کد خبر: ۶۲۸۸۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 14 July 2018
کاهش شدید بارندگی ها، شرایط خشکسالی را در استان فارس به اوج خود رسانده به گونه‌ای که آب تمام رودخانه‌های استان بین 70 تا 100 درصد کاهش یافته است.
 

در شرایط طبیعی و بر اساس متوسط دوره آماری ۵۰ سال اخیر، میزان بارندگی در این استان باید ۳۰۷ میلی متر می‌بود، اما در این زمینه نسبت به سال قبل ۶۶ درصد و نسبت به بلند مدت ۵۶ درصد کاهش داشته است.

اگر بارندگی به صورت نرمال و طبیعی بود، ۱۱ میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر در اختیار داشتیم در حالی که این میزان امروز پنج میلیارد متر مکعب است و برای جبران کمبود ایجاد شده ناگزیر هستیم که از منابع غیر تجدید پذیر استفاده کنیم.

در مجموع پارسال در کل استان بیش از ۵۰ درصد کاهش بارندگی داشته ایم و این منجر به خشک شدن دریاچه ها، تالاب‌ها و قنات‌ها شده است.

در بحث وضعیت ورودی و خروجی آب سد‌ها نیز شرایط بسیار نامطلوب است و به عنوان مثال در حالی که ورودی سد درودزن ۲۷۱ لیتر بر ثانیه است خروجی آن حدود پنج هزار لیتر بر ثانیه است که این امر بیانگر اوج بحرانی بودن شرایط است.

در این استان در زمینه استفاده از آب منابع زیرزمینی با ۷۹ درصد بهره گیری، یکی از بالاترین میزان مصارف را داریم.

تعداد چاه‌های مجاز استان را ۷۳ هزار حلقه برشمرد و اظهار داشت: از مجموع ۱۵ هزار و ۷۹۴ چاه غیر مجاز استان نیز از سال ۹۳ تاکنون بیش از هفت هزار و ۸۰۰ چاه پُر شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار