20 مهرماه در تقویم کشور به عنوان یادروز حافظ ثبت شده است اما حافظ و بزرگداشتش در یک روز جا نمی‌شود.
کد خبر: ۶۳۷۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲ 31 July 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: در مقام حافظ نتوانم گفت که تا چه حد بود تا چه رسد به اینکه او را تنها و تنها در یک روز گرامی بدارم. یک تجمع بر آرامگاهش و یک حافظ‌خوانی در یادروزش حق مطلب را در حقش ادا نمی‌کند که نمی‌کند.

مدیر گردشگری شهرداری شیراز از توجه ویژه این سازمان به توسعه گردشگری ادبی در شهر خبر می‌دهد و به خبرنگار فارس می‌گوید: در سازمان فرهنگی شهرداری شیراز به انواع گردشگری توجه می‌شود.

علی نیری ادامه می‌دهد: یکی از مواردی که با توجه به ظرفیت‌های شیراز مورد توجه است، گردشگری ادبی به شمار می‌رود و به جرات می‌توان گفت که شیراز در کشور تنها مکانی است که ظرفیت مطلوبی برای توسعه و کار کردن بر روی این نوع از گردشگری را دارد.

وی اضافه می‌کند: شیراز چه در قرون گذشته و چه حاضر دارای بزرگان ادبی بوده و هست و ادبیات نقش مهمی در گفتمان مردم این شهر داشته است.

نیری تصریح می‌کند: شیراز با تاثیر گرفتن از همین ادبیات غنی، به شهری مسالمت‌آمیز تبدیل شده است که مردمانش گفت‌وگومحور و مهرورز شده‌اند.

گردشگری به شرط ادب

این مقام مسوول استفاده از ظرفیت‌های شیراز در توسعه گردشگری ادبی را موثر می‌داند و اظهار می‌کند: اگر از فرصت‌های ادبی شهرمان به خوبی بهره بگیریم در این نوع گردشگری موفق هستیم.

نیری می‌افزاید: آرامگاه مشاهیر ادبی ما خاستگاه توجه گردشگران به ادبیات است که سعدی و حافظ بارزترین آنها بوده که می‌توان از آنها در برخورداری از صنعت گردشگری در حوزه ادبیات بهره‌ها برد.

دست به کاری به موقع

مدیر گردشگری شهرداری شیراز با اشاره به 20 مهرماه به عنوان روز بزرگداشت حافظ بیان می‌کند: شهرداری شیراز در حوزه اختیارات خود و بر اساس آسیب‌شناسی‌های انجام شده در این زمینه و برنامه‌های سال‌های قبل در این حوزه امسال 2 ماه زودتر اقدام به ارائه پیشنهادات خود برای بزرگداشت این روز کرده است.

نیری این اقدام زودهنگام و به موقع را نویدبخش پیامدهای مطلوبی در بزرگداشت حافظ می‌داند و می‌گوید: شورای اسلامی و شهرداری شهر شیراز امسال توجه ویژه به بزرگداشت این روز دارند.

وی می‌افزاید: به همین منظور با ایجاد دبیرخانه جداگانه برای بزرگداشت حافظ در حوزه شهرداری از هم اکنون وارد عمل شده‌اند و 20 عنوان برنامه تهیه کرده‌اند که در کمیسیون گردشگری و زیارتی شورای اسلامی شهر شیراز به تبادل نظر گذاشته و پس از دریافت مصوبات مورد نیاز، این رویداد بزرگ برگزار می‌شود.

دهه حافظ

نیری یکی از پیشنهادات را افزایش مدت زمان گرامیداشت حافظ از یک روز به یک هفته تا 10 روز عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: قصد داریم که با این افزایش زمانی، در تمام مراکز فرهنگی شیراز دوره‌های حافظ‌شناسی قوی برگزار کنیم.

وی اظهار می‌کند: برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه آثار و انتشارات که به نقد و بررسی کتاب حافظ می‌پردازد از دیگر برنامه‌های پیشنهادی شهرداری شیراز است و همچنین طرح حافظان حافظ با مشارکت 300 کودک و نوجوان شیرازی از دیگر برنامه‌های مورد نظر ماست که بزرگترین خوانش غزلیات حافظ را شکل خواهد داد که قصد داریم آن را در کتاب رکوردهای گینس نیز ثبت کنیم.

این مقام مسوول رونمایی از پوستر جایزه ادبی شیراز را از دیگر برنامه‌های شهرداری شیراز عنوان می‌کند و می‌گوید: این جایزه ادبی در سال 98 شکل می‌گیرد تا شیراز با داشتن این‌همه مفاخر ادبی از جایزه ادبی نیز برخوردار شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار