وضعیت بنای تاریخی کاخ ساسانی واقع در سروستان و یکی از بناهای تاریخی واقع در محور ساسانی که اخیرا در یونسکو به ثبت جهانی رسید، بسیار نگران کننده است.
کد خبر: ۶۳۱۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳ 16 July 2018

تابناک فارس به نقل از ایسنا: ثبت جهانی کاخ ساسانی سروستان نیز نتوانست توجه مسئولان را به اهمیت حفظ میراث ملی و جهانی جلب کند و کم‌توجهی به حفاظت از این آثار نگرانی‌هایی را در دوستداران میراث فرهنگی ایجاد کرده است.

آنچه در بازدید از بنای تاریخی کاخ سروستان به چشم و ذهن گردشگران متبادر می‌شود، خرابه‌ای است محصور شده که اطراف آن مملو از بطری‌های خالی نوشیدنی، ته‌مانده مواد غذایی و دیگر زباله‌هاست.

کیوسک خالی و متروکه‌ی راهنمای گردشگری با شیشه‌های شکسته و خرده شیشه‌هایی که اطراف آن روی زمینه پراکنده شده و .... نشان از اهمیت حفظ این میراث جهانی دارد!

 

گرچه بی‌توجهی‌ها محدود به بیرون بنا نیست؛ گردشگران در بازدید از محوطه‌ی داخلی کاخ ساسانی نیز با چشم‌اندازی دیگر مواجه می‌شوند؛ ترکیدگی‌های کهنه‌ی لوله‌های آبرسانی و محوطه‌ای مملو از گل و آب!

ترکیدگی لوله‌های آبرسانی و مشکل نشتی آب به زیر دیوارهای یک بنای تاریخی موضوعی نیست که به‌سادگی بتوان از کنار آن عبور کرد! موضوعی که هر آن ممکن است به تخریب بنا منجر شود!

شاید ابتدا پارچه‌ی سبزرنگی که روی آن از ثبت جهانی این اثر خبر داده گردشگر را هیجان زده کند اما د ر بازدید از این بنای جهانی تنها چیزی که به ذهن گردشگران و بازدیدکنندگان از این اثر متبادر نمی‌شود این است که در مقابل یک بنای میراث فرهنگی جهانی قرار دارند.

 

رییس میراث فرهنگی سروستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص علت وضعیت لوله‌های آبرسانی به این بنا گفت: این لوله از بیرون محوطه کاخ ساسان سال‌ها قبل برای تامین آب محوطه کشیده شده، اما به دلیل پوسیدگی دچار ترکیدگی شده است.

آرام‌تن با تصریح اینکه اکنون نیازمند تعمیر کامل این لوله‌ها هستیم، گفت: موضوع به اداره‌ی کل منتقل شده و به‌زودی لوله‌ها تعویض خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برای اعلام جهانی بودن اثر به یک پلاکارد پارچه‌ای اکتفا شده است، گفت: قرار است بنر مناسبی نصب و به‌زودی مراسمی با حضور مسئولان برگزار شود.

 آبرسانی به کاخ ساسانی در گذشته و به شکل زیرزمینی انجام شده و اکنون مشخص نیست که دقیقا پوسیدگی چه وسعتی از این لوله‌ها که در بن دیوارهای کاخ ساسانی قرار دارد را در برگرفته است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار