استان فارس امسال وارد یازدهمین سال خشکسالی پیاپی شده و با بحران جدی کمبود آب روبه رو است.
کد خبر: ۶۲۸۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ 11 July 2018

تابناک فارس به نقل از میلاد لارستان:مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران اعلام کرد سال آبی جاری در فارس، ۱۳۰ و پنج دهم میلیمتر باران بارید در حالی که در مدت مشابه پارسال، میزان بارش ۳۷۴ و یک دهم میلیمتر بود که نشان دهنده کاهش ۶۵ و یک دهم درصدی است.

استان فارس امسال وارد یازدهمین سال خشکسالی پیاپی شده و با بحران جدی کمبود آب روبه رو است.

استان هرمزگان با ۷۴ و ۴ دهم درصد، کرمان با ۶۸ و ۲ دهم درصد، سیستان و بلوچستان با ۶۶ و ۵ دهم درصد و استان فارس با ۶۵ و ۱ دهم درصد بیشترین میزان کاهش بارندگی نسبت به مدت مشابه پارسال را داشته‌اند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: بد استفاده کردن از منابع شامل اضافه برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی، آلوده کردن منابع آبی، سوء استفاده از منابع آب و توجه نکردن به مسائل زندگی باعث این بحران شده است.

محمد صادق حمیدیان گفت : همینک با بحران بدتری به نام غفلت روبرو هستیم و دخالت سیاستگذار در حوزه آب، گره زدن معیشت مردم به کشاورزی و تکه تکه کردن زمین‌های کشاورزی باعث بحرانی‌تر شدن وضعیت منابع آب و خاک کشور و استان فارس شده است.

وی افزود: تغییر اقلیم در روندی بلند مدت ایجاد می‌شود ، اما خشکسالی و اثراتش در کوتاه مدت بروز می کند.

در سال زراعی جاری استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه و همدان نسبت به مدت مشابه پارسال با افزایش بارندگی روبه‌رو بوده، اما مابقی استان‌های کشور با کاهش بارندگی نسبت به مدت مشابه پارسال مواجه هستند.

نمودار درصد تغییر بارش استان‌ها در مقایسه با مدت مشابه در بلند مدت هم کاهش بارندگی در ۲۴ استان کشور را نشان می‌دهد و تنها درهفت استان کشور تغییرات بارندگی، مثبت بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار