مدیر جهادکشاورزی شهرستان میبد با بیان این که یک سوم باغات انار این شهرستان درگیر آفت مگس مدیترانه‌ای شده، ماههای شهریور و مهر را زمان طغیان این آفت ذکر کرد و در این باره به کشاورزان میبدی هشدار داد.
کد خبر: ۶۳۴۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱ 24 July 2018

تابناک فارس به نقل از ایسنا: «صدر پورکوثری» با بیان این که آفت مگس میوه مدیترانه‌ای یک آفت بومی شهرستان نیست، گفت: این آفت از طریق میوه‌های وارداتی وارد شهرستان شده و علت آن نیز واردات میوه بدون توجه به بحث قرنطینه در آنهاست.

وی با اشاره به شناسایی و مبارزه با این آفت از سال گذشته در میبد، اظهار کرد: البته مبارزه با این آفت سال گذشته تنها روی 50 هکتار از باغات انار شهرستان انجام گرفت و با توجه به این که زمستان پارسال نیز از سرمای زیادی برخوردار نبودیم، پیش‌بینی می‌شود که امسال نیز سطح گسترده‌تری از باغات انار مورد حمله این آفت قرار گیرد.

پورکوثری پیش‌بینی کرد که از یک‌هزار هکتار باغات انار این شهرستان، 300 هکتار از این باغات درگیر آفت مگس مدیترانه‌ای شوند .

این مسئول آفت مگس مدیترانه‌ای را یکی از پنج آفت مسئله‌ساز در دنیا خواند و افزود: خسارت این آفت به باغات انار 100 درصد است و این در حالی است که آفاتی مانند سن و کرم کلوگاه تنها به 20 تا30 درصد مزارع خسارت وارد می‌کنند.

وی با بیان این که انار محصول دلخواه مگس مدیترانه‌ای نیست، اضافه کرد: هرچند این میوه میزبان خوبی برای این آفت نخواهد بود اما چون در شهرستان میبد میزبان دیگری برای جایگزینی آن وجود ندارد، آفت مذکور به روی این میوه نشسته و تاثیر می‌گذارد.

مدیر جهادکشارزی شهرستان میبد اوج زمان طغیان این آفت را ماه‌های شهریور و مهر ذکر خواند و گفت: ماه‌های مذکور در واقع زمان شیرین شدن محصول انار است و با توجه به نوع ماهیت این آفت و تمایل آن به چنین محیطی، کشاورزان و باغداران انار باید در این زمان هوشیارتر عمل کنند و برداشت آن را به تاخیر نیاندازند.

به گفته وی، ردیابی این آفت در شهرستان حکایت از وجود حال حاضر آن در منطقه فیروزآباد و سعیدی دارد که بروی میوه‌های نظیر انجیر، زردآلو، شفتالو و انگور تاثیر سوء گذاشته است.

پورکوثری با اشاره به طعمه‌پاشی، لکه‌گیری و مبارزه با این آفت 12 هکتار از باغات این شهرستان، افزود: مهمترین مشکلی که وجود دارد این است که در محصول انار نمی‌توان به طور مستقیم سم‌پاشی کرد بلکه مبارزه باید از طریق طعمه‌پاشی انجام گیرد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته با مبارزاتی که روی این آفت انجام شد، توانستیم خسارت را در اندازه 10 تا 15درصد نگه داریم اما با توجه به این که در مناطقی مانند مهرآباد تمام باغات درگیر این آفت شده‌ است، اگر مبارزه به صورت جدی انجام نشود، می‌تواند کاملاً خسارت وارد کند.

این مسئول به باغداران میبدی هشدار داد که مبارزه با این آفت را جدی گرفته و در این باره تعامل و همکاری لازم را داشته باشند چرا که عدم همکاری حتی یک کشاورز نیز به ضرر دیگران تمام خواهد شد و خسارت هنگفتی را به بار خواهد آورد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار