رئیس سازمان حمل‌ونقل مسافر شهرداری شیراز گفت: در حالی‌که در یکسال گذشته تلاش‌های جدی برای نوسازی و بهسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سطح این کلانشهر شده اما دو هزار و 100 راننده تاکسی در سطح شهر شیراز از شغل رانندگی استعفا و تاکسی‌های خود را اسقاط کرده‌اند.
کد خبر: ۶۲۸۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۱ 10 July 2018

تابناک فارس به نقل از ایسنا: ناصری سه‌شنبه 19 تیر در یک کنفرانس خبری با تصریح بر این موضوع که حمل‌و نقل‌مسافر در شیراز به گوشت قربانی تبدیل شده که باید پاخگوی همه مسائل شهری باشد، گفت: بسیاری از افراد به دلیل بیکاریو خشکسالی به سمت حمل‌و‌نقل مسافر روی آورده‌اند.

وی افزود: روزانه بیش از 10 هزار مسافرکش شخصی که هویت آنها مشخص نیست از اطراف شیراز اقدام به جابه‌جایی مسافر می‌کنند و سال‌هاست که ما را با مشکل رو‌به‌رو کرده‌اند.

رئیس سازمان حمل‌ونقل مسافر شهرداری شیراز با بیان اینکه ده‌ها گشت شبانه‌روزی داریم که تنها رانندگان غیرقانونی را جریمه می‌کنند اما نتیجه‌ای جز ادامه فعالیت این رانندگان نداشته است، تاکید کرد: باید یک اقدام اساسی برای ساماندهی این موضوع انجام شود.

ناصری به ورود شرکت‌های اینترنتی حمل مسافر که فاقد مجوزهای قانونی و راننده با هویت مشخص هستند هم اشاره و در این باره خاطرنشان کرد: علی‌رغم انعکاس این موضوع به نهادهای ذی‌صلاح که دستور رسمی پلمب تعدادی از آنها هم صادر شده اما همچنان این شرکت‌ها فعال هستند.

وی با اشاره به نوسازی بیش از یک‌هزار و 100 تاکسی طی یکسال اخیر اشاره کرد و گفت: ظرف یکسال گذشته شهرداری شیراز خدماتی به رانندگان از جمله در بحث ایمنی خودرو اعطا کرده است.

رئیس سازمان حمل‌ونقل مسافر شهرداری شیراز با بیان اینکه 90 درصد از تاکسی‌های این کلانشهر گازسوز هستند که باید از نظر معاینه فنی تست می‌شدند گفت: شهرداری پرداخت 80 درصد از هزینه تست معاینه فنی و 50 درصد از تست گاز آنها را تقبل کرده است.

ناصری همچنین از اعطای دو حلقه لاستیک به رانندگان تاکسی در سال 97 خبر داد.

وی ادامه داد: متاسفانه شرایط خوبی در حمل‌و‌نقل مسافر شاهد نیستیم که دستگاه‌های مسئول باید کمک کنند تا خودرودها و رانندگانی که غیرقانونی اقدام به جابه‌جایی مسافر می‌کنند از سطح شهر جمع‌آوری شوند.

رئیس سازمان حمل‌ونقل مسافر شهرداری شیراز اضافه کرد: نزدیک به سه سال است که بیمه رانندگان جدید تاکسی در شیراز در بلاتکلیفی به سر می‌برد که با رایزنی‌هایی که با وزارت کشور انجام شده، مقرر شد تا سه ماه آینده نسبت به بیمه رانندگان جدید تاکسی اقدام شود.

ناصری یکی از مشکلات رانندگان تاکسی در سطح کلانشهر شیراز را مشکل سوخت خودرو آنها دانست و در این بیاره بیان کرد: رانندگان تاکسی سوخت گازی خود را معادل خودرو رانندگان شخصی دریافت نمی‍کنند و به ازای هر مترمکعب گاز، حدود 300 تومان پرداخت می‌کنند که برای حل این مهم نیز طرحی ارائه کرده‌ایم تا سوخت خودرو رانندگان تاکسی معادل سوخت خودرو رانندگان شخصی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ورود اتوبوس‌های جدید به شیراز اشاره و عنوان کرد: از 285 دستگاه اتوبوس خریداری شده در سال 95، تنها یکصد دستگاه آن وارد ناوگان حمل‌ونقل اتوبوسرانی شده و برای ترخیص مابقی به 180 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که شهردای در حال تلاش است تا هرچه سریعتر با تامین اعتبار، اتوبوس‌های باقی مانده را به ناوگان اضافه کند.

رئیس سازمان حمل‌ونقل مسافر شهرداری شیراز با تصریح بر اینکه این اتوبوس‌ها از کیفیت خوبی برخوردارند و دارای استانداردهای اروپایی هستند، گفت: ضرورت دارد که در شهر شیراز خطوط "بی‌آر‌تی" و "خطوط ویژه" اضافه شود. البته اراده معاونت حمل‌ونقل شهرداری نیز بر این است که حداقل یک خط "بی‌آر‌تی" در شهر شیراز راه‌اندازی شود.

ناصری همچنین با بیان اینکه در سال گذشته 23 میلیارد تومان یارانه به بخش خصوصی داده شد که امسال نیز به 30 میلیارد تومان افزایش یافته است، گفت: به طور میانگین به هر دستگاه اتوبوس 30 میلیون تومان یارانه تعلق گرفته است.

وی با تصریح بر این نکته که بخش خصوصی با کاهش شدید مسافر رو‌به‍رو شده است، گفت: از سال 95 تا سه ماهه اول امسال با کاهش 30 درصدی جابه‌جایی مسافر توسط اتوبوس‌ ‎ ها روبه‌رو بوده‌ایم؛ چرا که حمل‌و‌نقل به سمت استفاده از خودروهای شخصی پیش رفته است.

رئیس سازمان حمل‌ونقل مسافر شهرداری شیراز با تایکد بر اینکه متقاضی اجرای طرح ترافیک هستیم بیان کرد: با اجرای این طرح هم آلودگی کمتر خواهد شد و هم ناوگان عمومی حمل‌ونقل در سطح شهر بیش از گذشته فعال می‌شوند.

ناصری با اشاره به این مطلب که در حوزه حمل‌ونقل عمومی از یکهزار دستگاه اتوبوسی که در اختیار داریم حدود 90 درصد از آنها فعال هستند، گفت: میانگین حمل مسافر از 800 نفر در روز به 600 نفر رسیده است.

وی با اشاره به بهره‌برداری از خط یک قطار شهری و نیاز به خطوط مکمل تغذیه‌رسان در ایستگاه‌ها نیز گفت: خطوط مترو ما در این خط شرقی-غربی است اما خطوط اتوبوس در شیراز شمالی-جنوبی طراحی شده‌اند کهمطالعات جامع حمل‌و‌نقل توسط معاونت حمل‌و‌نقل شهرداری در حال انجام است که با اجرای آن بسیاری از خطوط شیراز تغییر خواهند کرد.

رئیس سازمان حمل‌ونقل مسافر شهرداری شیراز ورود خطوط 115، 119 در میدان احسان تا بزرگراه حسینی‌الهاشمی و تونل سعدی تا ولی‌عصر(عج) را از جمله این خطوط برشمرد.

ناصری افزود: هزینه حمل‌و‌نقل عمومی در شیراز از دیگر کلانشهرهای ایران ارزانتر است، به گونه‌ای در حوزه تاکسی‌ها، پایین‌ترین نرخ را دا ریم.

وی به نصب دستگاه‌های کارتخوان و پرداخت الکترونیکی هزینه حمل‌ونقل در تاکسی‌ها هم اشاره و اظهار کرد: طی رایزنی با هماهنگی با پارک علم و فناوری درصددیم تا آخرین یافته‌های این پارک را برای کمک به تحقق هدف‌مان به کار گیریم.

رئیس سازمان حمل‌ونقل مسافر شهرداری شیراز همچنین معتقد است که برنامه‌ریزی مدیریتی مانند اجرای طرح ترافیک، ثبات نرخ سوخت رانندگان، مقابله با مسافرکش‌های غیرقانونی و ایجاد خدمات رفاهی می‌تواند مشکل رانندگان تاکسی در شیراز را حل کند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار