معادن یکی از ثروت های ایران به شمار می رود و فارس سهم بالایی از این سرمایه را به خود اختصاص داده است، اگرچه تا امروز حجم بهره وری صنایع معدنی در بخش های مختلف، آنقدر بالا نیست که بتوان به آن تکیه کرد.
کد خبر: ۶۳۰۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵ 14 July 2018

تابناک فارس به نقل از ایسنا:بازگویی ظرفیت‌های معدنی استان فارس، از ماسه، سنگ، مس، آهن، کرومیت و دولومیت و خاک نسوز و .... تا نیکل، تکرار قصه‌ی سرمایه‌هایی است که خاک می‌خورد و به دلایل مختلف در رونق اقتصادی تاثیر کمرنگی دارد.

بررسی آرشیو اخبار حداقل ۲ دهه‌ی گذشته نشان می‌دهد که بارها مسئولان مجموعه‌های مدیریت و نظارت کننده بر معادن در فارس از وجود ظرفیت‌های بالای معدنی گفته‌اند و هر بار هم لزوم توجه به فرآوری محصولات معدنی تاکید کرده‌اند اما اینکه چه فرد یا دستگاهی در این رابطه مسئول اجرای بایدها محسوب می‌شود، توضیحی ارائه نداده‌اند.

یکی از ظرفیت‌های مهم استان فارس معادن خاک نسوز این استان است، معادنی که بیش از ۹۰ درصد کل خاک نسوز کشور را در خود جای داده و فرآوری نشدن محصولش موضوع نقدی بود که بر عملکرد سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت فارس وارد شد و البته توضیحاتی را به‌دنبال داشت.

آنچه اخیرا از سوی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس مطرح شد، موضوع رونق گرفتن اکتشاف معدنی در این استان بود، رونقی که علی همتی، آن را به کشف نیکل در شمال شرق فارس ربط می‌داد.

براساس خبری که روی خروجی سایت سازمان صنعت فارس قرار داده شده است، علی همتی رییس این سازمان فعالیت‌های اکتشافی توسط یک شرکت (صنایع غدیر) در پهنه‌ای به وسعت ۹۰ کیلومتر مربع و برای اولین‌بار در کشور خبر داده بود!.

همتی گفته بود که برای شناسایی و اکتشاف نیکل (Ni) در این پهنه کار از طریق مزایده به شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر واگذار و با انجام فعالیت‌های اکتشافی مقدماتی توسط شرکت مذکور 10 محدوده امیدبخش شناسایی شده که شامل 8 محدوده نیکل به وسعتی حدود 90 کیلومتر مربع است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفته بود که چهار محدوده‌ی امید بخش دیگر نیز به مزایده عمومی گذاشته خواهد شد تا علاقه‌مندان بتوانند با طی مراحل قانونی در این بخش سرمایه‌گذاری کنند.

به گفته‌ی همتی براساس گزارش‌های بین‌المللی میزان تولید نیکل در جهان تا سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۲.۱ میلیون تن و ذخایر معدنی این فلز حدود ۷۴ میلیون تن بوده است.

انتشار این خبر در حالی انجام می‌شود که ۲۸ دیماه ۸۷ سید داوود حسینی، معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنایع و معادن وقت استان فارس در گفت و گوی اختصاصی با ایسنا اعلام کرده بود که یکسال قبل(یعنی سال ۸۶) اولین معدن نیکل کشور توسط یکی از متخصصان معدن در منطقه‌ی "سرچهان" از توابع شهرستان بوانات در شمال استان فارس کشف شده است.

حسینی در آن روز اعلام کرده بود که این معدن ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن لاتریک نیکل‌دار با عیار ۱.۳۳ درصد اکسید نیکل و ۳۳.۰۴ درصد اکسید آهن قطعی دارد.

او در آن مصاحبه به ایسنا اعلام کرده بود که براساس تخمین‌ها معدن کشف شده احتمالا ۴۳ میلیون تن ذخیره داشته باشد که اگر این اثبات شود، بزرگترین معدن نیکل جهان در فارس کشف شده است!!.

حسینی گفته بود که مراحل مطالعات اولیه جهت افزایش این کانسار توسط بخش خصوصی در حال پیگیری و بررسی است و با پایان مراحل اولیه و اثبات ذخیره احتمالی، واحد فرآوری و کانی آرایی نیز در آن مکان احداث می‌شود.

امروز و با گذشت بیش از ۱۰ سال، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس باردیگر از کشف معدن نیکل سخن می‌گوید! اینکه چه زمانی برای آغاز برداشت در نظر گرفته‌اند و آیا این محصول قرار است فراوری شده از استان فارس و ایران خارج شود یا فعلا خام‌فروشی ارجحیت دارد هم هنوز مشخص نیست.

اگرچه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس اعلام کرده که این سازمان پهنه‌ی نیکل را با وسعتی در حدود 640 کیلومتر مربع در شمال و شمال شرق فارس برای اتمام عملیات اکتشاف تعریف کرده است.

علی‌رغم آنکه اکثر محصولات معدنی در استان فارس غیرفلزی است اما با توجه به وجود معادن مختلف در پهنه‌ای بسیار وسیع، تداوم خشکسالی‌ها و کاهش رونق کشاورزی و مشاغل مرتبط با کشاورزی، امید می‌رود که مسئولان به‌دنبال رونق معقولانه صنایع مرتبط با محصولات معدنی نیز باشند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار