ترابی گفت:نمونه‌گیری در مرکز پذیرش اهداکنندگان سلول‌های بنیادی روزهای یکشنبه در پایگاه انتقال خون نمازی از ساعت 9 الی 12 انجام و اطلاعات آنان ذخیره می‌شود تا اگر بیمارانی باشند که به سلول‌های بنیادی نیاز داشته باشند مثل بیماران سرطانی سازمان انتقال خون واسط بین اهداکنندگان و دریافت کنندگان می‌شود.
کد خبر: ۶۳۷۵۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹ 31 July 2018

تابناک فارس به نقل از شیرازه:مدیرکل انتقال خون استان فارس در گفتگو با شیرازه با بیان اینکه فرآورده‌های خونی ایران به‌دلیل رعایت ارزش‌های اخلاقی جزو پاک‌ترین خون‌ها در سطح دنیاست، گفت: کسانی که برای اهدای خون مراجعه می‌کنند پس از مشاوره و با تایید پزشک از آنان خون گرفته می‌شود که این اقدام درصد آلودگی‌های ویروسی که در آزمایشات اولیه خون‌های اهدایی مشخص می‌شود را به کسری از هزارم درصد رسانده است و بیش از 99درصد مراجعین که به مرحله خون دهی می رسند دارای شرایط لازم هستند.

دکتر مسعود ترابی گفت: با اجرای سیستم خودحذفی مراجعه کنندگانی که سابقه رفتارهای پرخطر از جمله رفتارهای جنسی خارج از چهارچوب، سابقه اعتیاد به مواد مخدر تزریقی، حجامت و یا سابقه بیماری ویروسی داشته‌اند به ما اعلام می‌کنند و خونشان برای بیمار مصرف نمی‌شود.

وی درخصوص آزمایشاتی که بر روی خون‌های اهدایی انجام می‌شود، گفت: گروه خونی تمام خون‌های اهدایی تعیین می‌شود و روی آن‌ها آزمایشات کاملی شامل آزمایش تشخیص ویروس ایدز، آزمایش تشخیص ویروس هپاتیت B و C، آزمایش تشخیص انگل سفلیس انجام می‌شود؛ اگر مشکلی باشد به طور محرمانه به اهداکننده اطلاع داده و پس از مشاوره اولیه و انجام دوباره آزمایشات و مثبت بودن نتایج، وی را برای درمان به مراکز درمانی ارجاع می‌دهیم.

ترابی با بیان اینکه هر واحد خونی که از اهدا کننده دریافت می‌شود به مصرف سه بیمار می‌رسد، گفت: گلبول‌های قرمز، پلاکت و پلاسمای خون جداسازی و تفکیک می‌شود و پلاسما تنها فرآورده خونی است که به مدت طولانی‌تر قابل نگهداری است. درصد بسیار جزیی از خون‌ها در بیمارستان‌ها مصرف نمی‌شود و تاریخ آن‌ها گذشته که توسط سیستم بهداشتی در پایگاه انتقال خون امحا می‌شود.

امکان خون‌دهی یک سال پس از تاتو وجود دارد

مدیرکل انتقال خون فارس در پاسخ به سوالی درباره چگونگی خون‌دهی افرادی که تاتو یا حجامت کرده‌اند، گفت: چون سوزن تاتو به طور عمیق زیرپوست می‌رود به طور بالقوه ممکن است فرد گیرنده را دچار مشکل کند بنابراین چون پتانسیل ابتلا به بیماری وجود دارد فرد تا گذراندن دوران ریسک که برای تاتو یک سال است کنار می رود و از اهدای خون معاف است زیرا در مراحل اولیه آلودگی، آزمایشات قادر به تشخیص آن نیست.

ترابی بازه زمانی که یک فرد می‌تواند اهدای خون داشته باشد را هر دوماه یک بار عنوان و اظهار کرد: سازمان انتقال خون برای رعایت سلامت اهداکنندگان این را به سه ماه افزایش داده است. اگر فردی بخواهد در فواصل زمانی کمتر از سه ماه بنا به دلایل مختلف مانند غلظت، خون دهد باید با نسخه توصیه پزشک به واحد فصد خون در پایگاه انتقال خون نمازی مراجعه کند.

مدیرکل انتقال خون فارس گفت: در حوادث ملی یا محلی شاهد ازدحام در مراکز و پایگاه‌های انتقال خون هستیم و مراجعه کنندگان علت حضور خود را کمک به هموطنان آسیب دیده عنوان می‌کنند.

وی درخصوص اهدای خون اتولوگ اظهار کرد: هدف‌گذاری سازمان انتقال خون به این سمت است که هر بیماری بتواند برای خودش خون اهدا کند بدین شیوه که برای اعمال جراحی غیراورژانسی، بیمار یک ماه قبل از عمل هفته‌ای یک‌بار برای خون‌دهی مراجعه سپس در اتاق عمل از خون اهدایی خود به وی تزریق شود که این اقدام فواید بسیاری به همراه دارد اما نیاز به زمینه‌ها برای استانداردسازی و همکاری مراکز درمانی و پزشک معالج دارد.

مدیرکل انتقال خون فارس با تاکید بر اینکه از استان فارس صادرات خون نداریم، گفت: در یک سال گذشته در دو مورد 100 و 50 واحد خون از استان‌های همجوار وارد کردیم.

متقاضیان اهدای سلول‌های بنیادی روزهای یکشنبه به پایگاه نمازی مراجعه کنند

ترابی اجرای طرح سپاس را برای نجات جان بیماران خاص بسیار ارزشمند توصیف و اظهار کرد: در این طرح از اهداکنندگان خونی که تمایل دارند، نمونه خون گرفته شده و مورد بررسی ژنتیکی قرار می گیرد و با توجه به اینکه احتمال یافتن اهداکننده مناسب در بین افراد خانواده و بستگان بیمار بسیار محدود است، هدف مرکز پذیرش اهدا کنندگان سلول‌های بنیادی خونساز و کمک به بیماران برای یافتن اهدا کننده مناسب از میان افراد غیرخویشاوند است .

وی با بیان اینکه در هفته گذشته نیز یک بیمار سرطانی که امیدی به درمان وی نبود، با اهدای سلول بنیادی جانی دوباره یافت، خاطرنشان کرد: نمونه‌گیری در مرکز پذیرش اهداکنندگان سلول‌های بنیادی روزهای یکشنبه در پایگاه انتقال خون نمازی از ساعت 9 الی 12 انجام و اطلاعات آنان ذخیره می‌شود تا اگر بیمارانی باشند که به سلول‌های بنیادی نیاز داشته باشند مثل بیماران سرطانی سازمان انتقال خون واسط بین اهداکنندگان و دریافت کنندگان می‌شود.

مدیرکل انتقال خون فارس در بخش دیگری از این گفتگو درخصوص تفاوت‌های اهدای خون و حجامت توضیح داد: این دو در شیوه باهم متفاوند و برای اهدای خون در یک محیط بسته و استریل کار خونگیری انجام می‌شود و خون‌گیری رایگان است ضمن اینکه یک عمل نوع‌دوستانه و کمک به دیگران محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار