معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس گفت: میانگین سن ازدواج پسران در استان فارس در سال 96به 28.4 و دختران به 23.3 رسیده است.
کد خبر: ۶۳۴۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷ 25 July 2018

تابناک فارس به نقل از شیرازه: بخش عمده ای از جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان فارس به بررسی آماری وضعیت ازدواج در استان گذشت. شاه بیت این جلسه کاهش میل جوانان فارس به ازدواج بود.

معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس اعلام کرد: در سال ۹۶ حدود ۳۵ هزار و ۵۲۲ ازدواج در فارس ثبت شده که نسبت به سال‌های گذشته ۱۴.۶ درصد کاهش داشته است.

علی رضایی ابراز داشت: در سال 89 با 54396ازدواج ثبت شده، نرخ ازدواج به ازای هر هزار نفر جمعیت حدود 12 نفر بود، اما این شاخص سال گذشته به ۷.۳ کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه سن ازدواج پسران در شیراز به 29.5 سال و سن ازوداج دختران به 29 سال رسیده است، عنوان کرد: میانگین سن ازدواج پسران در استان فارس در سال 96به 28.4 و دختران به 23.3 رسیده است.

ثبت ازدواج در فارس بیش از 14 درصد کاهش یافت/ میانگین سن ازدواج همچنان بالا می‌رود

رضایی با بیان اینکه میانگین سن ازوداج جوانان در این استان افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: بهترین حالت میانگین سن ازدواج در پسران و دختران فارسی در سال 96 مربوط به شهرستان زرین‌دشت با 26.4 سال در پسران و 20سال در دختران ثبت شده است.

ثبت ازدواج در فارس بیش از 14 درصد کاهش یافت/ میانگین سن ازدواج همچنان بالا می‌رود

باز هم پای دهه شصتی ها در میان است

مدیرکل ثبت احوال فارس در خصوص کاهش آمار ثبت ازدواج توضیح داد: باید قبول کنیم که میل جوانان به ازدواج کاهش پیدا کرده اما در دهه 60 با یک سیر صعودی افزایش جمعیت روبه‌رو بودیم که طبیعی است دهه شصتی ها که در دهه هشتاد به سن ازدواج رسیدند رشد ثبت ازدواج داشته باشیم و بعد از آن شاهد کاهش نرخ ازدواج باشیم.

علیرضا انصاری همچنین یادآور شد: بخش قابل توجهی از ازدواج ‎ های سال 95 در سال 96 و ازدواج‌های سال 96 امسال ثبت شده‌ است واین تاخیر در ثبت هم در کاهش آمار نقش داشته است. اما براساس تحلیل آمارهای موجود باید این واقعیت را پذیرفت که به دلایل مختلف، ازدواج در استان فارس طی سال‌های اخیر روند کاهشی داشته است.

معاون امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان فارس در ادامه جلسه به گزارشی از این اداره در بحث ازدواج جوانان پرداخت که در جلسات وکارگاه های آموزشی برای مشاورین و زوجین و رصد و تحلیل آمار ازدواج و طلاق و راه اندازی 8 مرکز تخصصی ازدواج و خانواده وجشن های ازدواج گروهی جوانان نیازمند خلاصه شد.

کارگاه های آموزشی ذره ای در تحکیم خانواده ها موثر بوده یاخیر؟!

استاندار فارس از خروجی این جلسات و کارگاه های آموزشی سوال کرد واز بی تاثیر بودن ارائه آمار بدون ارزیابی خروجی کار گله کرد.

وی تصریح کرد: باید دید این همه کارگاه آموزشی اپسیلونی در تحکیم خانواده ها موثر بوده یاخبر؟ تا کنون بررسی شده چند درصد از جوانانی که در سالهای اخیرازدواج شان ثبت شده بر سر زندگی خود مانده اندیاخیر؟ ارائه این گزارش ها بدون ارزیابی به چه کار می‌آید؟

مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس در این خصوص پاسخ داد: ما هم قبول داریم که گاهی ممکن جلسات وکارگاه های آموزشی آن طور که انتظار می رود اثر بخش نباشد اما از وزارت طرح می رسد و ما باید هزینه موجود که محدود هم هست و سالی دو میلیارد تومان بیشتر نیست را فقط برای این کارگاه ها و کلاس ها صرف کنیم هر چند که ثمری نداشته باشد. از آنجا که اقای رحمانی فضلی هم عضو این ستاد هستند تقاضا داریم از طرف استانداری پیگیری شود تا در اجرای طرح دست ستاد ساماندهی امور جوانان را در استان ها باز بگذارند.

در ادامه جلسه رضایی برنامه پیشنهادی این اداره‌کل به ستاد امور جوانان در راستای تسهیل امر ازدواج را تشکیل کارگروه‌های تخصصی جهت بررسی چرایی افزایش میاگین سن ازدواج جوانان عنوان کرد. این کارگروه های تخصصی در زمینه های مختلف مثل آموزش و مشاوره با ریاست بهزیستی،خیرین امر ازدواج با ریاست اداره اوقاف و امورخیریه، ترویج فرهنگ ازدواج سالم به ریاست صدا و سیما، جشنواره های ترویج ازدواج با ریاست اداره ورزش و جوانان، تسهیلات ازدواج به ریاست شورای بانکها وکارگروه تسهیل ازدواج کارکنان مجرد دستگاه ها با ریاست معاونت فرهنگی اجتماعی استانداری پیش بینی شده است.

رضایی همچینن یادآور شد: 20 تا 27 مرداد ماه به عنوان هفته ازدواج به دلیل پیوند آسمانی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) در تقویم ملی نامگذاری شده که در این راستا ویژه برنامه‌هایی در دستور کار قرار دارد و از همه دستگاه های اجرایی فارس برای برنامه ای بزرگداشت این هفته در راستای ترویج ازدواج آسان و پایدار انتظار همکاری داریم.

بیش از 90درصد زوج‌های متقاضی وام ازدواج در فارس موفق شدند وام بگیرند

عبدالناصر بذرافشان، رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان فارس در خصوص تسهیلات پرداختی به زوج‌های جوان گفت: سال گذشته تسهیلات ازدواج به ۶۵ هزار نفر پرداخت شد، در سه ماهه اول امسال نیز 15 هزار نفر وام ازدواج دریافت کرده‌ا‌ند.

بذرافشان با اشاره به اینکه فرآیند ارائه تسهیلات بر دو اساس سهمیه استانی و بانکی است، اظهار داشت: بازپرداخت تسهیلات ازدواج بیش از 60 ماه است و برای هر فرد 15 میلیون تومان وام در نظر گرفته شده است که در‌ مجموع به هر زوج 30 میلیون تومان پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه سایت تسهیلات در اختیار بانک مرکزی است و زوجین متقاضی با مراجعه به سایت می‌توانند نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند، شرایط اخذ وام توسط زوجین را تا یکسال قبل از ثبت عقد دائمی آنها اعلام کرد و افزود: مشکلات ثبت نام در سایت به ما برنمی گردد و یک مشکل کشوری است.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های فارس افزود: بیش از 32 هزار زوج تسهیلات ازدواج را دریافت کرده‌اند که نشان‌دهنده ارائه 90 درصدی تسهیلات به زوج‌های متقاضی است.

ثبت ازدواج در فارس بیش از 14 درصد کاهش یافت/ میانگین سن ازدواج همچنان بالا می‌رود

وی بانک ‌‌ های ملی، ملت، صادرات، تجارت و کشاورزی را به ترتیب در شمار بانک‌های اول تا پنجمی اعلام کرد که بیشترین تسهیلات را به زوجین در این استان ارائه کرده‌اند.

ثبت ازدواج در فارس بیش از 14 درصد کاهش یافت/ میانگین سن ازدواج همچنان بالا می‌رود

محمد بذرافشان، مدیر‌کل کمیته امداد فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه در سال 96 بیش از 5 هزار جهیزیه در قالب 17 قلم کالای اساسی به زوج‌های تحت پوشش کمیته امداد ارائه شده است، افزود: در کنار ارائه جهیزیه که تماما به صورت کالا است بین 3 الی 5 میلیون تومان نیز تسهیلات به زوج‌های تحت پوشش پرداخت می‌شود.

وی بر لزوم توجه به ماندگاری ازدواج ها تاکید کرد و گفت : برای تحکیم بنیان خانواده لازم است مشاوره ها و آموزش های تخصصی را بعد از ازدواج رها نکنیم. نباید فقط بر آموزش های پیش از ازدواج متمرکز شویم.

بذرافشان همچنین ابراز داشت: لازم است در خصوص دلایل کاهش میل جوانان به ازدواج تحقیق علمی و آکادمیک صورت بگیرد تا بر اساس شناسایی علت های ریشه ای این معضل به سمت تروج موفقیت آمیز ازدواج برویم.

بیشترین خطر واژگونی زندگی و بروز طلاق در اولین سال ازدواج رخ می دهد

مدیر‌کل بهزیستی استان فارس نیز در این جلسه گفت: بیشترین طلاق‌ مربوط به ‌اولین سال ازدواج است که باید با ارائه راهنمایی و مشاوره‌های پس از ازدواج نسبت به حفظ حریم‌ خانواده اقدام‌ شود.

وی نبود مهارت انتخاب را دلیل بیشترین طلاق‌ها در سال اول زندگی زوجین اعلام و اضافه کرد: مشاوره تخصصی پیش از ازدواج در کنترل این امر موثر است.

سید مرتضی موسوی اظهار داشت: باید از موازی‌کاری دستگاه‌ها در حوزه‌جوانان جلوگیری شود و با هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف نسبت به کاهش معضلات جوانان در شرف ازدواج اقدام ‌شود. متاسفانه هر دستگاهی کارش را خوب انجام ندهد بار آن تا آخر عمر به دوش ما خواهد بود.

وی تاکید کرد: در این‌میان باید از نگاه سنتی نیز فاصله گرفته زیرا نگاه سنتی دیگر جوابگوی جوانان جامعه نخواهد بود. هر کس باید به صورت تخصصی وظیفه خودش را انجام دهد مثلا در بحث مشاوره پیش ازازدواج خیلی از دستگه ها ورود کردند در صورتی که این مهم کار هرکس نیست و توان تخصصی خاصی را می طلبد. به همین خاطر نتیجه تلاش ها در رفع مشکلات اثر گذار نیست.

برخی شهرستان‌ها ستاد ساماندهی امور جوانان را جدی نگرفتند

مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس نیز در ادامه این جلسه تاکید کرد: تصمیماتی که در این جلسه گرفته می‌شود باید توسط تمام دستگاه‌های عضو اجرا شود.

حیدرعلی کامیاب همچنین با اشاره به راه‌اندازی نخستین خانه جوان کشور در شیراز، افزود: راه‌اندازی این خانه در ستاد ساماندهی امور جوانان کشور مطرح شد و پس از تصویب شرح وظیفه این خانه‌ها، مقرر شد که در تمام کشور این مهم اجرایی شود.

کامیاب با بیان اینکه امسال ۶ خانه‌ی جوان در استان فارس راه‌اندازی خواهد شد، توسعه تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه جوانان و ازدواج، برون‌سپاری فعالیت‌ها و تشکیل ستاد ساماندهی جوانان را از مهمترین اقدامات این اداره‌کل در سال 97 عنوان کرد.

مدیرکل ورزش و جوانان فارس تصریح کرد: متاسفانه بعضی شهرستان‌ها هنوز ستاد ساماندهی امور جوانان را راه‌اندازی و جلسات آن را برگزار نکرده‌اند.

وی همچنین با بیان اینکه تنها ردیف اعتباری حوزه جوانان، معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان است، گفت: حتی یک ریال از دیگر نهادها برای حوزه جوانان، اعتباری اختصاص داده نشده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس گفت: اعتبارات حوزه جوانان نیز طبق ابلاغ وزارت ورزش و جوانان هزینه می‌شود.

مدیرکل بانوان و امور خانواده استانداری فارس نیز با اشاره به شرایط اقتصادی امروز، لزوم فعالیت‌های مردمی و تشکل‌های غیر دولتی را برای ورود به حوزه ازدواج جوانان یادآور شد و گفت: هیئات مذهبی، اصناف و خیرین نقش مهمی در این باره ایفا خواهند کرد.

سیده معصومه دستغیب، با بیان اینکه هشت تشکل غیردولتی در رابطه با جوانان و خانواده وجود دارد که نیاز است در این مقطع فعلی به صحنه بیایند و با برپایی نمایشگاه‌ها و فعالیت‌های این چنینی نسبت به امر ازدواج تبلیغ کنند، خاطرنشان کرد: نقش سازمان تبلیغات و تشکل‌های قرآنی نیز در تحکیم بنیان خانواده موثر خواهد بود. شهرداری هم امکانات خوبی دارد و همایش های زیادی در طول سال برگزار میکند که می توان با هدفمند کردن این همایش ها برای ترویج ازدواج آسان و سالم از این ظرفیت ها بهره برد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار