مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس گفت:ساماندهی وضعیت مجموعه جهانی کاخ ساسانی در دستور کار قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۳۲۹۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲ 21 July 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:چند روزی از ثبت جهانی محور ساسانی نگذشته است که خبری از ترکیدن لوله در کاخ ساسانی سروستان که در این محور قرار گرفته است، جنجال به پا می‌کند. این خبر با درج تیتری که حال و روز این کاخ را ناخوش توصیف می‌کند، منتشر می‌شود و اداره کل میراث فرهنگی فارس برای بررسی وضعیت و پاسخ به این خبر اقدام می‌کند.

داستان لوله‌ای که ترکید

در خبر منتشر شده یکی از سایت‌ها، نوشته شد «ثبت جهانی کاخ ساسانی سروستان نیز نتوانست توجه مسؤولان را به اهمیت حفظ میراث ملی و جهانی جلب کند و کم‌توجهی به حفاظت از این آثار نگرانی‌هایی را در دوستداران میراث فرهنگی ایجاد کرده است.»

در ادامه خبر از وضعیت لوله‌های آب که از این کاخ عبور کرده است انتقاد و محوطه مملو از گِل و آب توصیف می‌شود و حتی این اتفاق را عاملی می‌داند که می‌تواند کاخ را به علت نشتی تخریب کند.

اعلام ثبت جهانی زیر ذره‌بین

در بخش دیگری از این گزارش چنین آمده «برای اعلام ثبت جهانی به نصب یک پارچه نویسی اکتفا شده که به هیچ وجه مناسب و در شان یک بنای ثبت شده جهانی نیست»

مسوول میراث فرهنگی سروستان در این خبر پوسیدگی لوله‌هایی را که برای تامین آب منطقه در نظر گرفته شده‌اند را عامل این اتفاق می‌داند. البته در ادامه از اعلام این مورد به اداره کل میراث فرهنگی گفته می‌شود و اینکه قرار است به زودی این لوله‌ها را تعویض کنند.

این مقام مسؤول همچنین از برگزاری یک مراسم با حضور مسؤولان برای بزرگداشت ثبت جهانی کاخ سروستان و نصب یک بنر مناسب در این سایت تاریخی خبر می‌دهد.

انتقاد به شرط ارتقاء

مدیرکل میراث فرهنگی فارس با اشاره به دشواری‌ها و تلاش‌هایی که برای ثبت جهانی یک اثر وجود دارد، می‌گوید: برای ثبت یک اثر باید پرونده کاملی ارائه داد که آن اثر را از وجود زیرساخت‌ها و موقعیت نسبی خود به اثبات می‌رساند.

مصیب امیری ادامه می‌دهد: البته کارشناسان یونسکو نیز هر منطقه را برای تایید صلاحیت ثبت جهانی رصد می‌کنند و قطعاً اگر سایت تاریخی و بنایی دچار مشکلات عدیده باشد به ثبت نمی‌رسد.

وی با تاکید بر تلاش‌هایی که اداره کل میراث فرهنگی فارس برای ثبت محور ساسانی در چند سال اخیر کشیده است، اظهار می‌کند: تنها چند روز از انتخاب محور ساسانی که کاخ سروستان نیز در آن قرار گرفته است می‌گذرد و لازم است تا برای حفظ این موقعیت تلاش جدی از سوی کلیه مردم استان صورت بگیرد.

امیری تصریح می‌کند: اطلاع‌رسانی قطعاً خوب است و بازتاب مثبت دارد، اما اینکه کل اقدامات یک مجموعه به دلیل وقوع یک مورد نادیده گرفته شود، خوب نیست.

دوستانه و سازنده

مدیرکل میراث فرهنگی استان همچنین تلاش اصحاب رسانه برای اطلاع‌رسانی به موقع و موثر را ارج می‌نهد و بیان می‌کند: اگر اتفاقی در یک سایت تاریخی بیفتد که شاید مسؤولان در ابتدا در مرکز استان از وقوع آن بی‌اطلاع باشند، با یک اطلاع‌رسانی دوستانه می‌توان نتایج بهتری نصیب گردشگری فارس کرد.

امیری می‌افزاید: اینکه بگوییم لوله در سروستان ترکید و دیگر ثبت جهانی آن از بین رفت، یعنی خودمان اصالت یک اثر را قبل از سایرین زیر سوال برده‌ایم.

وی معتقد است: باید در شرایط حساس امروزی که در جهان داریم برای حفظ داشته‌هایمان حداکثر تلاش را داشته باشیم و اگر هم کم و کاستی مشاهده شود با روش‌های سازنده آن‌ها را مطرح کرده و خواستار رفع مشکلات از مسؤولان شویم.

ساماندهی در دستور کار

امیری از قرار گرفتن وضعیت کاخ ساسانی در پی اطلاع از نشت آب و ترکیدگی لوله‌ها در این بنا در دستور کار خبر می‌دهد و می‌گوید: ساماندهی وضعیت مجموعه جهانی کاخ ساسانی به شکل ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: خوشبختانه وسعت ترکیدگی و فرسودگی لوله‌ها در این مجموعه زیاد نیست و این لوله سال‌ها قبل از بیرون محوطه کاخ ساسانی برای تامین آب محوطه کشیده شده بود، اما به دلیل گذر ایام دچار پوسیدگی و ترکیدگی شده است.

این مقام مسوول تصریح می‌کند: پیش از ثبت جهانی این مجموعه، اقدامات عمرانی و مرمتی به انجام رسید و اکنون نیز عملیات فنس‌گذاری، مرمت و بهسازی زیرساخت‌های گردشگری در حال انجام است.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس با تاکید بر اینکه با ثبت جهانی، این مجموعه نیاز به مراقبت ویژه‌تری دارد، عنوان می‌کند: تلاش می‌کنیم تا هرچه سریع‌تر به یک شرایط مطلوب در این مجموعه برسیم.

وی ادامه می‌دهد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از اطلاع‌رسانی و ارائه پیشنهادات سازنده اصحاب رسانه و سایر مردم شریف استان برای ارتقاء وضعیت بنا‌های تاریخی فارس استقبال می‌کند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار