مصرف «گل» در بین نوجوانان و جوانان استان فارس افزایش یافته است، خانواده‌ها هوشیار باشند.
کد خبر: ۶۳۳۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷ 23 July 2018

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: مسئول دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی فارس گفت: به دلیل تبلیغات بی اساس، نوجوانان و جوانان فکر می‌کنند گل با حشیش فرق دارد و اعتیاد آور نیست، در حالی که ماده گل ۲ تا ۸ برابر قوی‌تر از حشیش است، همچنین عوارض و وابستگی به آن ۲ تا ۳ برابر بیشتر است.
قدرت محکم افزود: هنگامی که مصرف کنندگان گل اقدام به ترک می‌کنند احتمال بازگشت به آن ۲ تا ۳ برابر بیشتر از مواد مخدر قدیمی است.
این مسئول بهزیستی فارس می‌افزاید: قرمزی چشم ها، اشتهای زیاد و خنده‌های بی دلیل از جمله عوارض گل است، برخی هم دچار هذیان و توهم می‌شوند و برخلاف تصور‌ها وابستگی فرد را نیز به همراه دارد.
محکم تصریح کرد: اگر گل زیر ۱۸ سالگی مصرف شود یک سری عوارض شناختی برای فرد به همراه دارد که تا پایان عمر ممکن است همراه او باشد.
مسئول دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی فارس افزود: شناخت در بین این افراد نه تنها از پیرامون کاهش می‌یابد آن‌ها حتی دچار سندرم بی انگیزگی نسبت به کار، روزگار و خانواده هم می‌شوند به طوری که صبح‌ها هیچ انگیزه‌ای برای بیدار شدن از خواب ندارند.
وی اظهارداشت: افت شدید تحصیلی در بین دانش آموزان نیز می‌تواند نشانه مصرف گل باشد و احتمال دارد حرکات ظریف فرد که نیاز به تمرکز دارد در دراز مدت دچار مشکل شود و حتی باروری مردان را کاهش داده و تحت تاثیر قرار دهد.
مسئول دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی فارس یادآور شد: میزان افراد زیر ۱۸ سال استان که در دام گل افتاده اند ۳ تا ۴ درصد است و این استفاده کنندگان معمولا به صورت گروهی با همسالان به آن روی می‌آورند.
محکم گفت: والدین باید اضافه شدن یکباره اشتها، بی انگیزگی نسبت به کار و تحصیل، قرمزی چشم و حرف‌های بی ربط فرزندان را جدی بگیرند و به بررسی آن بپردازند.
وی گفت: مردم و خانواده‌ها باید این عوارض را جدی بگیرند و طی تماس با خط اعتیاد (۰۹۶۲۸) درباره عوارض مصرف مواد مخدر اطلاعات کسب کنند.
مسئول دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی فارس اظهارداشت: با استفاده از گل ۲ تا ۳ ساعت نشئگی ادامه می‌یابد و حتی با یک بار مصرف هم ممکن است فرد معتاد شود.
محکم تصریح کرد: مصرف الکل و گل دروازه‌های ورود به مصرف دیگر مواد مخدر است و والدین باید با پر کردن اوقات فراغت زمینه کاهش اعتیاد را فراهم کنند.
این مسئول بهزیستی فارس می‌افزاید: برنامه ریزی برای شادی و نشاط اهمیت بسیاری دارد و جامعه‌ای که به سمت افسردگی و غم و اندوه پیش رود به ورطه نابودی کشیده می‌شود و باید فکری به حال وضعیت موجود کرد.
وی ضمن ابراز نگرانی از شیوع مصرف گل مشاهده گزارشاتی مبنی بر مصرف در بین برخی دبستانی‌ها در استان را زنگ خطری دانست که باید جلوی آن گرفته شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار