متخصص زنان و زایمان بیمارستان مادر و کودک شوشتری، با اعلام این مطلب که علاوه بر ترس از درد زایمان، باورهای نادرست از روند زایمان نیز سبب پناه بردن و اصرار مادران باردار به انجام سزارین می‌شود، گفت: آگاهی مادران باردار از شیوه‌های تسکین درد زایمان، بسیار اندک بوده و اغلب آنها به عنوان تنها جایگزین، عمل جراحی سزارین را انتخاب می‌کنند.
کد خبر: ۶۲۸۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 09 July 2018

 

دکتر «لیلا کاظمیان» با معرفی زایمان در آب به عنوان یک روش‌ زایمان طبیعی، ادامه داد: طبق آمارهای اعلام شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گسترش سزارین در ایران به طور متوسط سه برابر بیشتر از آمارهای جهانی بوده، اما این در حالی است که در کشورهای پیشرفته برای کاهش عمل سزارین، برنامه‌ریزی می شود.

او با اشاره به روش‌های علمی که می‌تواند بدون عارضه برای مادر یا جنین، درد را به کمترین حد خود برساند، افزود: در طول یک و نیم قرنی که از به کارگیری نخستین روش‌های تسکین درد زایمان می‌گذرد، توجه به روش‌های غیردارویی به تدریج، بیشتر شده است.

دکتر کاظمیان با بیان اینکه قدرت شفابخشی آب، قرنهاست که ثابت شده و اثر بی‌وزنی آب، سبب خلق فشار یکسان بر تمام اعضای بدن می‌شود، این امر را سبب کاهش انرژی از دست رفته، ایجاد شل‌سازی (Relaxation) در آب و در نتیجه کاهش درد عنوان کرد.

او توضیح داد: مکانیسم این اثر، به صورت فعال کردن گیرنده های اعصاب حسی محیطی است و سبب کاهش درد، افزایش کیفیت انقباض‌ها، افزایش ترشح اندورفین‌ها، کاهش ترشح استرس هورمون‌ها، ترشح آدرنالین و افزایش حرکت مادر و قرارگیری در وضعیت‌های مناسب در مراحل مختلف زایمان می شود.

این متخصص زنان و زایمان، افزود: در این روش، روند طبیعی زایمان حفظ شده و در مرحله نخست زایمان، درد کاهش چشمگیری پیدا می‌کند؛ از سویی دیگر، به آمادگی قبلی مادر از نظر تکنیک‌ها و تمرین‌های تنفسی در ماه‌های پایانی بارداری، نیاز مبرمی وجود نداشته و با آموزش موقت و کوتاه مدت نیز امکان‌پذیر است.

دکتر کاظمیان از جمله مزایای زایمان در آب، به کاهش تجویز داروهای از بین برنده درد، اشاره کرد و گفت: در زمان انجام زایمان در آب، مادر عملکرد به مراتب سهل‌تری از زایمان بر روی تخت داشته و از میزان مداخله پزشکی حین زایمان نیز کاسته می شود.

کاهش آسیب‌های کانال زایمانی و نیاز کمتر به برش در ناحیه پرینه برای تسریع خروج جنین و در نتیجه کاهش تروما، ضربه و آسیب به نوزاد، حرکت‌های آزاد مادر در آب، شرکت فعال او در امر زایمان و ورود ملایم نوزاد، از دیگر مزایایی بود که این پزشک متخصص زنان و زایمان به آن اشاره کرد.

او نشانه‌های آرامش‌دهنده آب را سبب کاهش اضطراب و ترس مادر عنوان کرد و افزود: این خود سبب کاهش درد زایمان نیز می‌شود؛ کاهش درد منجر به ذخیره انرژی مادر شده و در مرحله دوم زایمان که مرحله خروج جنین است، بسیار کمک کننده است، از سویی دیگر در این روش، شاهد کاهش مشکلات «breast feeding» یا همان تغذیه با شیر مادر پس از زایمان هستیم.

دکتر کاظمیان یادآور شد: مادران به این نکته باید توجه داشته باشند که این شیوه زایمان نیز مانند تمام روش‌های رایج، خالی از عوارض نیست و باید در محیط درمانی و بیمارستانی، زیر نظر متخصص زنان و ماماهای با تجربه انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار