مسئول سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب گفت: آنچه سبب ضعیف شدن سیستم خانواده شده، مصرف مواد مخدر در نوجوانان و جوانان است.
کد خبر: ۶۳۶۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰ 28 July 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: ندا محمدی مسئول سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب، عامل روند رو به رشدی که سبب ضعیف شدن سیستم خانواده شده است را مصرف مواد مخدر در نوجوانان و جوانان دانست و اظهار کرد: آموزش مهارت‌های فردی و اجتماعی، بر رویکرد‌های پیشگیرانه یا کاهش مصرف مواد در کودکان و نوجوانان تاثیر دارد.

وی، توانمندسازی خانواده، کودک و نوجوان را سبب افزایش قابل توجه اثربخشی مداخله‌های پیشگیرانه برشمرد و ادامه داد: خانواده به عنوان نخستین نهاد جامعه پذیری در کودکان، عامل مهمی در پیشگیری از رفتار‌های پرخطر از جمله مصرف مواد مخدر است.

ندا محمدی با اشاره به نقش نیرومند پدر و مادر در تعیین و شکل گیری نگرش، باور‌ها و عملکرد‌های کودکان و نوجوانان، افزود: آموزش مهارت‌های زندگی و فرزندپروری در خانواده و تقویت حمایت‌های اجتماعی اعضای خانواده از یکدیگر و همچنین خانواده درمانی، از مهمترین برنامه‌های پیشگیری مبتنی بر خانواده محسوب می‌شود.

ارتباط صمیمی با پدر و مادر، پیش نیاز رشد صحیح کودک
محمدی با بیان اینکه کودکان برای رشد، نیازمند حضور و رابطه صمیمی در فضای امن عاطفی پدر و مادر هستند، ادامه داد: پدیده «دلبستگی» شکلی از رفتار‌های فطری انسان است که به برقراری پیوند عاطفی کودک در کنار والدین منجر می‌شود.

مسئول سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب با اشاره به تحقیقات انجام شده پیرامون افرادی که دلبستگی ایمن ندارند، تصریح کرد: اینگونه افراد، از یک سو دچار اختلال‌ها و آسیب‌های روانی متعددی از جمله عوامل خطر مصرف مواد مخدر و اعتیاد می‌شوند و از سویی دیگر، در روابط اجتماعی و بین فردی دوران بزرگسالی هم دچار مشکل شده و شکست‌های عاطفی مکرر را تجربه می‌کنند.

وی، یادگیری مهارت همدلی و گوش دادن فعال را از جمله موارد پیشگیری از گرایش به اعتیاد جوانان برشمرد و ادامه داد: فراگیری اینگونه مهارت‌ها به پدر و مادر کمک می‌کند تا بتوانند فرزندان خود را به درستی درک کرده و بر اندیشه و رفتار آنان بدون اعمال قدرت و پیش داروی، تاثیر بگذارند.

محمدی درباره دیگر عوامل افزایش گرایش به مصرف مواد مخدر به ایجاد فضای عاطفی سرد، طرد شده و بدون صمیمیت در خانواده اشاره کرد و افزود: این موضوع که محیط خانواده را از یک محیط محافظت کننده به محیطی خطرزا برای سلامت روان و اجتماعی تبدیل می‌کند، زمینه انواع انحراف‌های رفتاری را فراهم می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار