سرطان پستان شایع ترین سرطان در زنان است که به ندرت در مردان هم دیده می شود و از هر ۹ زن در دوران زندگی، یک نفر به این بیماری مبتلا می شود.
کد خبر: ۶۲۸۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰ 11 July 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: راحله نظری پزشک مرکز بهداشت شهدای والفجر با بیان اینکه سرطان پستان بیشتر در سنین بالای ۴۰ سال، دیده می شود، گفت: سطح اول نظام ارایه خدمت،نخستین نقطه تماس نظام سلامت با مخاطبان برنامه است؛ عواملی مانند اصلاح شیوه زندگی، کاهش مصرف کالری، افزایش فعالیت بدنی، کاهش وزن، بهبود الگوی تغذیه ای، کاهش مصرف الکل، افزایش مصرف میوه و سبزی و مکمل هایی نظیر ویتامین ها، می تواند از بروز سهم بالایی از سرطان ها پیشگیری کند.

وی، پیشگیری سطح دوم را در کنترل سرطان پستان بسیار موثر دانست و افزود: در این سطح پیشگیری شامل اقدامات کنترلی نظیر مراقبت های جدی تر، به ویژه برای افراد در معرض خطر بالا، معاینه و پیگیری های منظم دوره ای برای تشخیص زودرس است؛ در همین سطح بایستی ارزیابی خطر انجام شده و بانوان در گروه پرخطر شناسایی شوند.

نظری تاکید کرد: غربالگری سرطان پستان با معاینه بالینی و ماموگرافی، ضمن تشخیص بیماری در مراحل ابتدایی و کمک کیفیت زندگی بانوان، هزینه های درمانی را کاهش داده و امید به زندگی را به ارمغان می آورد.

پزشک مرکز بهداشت شهدای والفجر با توصیه به انجام ماموگرافی در سنین ۲۵ تا ۵۰ سالگی، هر دو سال یک بار، ادامه داد: پس از ۵۰ سالگی نیز لازم است هر سال یک بار ماموگرافی انجام گیرد و بعد از ۷۰ سالگی در صورتی که ماموگرافی قبلی طبیعی باشد، معاینه سالانه و ماموگرافی هر سه سال یک بار انجام شود.

نظری افزود: در بانوان ۲۰ تا ۴۰ سال، لازم است هر دو سال یک بار و در بانوان بالای ۴۰ سال نیز هر سال، معاینه پستان از سوی پزشک انجام شود.

او یادآور شد: آموزش بهداشت، در برگیرنده موقعیت ها و فرصت های برنامه ریزی شده یاد گیری برای اعتلای سواد بهداشتی و ارتقای سلامت آحاد جامعه است و در تمامی سطوح سه گانه پیشگیری از سرطان پستان نقش مهمی دارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار