بیش از 100 نفر از هنرمندان آیینی استان فارس به مناسبت دهه کرامت، در بیست و هشتم تیرماه جاری که مصادف با شب بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) است در حرکت کاروان نمادین این حضرت که ورود این امامزاده جلیل القدر را به شیراز تداعی می کند، شرکت دارند.
کد خبر: ۶۳۰۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 15 July 2018


تابناک فارس به نقل از ایرنا:روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان این مطلب از قول هنرمند آئینی پیشکسوت استان فارس که مدت ١٠ سال است این کاروان را راه‌اندازی می‌کند، اظهار داشت: حرکت این کاروان عصر روز پنجشنبه (بیست و هشتم تیر) از مقابل ساختمان شماره ٢ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس واقع در کوی زهرا (س) شیراز آغاز می‌شود و به سمت حرم احمد بن‌ موسی شاهچراغ (ع) ادامه دارد.
علیرضا حیدر پور گفت: این حرکت هنری بخشی از تاریخ را بازسازی می کند که در آن کاروان حضرت احمدبن‌ موسی (ع) و همراهانش و تعدادی از سپاهیان قتلغ، حکمران فارس وارد شیراز می شوند.
این هنرمند آئینی استان فارس افزود: تلاوت قرآن، نقل‌ پاشیدن بانوان شیرازی بر سر کاروان، استقبال مردم با گل از این کاروان و نواختن نقاره بخشی از برنامه‌ هایی است که در مسیر حرکت این کاروان نمادین اجرا می شود.
حیدرپور ادامه داد: با ورود این کاروان به آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) خدام این حرم مطهر نیز به استقبال خواهند آمد و صحنه بسیار زیبایی را به تصویر می‌کشند.
زمانی که امام رضا (ع) با ولایت عهدی تحمیلی در طوس خراسان بود، حضرت احمد بن موسی (ع) به قصد زیارت آن حضرت از حجاز به سمت خراسان حرکت کرد. در بین راه نیز جمع کثیری از شیعیان و علاقه مندان به خاندان رسالت، به آنان ملحق شدند.
پس از اینکه خبر حرکت این کاروان به خلیفه وقت، مامون داده شد، وی با هراس از اینکه اگر چنین جمعیتی از بنی هاشم، دوستداران و فداییان آنها به طوس برسند، اسباب تزلزل مقام خلافت او خواهند شد برای ممانعت از حرکت کاروان به حاکم فارس که فردی به نام قتلغ بود ماموریت داد از حرکت این کاروان جلوگیری کند.
قتلغ به دستور مامون با 40 هزار لشکر جرّار، در خان زنیان در هشت فرسخی شیراز اردو زد و همین که قافله بنی هاشم رسیدند، پیغام داد که حسب الامر خلیفه، باید از این مسیر بازگردند و با لشکری که به همراه داشت راه را بر این کاروان بست و جنگی خونین درگرفت اما در نهایت لشکر مامون بر اثر فشار و شجاعت بنی هاشم پراکنده شدند.
از یکم ذیقعده سالروز تولد حضرت معصومه (س) تا یازدهم ذیقعده ولادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به عنوان دهه کرامت نامگذاری شده است.
روز ششم ذیقعده که در میانه این دهه قرار دارد به عنوان روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) نام گرفته است.
امسال این دهه از بیست و چهارم تیرماه 97 آغاز می شود و تا سوم مرداد ادامه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار