جمال رازقی‌جهرمی، رئیس اتاق شیراز
کد خبر: ۶۲۸۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ 11 July 2018
متاسفانه باید بگویم هیچ کدام از موانع تولید در کشور نه برطرف شده و نه تلاشی برای برطرف کردن آن انجام شده است.
در سالی که سال حمایت از تولید ملی نام گرفته شاهد هستیم که نه از طرف دولت و نه از طرف مجلس شاهد رفع موانع تولید نیستیم؛ بلکه به مسکن‌ها روی آورده‌ایم.
 
مریضی که نیاز به جراحی دارد و هر روز که می‌گذرد احتمال خطر مرگ آن وجود دارد، طبیعتاً مُسکن درد را کاهش می‌دهد ولی علاج قطعی نمی‌کند. در این شرایط مریض به مرگ نزدیک می‌شود.

در بخش تولید، بحران قیمت تمام شده داریم. تصمیم گیرندگان در این باره و درباره عوامل این بحران چه کاری انجام داده‌اند؟ کاری به عوامل خارجی نداریم و اهمیت آن هم نادیده گرفته نمی‌شود ولی آیا نظام بانکی ما در جهت تولید محور شدن اقصاد است یا نه؟ آیا قانون تأمین اجتماعی و قوانین مالیاتی را در جهت اصلاح قیمت تمام شده در تولید اصلاح کرده‌ایم یا اصلاً اینگونه نیست؟ متاسفانه عادت کرده‌ایم که نفت بفروشیم و پول آن را در کشور تقسیم کنیم.

هیچ کدام از محافل تصمیم‌گیری برای تولید ثروت، کاری انجام نداده‌اند. همین الان به‌رغم تحریم‌ها نمی‌دانیم چه باید بکنیم. یقیناً در کوتاه مدت صنعت ما نمی‌تواند جای نفت را بگیرد ام مهمترین از آن این است که آیا مسیری را برای روان سازی تولید و صادرات طی کره‌ایم یا نه؟ پاسخ منفی است. چنین کاری انجام نداده‌ایم.

بازهم در فکر این هستیم که با بخشنامه جدید ارزی فرصت تولید ملی را به واردات ملی بدهیم. من همان روز هم گفتم که از دل چنین بخشنامه‌هایی فساد بیرون می‌آید.

اگرچه خروج آمریکا از برجام اتفاق خوبی نیست ولی ما نمی‌توانیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. مسئولان با درایت می‌توانند این فرصت‌ها را خلق کنند ولی ما شاهد این نیستیم.

حتی شرایط داخلی بیشتر از آمریکا و تصمیم دونالد ترامپ به اقتصاد ایران لطمه می زند. آن‌هایی که از غیرشفاف شدن فضای اقتصاد و تحریم‌ها سود می‌برند، در جهت برقرار شدن دوباره تحریم تلاش می‌کنند. بنابراین تحریم خارجی به اقتصاد ما تحمیل نشده است گاهی منافع گروهی خود ضد تولید عمل می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار