات فراوان به فرد عقرب گزیده، اضافه کرد: از دادن فرآورده‌های مرفین مانند تریاک به فرد عقرب گزیده خودداری شود، زیرا اثر زهر را تشدید می‌کند.

عالیشوندی ادامه داد: پس از این اقدامات، باید در سریع‌ترین زمان ممکن فرد را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی انتقال داد و از دستکاری محل گزش خودداری کرد.

وی تصریح کرد: در مورد بریدن، مکیدن یا سوزاندن محل گزش توافق نظر وجود ندارد، مگر اینکه تا مرکز درمانی دو ساعت فاصله باشد.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند، مرغ، خارپشت، جوجه تیغی، مارمولک، سوسمار را شکارچیان توانایی برشمرد که از حشرات و عنکبوت‌ها تغذیه می‌کنند.

عالیشوندی درباره کمک‌های اولیه در مارگزیدگی نیز، گفت: در مارگزیدگی باید خونسردی خود را حفظ کرد، بیمار را به پشت خواباند و محل زخم را با آب و صابون بشوییم و اشیایی از جمله ساعت و النگو را بیرون آوریم؛ عضو آسیب دیده را با آتل بی حرکت و از دستکاری محل گزش پرهیز کرد.

وی هشدار داد: در مارگزیدگی استفاده از سرما درمانی یا کمپرس آب سرد به علت ایجاد اختلال در سیستم انعقادی خون و تخریب بافت و عضو، ممنوع است.

عالیشوندی با اشاره به اینکه مار‌ها مناطق تاریک را ترجیح می‌دهند و به بو‌ها نیز بسیار حساس هستند، گفت: هرچه مناطق مسکونی روشن‌تر باشد، احتمال دور شدن مار‌ها بیشتر است و بر افروختن آتش کاه، کاشت پونه و نعناع در اطراف مناطق مسکونی و همچنین پاشیدن گرد توتون و تنباکو اطراف منازل، چادرها، مزارع در دور کردن مار موثر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار