تداوم حیات باغ های شیراز اکنون در مخاطره جدی قرار گرفته و به نظر می رسد پرونده حفاظت از آنها گرفتار بحث ها و به صورت بلاتکلیف و معلق ولی هجوم لودرها و بولدزرها در این فضای پیش آمده، برقرار است.
کد خبر: ۶۳۳۳۴۶
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹ 22 July 2018


تابناک فارس به نقل از ایرنا:وسعت باغ های شیراز که کارشناسان آنها را ریه های تنفسی این شهر می دانند در روزگارانی نه چندان دور که پدربزرگان ما آن را درک کرده اند به حدود چهار هزار هکتار می رسیده که اکنون وسعت آن به کمتر از یک هزار هکتار تقلیل یافته و با این روال که سال به سال نیز سرعت بیشتری می گیرد دور از ذهن نیست تا پنج و یا 10 سال آینده دیگر هیچ اثری از باغ های شیراز نباشد.
در یکسال گذشته صدها هکتار از باغ های شیراز که به گفته شهروندان این شهر محل خاطره بازی آنها بوده به بهانه های مختلف تخریب و جولانگاه ماشین آلات ساختمان سازی شده است که از میان آنها می توان به باغ های بولوار چمران، محله منصور آباد و باغ فدک اشاره کرد که درختان تنومند افرا،چنار و میوه این باغ ها برکنده شده و به جای آنها هتل و ساختمان سر برآورده است.
اکنون نیز پس از تخریب باغ فدک برای ساخت هتل که شهردار شیراز در هفته های گذشته آن را ناشی از تصمیمات تیم مدیریتی قبلی شهرداری و شورای شهر آن زمان دانست، حال زمزمه هایی مبنی بر واگذاری و تخریب بخشی از باغ جنت برای توسعه یک تشکل به گوش می رسد.
به نظر می رسد مطرح شدن هرچند گاه یکبار واگذاری بخشی از باغ جنت شیراز که تفرجگاه عمومی است، موضوع را به محل بحث و نگرانی مردم تبدیل کرد و پرونده این باغ را معلق نگه داشته است.
موضوع تخریب برخی از باغ ها و تغییر کاربری این مکان ها همواره با نگرانی مردم همراه بوده و اطلاع رسانی نکردن متولیان امر و نابودی این باغ ها در سکوت، حالت این باغ ها را معلق نگه داشته تا بعدها پنجه های آهنین بر قامت درختان ضربه نهایی را فرود آورد.

** مخالفت توئیتری نائب رئیس شورای شهر شیراز
نائب رییس شورای اسلامی شهر شیراز در روزهای اخیر در واکنش به این موضوع در توئیتی از مخالفت شورا با واگذاری بخشی از باغ جنت به کانون رهپویان وصال نوشته است.
ابراهیم صبوری در این توئیت نوشت: بی تعارف می‌گویم که شورای شهر شیراز با تغییر کاربری فضاهای عمومی مثل پارک‌ها با هر بهانه‌ای مخالف است.
وی در ادامه این واکنش آورده که حیات تشکل‌های مردم نهاد به ویژه تشکل‌های مذهبی با اعتبارات دولتی و عمومی به خطر می‌افتد.
صبوری نوشت:خیران را برای تامین زمین و هزینه ساخت مجموعه‌های مذهبی ویژه تشکل‌های مردمی فرا می‌خوانم.

** واگذاری بخشی از باغ جنت به کانون مذهبی منتفی است
شهردار شیراز  گفت: اینگونه که از شواهد پیدا است در سال 93 و پس از فوت بانی خیری که محل فعلی کانون رهپویان وصال را در خیابان شهید آقایی شیراز در اختیار این هیات مذهبی قرار داده، اختلافی بین ورثه بوجود آمد که منجر به تعلیق فعالیت های این کانون شد.
حیدر اسکندرپور افزود: متولیان کانون رهپویان وصال در همان زمان از شهردار وقت شیراز درخواست تامین محلی برای برگزاری مراسم هایشان کردند که پس از مدتی فضایی در باغ جنت به آنها اختصاص داده شد.
وی ادامه داد: درخواست مذکور به شورای شهر ارجاع شد که شورا نیز آن را مصوب کرد و شروطی را از جمله مصوبه کمیسیون ماده پنج یهنی تغییر کاربری برای این اقدام در نظر گرفت.
شهردار شیراز اضافه کرد: اینگونه که از شواهد پیدا است بعد از طی این مراحل ،مشکل کانون رهپویان وصال با ورثه بانی که محل استقرار را در اختیار قرار این موسسه قرار داده بود حل شد و فعالیت های کانون در خیابان شهید آقایی از سر گرفته شد و عملا این مصوبه به شهرداری منطقه سه شیراز ابلاغ نشد.
اسکندرپور اظهار داشت: موضوع واگذاری زمین بخشی از باغ جنت به کانون رهپویان وصال عملا منتفی است.

** فضای سبز دیگر به جای باغ جنت
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای شهر شیراز مساله واگذاری بخشی از باغ جنت به کانون مذهبی را منتفی دانست و گفت: بعد از اینکه شورای چهارم شهر شیراز مصوبه واگذاری زمین در باغ جنت را به شهرداری ابلاغ کرد شهرداری در خصوص اجرای آن با مشکل مواجه و اجرای آن عملا تعطیل شد.
سید عبدالرزاق موسوی افزود: درخواستی دیگری از طرف کانون مذهبی فوق به شهردار وقت شیراز مبنی بر واگذاری زمینی دیگر شد که شهرداری طرح واگذاری موقوفه آقاباباخانی واقع در خیابان احمدی را پس از مصوب شدن در شورای شهر و تائید فرمانداری برای این کانون در نظر گرفت.
وی ادامه داد: شهردار وقت نامه ای برای بخش املاک شهرداری نوشت که این بخش قراردادی را برای واگذاری این محل تنظیم کند که اداره حقوقی اعلام کرد که قرارداد اجاره محل فوق منقضی شده و باید تمدید شود که قرارداد اجاره نیز بعد از آن تمدید نشد.
موسوی اظهار داشت: در حال حاضر پرونده این موقوفه در دادگاه جریان دارد و همچنین تاکنون هیچ مکان و محلی به کانون رهپویان وصال از سوی شهرداری شیراز واگذار نشده است.

** براساس قانون، شهرداری حق واگذاری موقوفه آقاباباخانی را ندارد
موسوی ضمن بیان اینکه موضوع واگذاری بخشی از باغ جنت به کانون رهپویان وصال کاملا منتفی است،گفت:درباره موقوفه آقابابا خانی نیز در سند اجاره آن قید شده که این محل فضای سبز و پارک عمومی است و شهرداری نیز بر این مبنا حق واگذاری آن را ندارد.

**کمیسیون ماده 5 نمی تواند باغ های شیراز را تغییر کاربری دهد
این عضو شورای شهر شیراز دوشنبه هفته گذشته(25 تیر 97) در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی شورای شهر در این خصوص گفت: تغییر کاربری پارک‌ها و باغ های عمومی اساساً غیرقانونی است و کمیسیون ماده 5 نیز بنا به درخواست شورا و یا هر مقام دیگری نمی‌تواند با تغییر آن موافقت کند.
موسوی بیان کرد: پارک‌ها و فضاهای عمومی سبز شهر بخشی از طرح تفصیلی است در حالی که سرانه فضای سبز شهر به شدت پایین است و برای افزایش آن باید تلاش کرد چگونه امکان تغییر کاربری باغ ها وجود دارد؟

***کمیسیون ماده پنج علنی شود
رئیس شورای شهر شیراز نیز با اشاره به تخریب باغ های این شهرگفت: هر طرحی در خصوص تغییر کاربری باغ ها باید در نهایت در کمیسیون ماده 5 به ریاست استانداری فارس مصوب شود.
احمدرضا دستغیب افزود: اعضای شورای شهر بدون داشتن حق رای در این کمیسیون تنها حضور دارند و نظرات شورا اغلب منتقل می شود که البته گاهی تاثیر گذار است و در برخی موارد نیز نظر ما تاثیری در روند مصوبات کمیسیون ندارد.
دستغیب ادامه داد: من از استاندار فارس درخواست کردم که جلسات کمیسیون ماده 5 به صورت علنی و با حضور خبرنگاران برگزار شود.
وی اضافه کرد: در صورت برگزاری علنی جلسات کمیسیون ماده پنج، جالب خواهد بود که خبرنگاران و جامعه در خصوص حفظ باغ ها و جلوگیری از تخریب و تغییر کاربری آنها اطلاعاتی بدست آورند و بدانند که حاضرین در کمیسیون چه نظرات موافق و مخالفی دارند.
برخی دیگر از اعضای شورای شهر شیراز نیز در یکسال گذشته درخواست برگزاری علنی جلسه کمیسیون ماده 5 را مطرح کرده اند.
اظهارات اعضای شورای شهر شیراز در هفته‌های اخیر مشخص می کند که مصوبه شورای شهر پیشین شیراز در خصوص واگذاری بخشی از زمین باغ جنت به کانون رهپویان وصال به جریان افتاده و باید دید که اعضای شورای پنجم و شهردار شیراز در این باره چه تصمیمی خواهند گرفت.
باغ جنت از جمله باغ ‌های دورهٔ قاجار است که در ورودی غربی بولوار امیرکبیر شیراز قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار