طباطبایی نیا با بیان این که چنانچه تولید زیتون را در فارس 20 هزار تن در نظر بگیریم عوامل جوی 14 هزار تن از زیتون های فارس را از بین برده است. این میزان کاهش تولید با احتساب میانگین قیمت هر کیلو زیتون 5500 تومان ضرر 70 میلیارد تومانی به زیتون کاران فارس زده است.
کد خبر: ۶۲۹۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۸ 11 July 2018

تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:گرمای بی‌سابقه هوا و بارش های غیر منتظره بهاره تولید زیتون در فارس را به حداقل رسانده است و آن گونه که رییس انجمن زیتون فارس می گوید این عوامل زیان ده ها میلیارد تومانی به باغداران رسانده است.

سید جعفر طباطبایی نیا اظهار داشت: گرمای هوا در زمستان و فروردینی که گذشت در 14 سال گذشته بی سابقه بود ضمن آن که بارش های غیر منتظره باعث شد تشکیل گل زیتون که از اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت در شهرهای مختلف فارس اتفاق می افتد به حداقل برسد، همچنین بارندگی ها باعث شسته شدن دانه گرده گل و عدم تلقیح گل شد، این اتفاقات به همراه خشکسالی ها باعث شده تا تولید زیتون در فارس به طور میانگین 70 درصد کاهش پیدا کند که این رقم در مناطقی همچون کازرون 90 تا 100 درصد بوده است.

وی بیان داشت: این اتفاقات به حدی شدید است که عمده باغات زیتون گویی از درختان محصول برداشت شده و درختان حتی یک کیلو زیتون هم ثمر نداده اند.

طباطبایی نیا با بیان این که چنانچه تولید زیتون را در فارس 20 هزار تن در نظر بگیریم عوامل جوی 14 هزار تن از زیتون های فارس را از بین برده است. این میزان کاهش تولید با احتساب میانگین قیمت هر کیلو زیتون 5500 تومان ضرر 70 میلیارد تومانی به زیتون کاران فارس زده است.

وی با بیان این که گرم و سرد شدن هوا و خسارات ناشی از آن مشمول بیمه نیست افزود: نمی دانم قرار است چگونه معیشت باغداران زیتون در فارس با توجه به حجم خسارات جبران شود.

عضو هیات مدیره شورای ملی زیتون ایران با ابراز تاسف از این وضعیت گفت: علاوه بر این مشخص نیست زیتون به عنوان مواد اولیه صنایع تبدیلی فارس قرار است چگونه تامین شود، بیم آن می رود که زیتون از شهرهای شمالی کشور وارد شود که چنانچه این اتفاق بیفتد به دلیل آلودگی این محصول در شمال به مگس زیتون، باغات زیتون فارس که تا کنون به این آفت دچار نشده اند، نیز دچار شوند و مشکل دیگری به مشکلات باغات زیتون فارس اضافه شود.

طباطبایی یادآور شد: مگس زیتون زیان بارترین آفت برای باغات زیتون است و خسارات شدیدی وارد می کند؛ در شمال کشور که عمده باغات با این آفت دست به گریبانند هنوز هیچ راه حلی پیدا نشده است.

رییس انجمن زیتون فارس یادآور شد: هم اکنون 10 تا 20 درصد باغات زیتون فارس به کنه ارییوفید آلوده هستند و اگر قرار باشد آفت دیگری به این آفت اضافه شود معلوم نخواهد بود چه سرنوشتی در انتظار باغات زیتون فارس خواهد بود.

طباطبایی نیا که معتقد است برخی از باغشهری های فارس به کانون شیوع آفات و بیماری های گیاهی تبدیل شده اند، افزود: متاسفانه در باغشهرها اصول علمی و کارشناسی برای کاشت درختان رعایت نشده و در برخی از آن ها در کنار درختان زیتون درخت هلو، شلیل، مرکبات و ... کاشته شده که این وضعیت مبارزه با آفات را به صورت اصولی غیر ممکن ساخته است.

وی در توضیح بیشتر گفت: آفتی که به درخت هلو صدمه می زند همچون قارچ هلو با آفتی که زیتون ها را طعمه قرار می دهد همچون پسیل زیتون متفاوت بوده و هر یک سم به خصوصی دارد در یک باغشهر یک یا دو هکتار هم امکان سم پاشی مجزا برای هر درخت وجود ندارد آن چه هم اکنون متولیان باغشهرها مدعی آن هستند این است که با یک سم مشخص با تمام آفات مبارزه می کنند این کار بیشتر جنبه روانی دارد چرا که امکان مبارزه با چند آفت از طریق یک سم نیست و هر آفت سم به خصوصی دارد. این وضعیت باعث شده تا آفات در باغشهرها باقی بمانند و به باغات چند هکتاری همجوارشان صدمه جدی بزنند.

طباطبایی نیا با اظهار امیدواری نسبت به آن که متولیان حوزه کشاورزی فکری به حال خسارات هنگفت وارد شده به باغداران زیتون کنند ادامه داد: گر چه با نامه نگاری های متعدد موفق شدیم تسهیلات دریافتی باغداران از بانک ها را مورد استمهال قرار دهیم اما همچنان باید فکری به حال جبران خسارات آنها ناشی از کاهش تولید محصول بشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار