از قدیم گفته‌اند «شترسواری دولا دولا نمی‌شود!»؛ حالا حکایت مسؤولان فارس است که در مذاکرات پشت درب‌های بسته با شیوخ دوحه، تصمیم گرفته‌اند شتران قطری را راهی ایران کنند و انتشار یک فیلم، برنامه‌های آن‌ها را به هم ریخته است.
کد خبر: ۶۳۰۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۱ 14 July 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: داستان از سفر چندماه قبل استاندار فارس به قطر آغاز شد. هنگامی که اسماعیل تبادار در راس هیئتی بلندپایه برای تقویت مبادلات تجاری و اقتصادی به دوحه رفت و ناگهان با پیشنهاد عجیب شیخ قطری مواجه شد.

قطری‌ها که سالها بود شترهای خود را در بیابان‌های عربستان چاق‌وچلّه می‌کردند، حالا روابطشان با آل سعود تیره‌وتار شده بود و به ناچار بدنبال صحرایی می‌گشتند تا 20 هزار شتر «تمیم بن حمد آل ثانی» را به آنجا گسیل کنند؛ و چه جایی بهتر از کشور دوست و برادر، ایران!

استاندار فارس هم البته درخواست‌های متفاوت و مهمی داشت که اغلب آن‌ها با چراغ‌سبز طرف قطری مواجه شده و در چنین شرایطی بدیهی است که او نمی‌توانست پیشنهاد عرب‌ها را رد کند. چندی بعد سفیر قطر در ایران به شیراز آمد تا توافقات سفر را دنبال کند.

تا اینجای کار همه‌چیز داشت به خوبی پیش می‌رفت، اما ناگهان انتشار فیلمی در فضای مجازی برنامه‌ها را به هم ریخت. این کلیپ کوتاه که گفته شده مربوط به گله‌ای از شترهای قطری در بیابان‌های فارس است، اعتراض شدید دوستداران محیط‌زیست و مردم محلی که دامداران عرفی این مراتع به شمار می‌روند را بدنبال داشت.

فیلم مربوط به شترهای قطری نیست

اما معاون اقتصادی استاندار فارس اینکه این فیلم مربوط به شترهای قطری باشد را تکذیب می‌کند و البته به معذوریت‌ها اشاره کرده و از منفعت و مصالح کشور در توسعه ارتباطات با قطری‌ها سخن می‌گوید.

یدالله رحمانی با اشاره به سفر اخیر استاندار فارس به قطر گفت: این سفر جنبه‌های مختلفی داشت که در آن بر مشارکت و همکاری دوجانبه در حوزه‌های مختلف تأکید شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس به‌عنوان نمونه به نشست مسؤولان فارس با مدیران ارشد سازمان پروژه‌های عمرانی قطر اشاره کرد و گفت: در این دیدار به بررسی مشارکت ما در طرح‌های عمرانی قطر و تأمین مصالح ساختمانی پرداخته شد که از دستاوردهای مهم سفر استاندار فارس به قطر بود.

رحمانی ادامه می‌دهد: در سفر به قطر با وزیر کشاورزی این کشور نیز دیدار داشتیم تا در حوزه فرآوری محصولات کشاورزی بتوانیم همکاری دوستانه باشیم و از نمایشگاه‌های یکدیگر در این حوزه بهره‌مند شویم که بلافاصله وی از چهاردهمین نمایشگاه کشاورزی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی شیراز دیدن کرد.

معاون استاندار فارس باور دارد: با این کار فرصت استفاده از ظرفیت‌های خود در دوران تحریم اقتصادی را به دست می‌آوریم و علاوه بر آن زمانی که سایر کشورها این سرمایه‌گذاری مشترک که در چهارچوب قانون است را ببینند، آنها هم برای تعاملات تجاری و سرمایه‌گذاری با کشور ما تشویق می‌شوند.

عرب‌ها پیشنهاد دادند

رحمانی که حالا خوب مقدمه‌چینی کرده و هدفش از ذکر این مثال‌ها تأکید بر آن بود که قطری‌ها در حوزه‌های مورد علاقه ایران چراغ‌سبز نشان داده‌اند، در ادامه گفت: در بحث‌ حوزه‌های سرمایه‌گذاری، موضوع پرورش شتر در فارس هم پیش آمد، البته در کنار زنجیره پرورش شتر قطعاً مراکزی همچون کشتارگاه، بیمارستان دام و ... در منطقه ایجاد می‌شود که تا 95 درصد اشتغال‌زایی بومی فراهم خواهد کرد.

 

 

معاون استاندار فارس بلافاصله این را هم می‌گوید که طرح پروش شتر در قالب زنجیره‌های مکان‌یابی و با حضور و تأیید دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوط دنبال می‌شود.

اشاره معاون استاندار فارس به اعتراضات مسؤولان سازمان منابع طبیعی کشور است که از عدم حضور خود در جلسات با قطری‌ها گلایه کرده‌اند.

ما بی‌خبریم

پیش از این مدیرکل امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور هرگونه گفتگویی با قطر را تکذیب کرده و گفته بود همین چند روز پیش هم سفری به شیراز داشته‌ام، اما اصلاً چنین موضوعی با من در میان گذاشته نشده است.

ترحم بهزاد این را هم گفته بود که اداره‌کل منابع طبیعی فارس بدون هماهنگی با سازمان جنگل‌ها نمی‌تواند کاری انجام دهد و تنها در سطوح 50 هکتاری به مدیران کل استانی تفویض اختیار شده و اجازه تصمیم‌گیری دارند.

نماینده شما باخبر است

اما معاون استاندار فارس در پاسخ به این انتقادات می‌گوید: برای انجام این کار ابتدا مکان‌یابی و بررسی مناطقی که ظرفیت این کار را داشته باشد در استان مورد توجه قرار دارد که با تعامل و برگزاری نشست با اداره‌کل منابع طبیعی و محیط زیست استان انجام می‌شود. این ادارات هم قطعاً نمایندگان سازمان جنگل‌ها هستند که در مرحله اول برای بررسی این کار در نشست با مسؤولان استانداری حضور داشته‌اند.

وی تصریح می‌کند: کلیه اقداماتی را که در این زمینه به انجام می‌رسانیم مطابق بر موازین و چهارچوب مقرراتی کشور است و اگر کار به مراحل بعد و اجرا برسد، قطعاً با سازمان جنگل‌های کشور نیز به گفتگو و تعامل خواهیم پرداخت.

هنوز قراردادی نبستیم

معاون استاندار فارس با تأکید بر اینکه هنوز قراردادی در این زمینه منعقد نشده است، بیان می‌‌کند: در حال حاضر در مرحله مطالعه و بررسی برای امکان اجرای طرح هستیم و مناطقی از زرین‌دشت و لار برای این کار مناسب دیده شده است، اما در 2 نقطه دیگر نیز مشغول مطالعه و بررسی وضعیت هستیم.

رحمانی می‌افزاید: 48 هزار هکتار برای چرا در زرین‌دشت وجود دارد که بخشی از آن در صورت تأیید و با هماهنگی ذینفعان به اجرای این طرح اختصاص داده می‌شود و البته نفع مردم محلی در اولویت است.

این مقام مسؤول البته از شایعات فضای مجازی و انتشار این فیلم کذب هم انتقاد دارد و می‌گوید: وظیفه رسانه‌ها سنگین است؛ چراکه با شفاف‌سازی و دفع برخی شایعات که بدون اطلاعات کافی در فضای مجازی پخش می‌شود، ابهامات موجود را از بین می‌برند تا بتوانیم از تمام ظرفیت‌های خود برای توسعه کشور استفاده کنیم.

شتر مریض کجا بود؟!

مدیرکل منابع طبیعی فارس با تکذیب حضور شترهای قطری در زرین‌دشت و سایر نقاط استان اعلام می‌کند: استانداری فارس با قطر در حوزه پرورش شتر به تبادل نظر پرداخته‌اند، اما هنوز این طرح به اجرا نرسیده است.

مهرزاد بوستانی می‌افزاید: این اداره‌کل شایعات و فیلم‌های پخش شده در فضاهای مجازی در مورد حضور شترهای قطری که گاهاً مریض هم توصیف شده‌اند را به شدت تکذیب می‌کند.

 

 

وی عنوان می‌کند: شترهایی که در فیلم‌ها هستند، شتران بومی و متعلق به مردم شهرستان زرین‌دشت هستند و هیچ شتر قطری هنوز وارد فارس نشده است.

نفع مردم محلی، در اولویت

بوستانی تأکید می‌کند: اگر این طرح بخواهد اجرا شود قطعاً مناطق مورد نظر توسط کارشناسان از نظر مسایل فنّی، اقتصادی، ظرفیت مراتع و ... مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی با تأکید بر اهمیت رعایت حقوق دامداران عرفی و بومی استان فارس می‌گوید: هرگونه تصمیم و انتخاب منطقه برای پرورش شتر قطری‌ها، با رعایت حقوق مردمان بومی مناطق انجام می‌شود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار