رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از افزایش بی رویه جمعیت گفت: با بهره وری موجود، فقط می‌توانیم برای ۵۰ میلیون جمعیت غذا تولید کنیم و مابقی آن را وارد می کنیم.
کد خبر: ۶۲۹۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 12 July 2018

عیسی کلانتری گفت: جمعیت کشور به ۸۰ میلیون نفر رسیده است و متاسفانه همچنان فشار می‌آوریم که غذای خود را به هر قیمتی در داخل کشور تولید کنیم؛ بنابراین به حقوق طبیعت تجاوز می کنیم و در نهایت دریاچه ارومیه و تالاب‌های جنوب کشور قربانی همین سو مدیریت‌ها شده است.

کلانتری تالاب‌های جنوب کشور، دریاچه بختگان، جازموریان و گاوخونی را قربانی ساخت سدها و توسعه بی رویه دانست و افزود: باید قبول کنیم که با محدودیت آبی زندگی می کنیم؛ اما می خواهیم در حد توان ۳۰۰ میلیون جمعیت داشته باشیم!

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از افزایش بی رویه جمعیت گفت: با بهره‌وری موجود، فقط می‌توانیم برای ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور غذا تولید کنیم و مابقی آن را وارد می‌کنیم.

کلانتری افزود: در دولت این موارد تا حدودی بهتر شده است؛ ولی قوانین دستگاه‌های اجرایی را گیر انداخته است؛ به عنوان مثال قانون برنامه ششم می‌گوید در ۹۵ درصد محصولات کشور باید خودکفا شویم و در این صورت باید ۳۶ میلیون متر مکعب آب دیگر برای بخش کشاورزی تامین کرد؛ در حالیکه چنین ظرفیتی وجود خارجی ندارد.

وی با انتقاد از فقدان دانش محیط زیست در برخی سازمان‌ها و نهادها از جمله سازمان متبوع اش گفت: متاسفانه تشکیلات کشور زیربخشی پیش می رود؛ ولی تصمیم گیری‌ها به صورت بخشی صورت می‌گیرد؛ در حالیکه از بین رفتن آب یا سایر عناصر زیست محیطی به نابودی خود طبیعت می انجامد.

کلانتری با انتقاد از نبود آمایش سرزمین در کشور گفت: آمایش سرزمین بدین معناست که ظرفیت تولید کشور را بسنجیم؛ اما از طرفی تاکید داریم جمعیت کشور رو به افزایش باشد و از دیگر سو با کمبود ظریفت منابع آب رو به رو هستیم و این جمع اضداد قابل توجیه نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از نظر هزینه مصرف آب برای تولید محصولات کشاورزی، یکی از گران‌ترین کشورها هستیم و بیش از ۸۵ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود؛ ولی غذای ۳۵ درصد جمعیت کشور از خارج وارد می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار