خرمای مجول MedjooL بهترین رقم تجاری خرمای جهان است و این رقم دربازار‌های جهانی یک میوه لوکس وگران قیمت است.
کد خبر: ۶۲۸۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵ 09 July 2018

تابناک فارس به نقل از میلاد لارستان: کارشناس مسئول نخیلات مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: خرمای مجول با داشتن میوه‌های بسیاردرشت، سیاه رنگ متمایل به قهوه‌ای و بسیارخوشمزه به سلطان خرما‌ها معروف است.

غلامرضا جباری با اشاره به اینکه خاستگاه اصلی این رقم کشورمراکش درقاره افریقا است، افزود: نهال کشت بافت این واریته به صورت پایلوت درچند شهرستان خرماخیز استان کشت گردیدو سیکل رویشی وزایشی درختان زیرنظر محققان وکارشناسان موردارزیابی قرارگرفت، اکنون نتایج نشان می‌دهد که رقم مجول با شرایط استان فارس بسیار سازگار است.

وی با بیان اینکه دستیابی به محصول با کیفیت ومرغوب مستلزم احداث باغ به شکل اصولی است، به باغداران توصیه کرد: به دلیل نیاز آبی متفاوت رقم مجول با سایر درختان، ازکشت مخلوط این رقم به خصوص با مرکبات خودداری شود و درزمان گرده افشانی جهت استفاده از پایه نر رقم گرده دهنده مناسب، با کارشناسان و محققین مشورت شود.

بر اساس این گزارش خرمای مجول دارای بافتی نیمه خشک، دیررس و شیره زیاد بوده و هردانه خرمای مرغوب به طور متوسط ۲۵ گرم وزن دارد و نسبت گوشت به هسته آن متناسب است و معمولا محصول آن درزمانی که کاملا رسیده باشد برداشت می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار