معاون بهره وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به اجرای طرح ملی ثبت سامانه جامع اطلاعات پایه رقبه‌ها و بقاع متبرکه در استان گفت: تاکنون اطلاعات ۶ هزار مورد از رقبه‌های استان همدان در سامانه جامع سازمان اوقاف به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۶۳۶۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰ 30 July 2018
معاون بهره وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به اجرای طرح ملی ثبت سامانه جامع اطلاعات پایه رقبه‌ها و بقاع متبرکه در استان گفت: تاکنون اطلاعات ۶ هزار مورد از رقبه‌های استان همدان در سامانه جامع سازمان اوقاف به ثبت رسیده است.

به گزارش ایرنا، اداره کل اوقاف و امور خیریه همدان، حجت الاسلام حسن رضوی افزود: در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه کشور که در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور راه اندازی شده است اطلاعات تمامی موقوفات و رقبات کشور ثبت و ضبط شده و اطلاعات موجود به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع رجوع در حوزه‌های فعالیت‌های مختلف اجرایی، عمرانی و اداره‌های اوقاف به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: به منظور برنامه ریزی، مدیریت و استفاده بهینه از رقبه‌های مرتبط با املاک موقوفه، لازم است اطلاعات دقیقی در اختیار متولیان امر قرار داشته باشد که براساس این اطلاعات به تبع مدیریت بهتری صورت می‌پذیرد.

حجت الاسلام رضوی با بیان اینکه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان طرح تکمیل و تایید اطلاعات پایه رقبات را در قالب فعالیت قرارگاه استانی فدک به مرحله اجرایی درآورده است گفت: بعضی اطلاعات موجود در این سامانه نیاز به اصلاح و تکمیل مشخصات مرتبط با آن داشته و لازم بود در یک فرآیند دقیق، تمامی اطلاعات موجود مورد بازنگری قرار گیرد و بخش‌های ناقص تکمیل شود.

معاون بهره وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه همدان اظهار داشت: شهرستان ملایر با ۳۲ رقبه و شهرستان همدان با هفت هزارو ۶۰۰ رقبه به ترتیب در بیشترین تعداد رقبه‌ها را در سطح استان دارند و بیشترین رقبه‌های موقوفات استان همدان مربوط به موقوفه سیف الدوله شهرستان ملایر و هم چنین موقوفات بهاء الملک و تاجماه خانم قرگوزلو شهرستان همدان است.

حجت الاسلام رضوی اظهار داشت:از ۲۵ تیرماه تاکنون بیش از ۳۰ کارمند به صورت شبانه روزی و مستمر در سطح استان برای اجرای این طرح در حال فعالیت هستند و این تلاش‌ها تا ۲۶ مرداد ماه نیز ادامه دارد.

وی اضافه کرد: تمامی مشخصات مرتبط با رقبات موقوفه از قبیل: میزان ارزش، نوع کاربری، آدرس، کدپستی و موقعیت دقیق مکانی، اطلاعات مربوط به سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) و تهیه سند مبتنی بر نقشه UTM، حدود اربعه و سابقه تاریخی رقبهمبنی بر اینکه در چه سالی وقف و یا واگذار شده است در این سامانه ثبت می‌شود.
وی ادامه داد: این طرح هم اکنون در شهرستان‌های همدان، ملایر، نهاوند، تویسرکان، رزن، اسدآباد و کبودرآهنگ در حال اجرا است و در ادارات اوقاف سایر شهرستان‌های استان نیز اجرایی می‌شود.

حجت الاسلام رضوی اضافه کرد: همچنین اطلاعات مرتبط با اسناد مالکیت و موارد مرتبط با مستاجران نیز در این طرح لحاظ شده و مشخصات کامل مرتبط با رقبات موقوفات از جنبه‌های مختلف به صورت واضح و مشخص ثبت می‌شود.
همدان از استان‌های غنی در حوزه وقف است و بیش از ۷۰۰ موقوفه منفعتی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار