دیابت، افزایش قند خون بیش از حد طبیعی است که اغلب در تمام طول عمر، فرد به آن مبتلا بوده و درمان قطعی ندارد، اما با رعایت توصیه‌های لازم، قابل کنترل است و می‌توان عوارض آن را به تآخیر انداخت.
کد خبر: ۶۳۱۰۹۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۵ 16 July 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:زهره مظلوم مدیرگروه تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: زیاده‌روی در مصرف قند‌های ساده و شیرینی‌ها توصیه نمی‌شود، اما بعضی افراد هر چقدر هم از قند‌های ساده استفاده کنند به دیابت مبتلا نمی‌شوند، زیرا زمینه ژنتیکی دیابت را ندارد، در مقابل افرادی که دارای زمینه ژنتیکی دیابت بوده و شیوه زندگی و تغذیه سالم نداشته و ورزش نیز نمی‌کنند، به احتمال زیاد به دیابت مبتلا می‌شوند.

وی با بیان اینکه افراد مبتلا به دیابت باید شش وعده غذایی در روز، شامل سه وعده اصلی و سه میان وعده مصرف کنند، ادامه داد: برای این امر بهتر است از حجم وعده اصلی کاسته و به میان وعده اضافه شود.

استاد دانشکده تغذیه و علوم غذایی، اضافه کرد: در میان وعده‌ها می‌توان از یک تا دو میوه متوسط که با فاصله زمانی از هم خورده شوند، سبزی‌هایی مانند خیار و مغز‌های خام و بدون نمک مانند چند عدد بادام یا پسته و یا یک تا دو عدد مغز گردو استفاده کرد.

مظلوم، به اثرات مثبت ورزش منظم در کنترل دیابت و قند خون، کاهش وزن، کاهش نیاز به مصرف دارو و انسولین، کاهش چربی خون و کاهش فشار خون اشاره کرد و گفت: مبتلایان به دیابت بهتر است روزانه ۳۰ تا ۶۰ دقیقه به فعالیت‌های هوازی مانند پیاده روی و نرمش‌های کششی بپردازند، اما ورزش‌های طولانی مدت و خسته کننده برای افراد دیابتی مناسب نیست، زیرا این ورزش‌ها فشار زیادی را بر عضلات وارد کرده و مصرف قند در سلول‌ها افزایش می‌یابد؛ بنابراین احتمال ضعف و افت قند بیمار وجود دارد.

مدیرگروه تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز یادآور شد: ورزش‌هایی مانند وزنه برداری و کوهپیمایی در کوه‌های مرتفع و بلند توصیه نمی‌شود و بهترین زمان برای ورزش، دست کم دو ساعت بعد از غذاست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار